زایده های پرز مانند کوچک در ناحیه مهبلی خانومها زگیل است یا پاپیلومای وستیبولار

سلام آقای دکتر ع. ح. سردار . خواهش میکنم به من جواب بدین. من خانمی 32 ساله هستم و مجرد. هرگز رابطه جنسی و جسمی با کسی نداشتم. اما گاهی استمنا داشتم. حدود یکی دوسال است در ناحیه تناسلی خود یعنی دیواره داخلی لبهای کوچک پرزهای کوچکی شبیه پرز حوله و قرمز رنگ دیدیم که به جهت کوچکی و عدم درد و سوزش اعتنایی نکردم ضمن اینکه تصور بنده این بود که همه خانمها در سنین بالاتر دچار اینگونه تغییرات می شوند. اما بتدریج متوجه گسترش تعداد و اندازه انها شدم. بگونه ای که هم اکنون در پایین دهانه ورودی واژن هم پرزهای خوشه ای وجود دارد. سال قبل که تعدادشان کمتر بود به متخصص زنان مراجعه کردم ایشان هم گفتند چیزی نیست بعد از چند ماه مجددا به متخصص زنان دیگری مراجعه نمودم که تشخیص وارت یا همان زگیل دادند تمام دنیا بر سرم فرو ریخت چون با شناختی از خودم داشتم و هیچ رابطه ای نداشتم حتی به مراکز اپیلاسیون هم من بدلیل رعایت بهداشت مراجعه نکرده بودم دنیایم ویران شد. لذا به متخصص زنان دیگری مراجعه کردم ایشان گفتند زگیل نیست و محض اطمینان به متخصص پوست هم مراجعه نمایید. به متخصص پوست مراجعه کردم ایشان هم پس از معاینه گفتند زگیل نیست و بافتی عروقی است که با لیزر میتوان رفع کرد. متاسفانه بدلیل اینکه مجردم کسی حاضر به انجام عمل زیبایی نیست و همه می گویند بعد از ازدواج! الان با بیشتر شدن این پرزهای خوشه ای بسیار نگرانم و اعتماد به نفسم را ازدست داده ام. و در این دو سال تمام خواستگارها را به همین دلیل رد کردم. لطفا مرا راهنمایی کنید. آیا زگیل به شکل پرز هم میتواند باشد؟ چه کنم؟ اگر زگیل نیست برای برداشت آن به کجا مراجعه کنم؟

دکتر ع. ح. سردار : سلام دوست گلم . معمولا تشخیص زگیل تناسلی خیلی آسان است و حتی برای متخصص ماهر نیاز به تست نیست. اما در مواردی برای اطمینان خاطر بیمار و تمایز دادن آن با بیماری دیگر نیاز به تست وجود دارد که شما چیزی در آن باره نگفتید. برای روشن تر شدن موضوع مطلب ذیل را برایتان نگاشتم . لطفا مطالعه نمائید.

پاپیلومای وستیبولار
پاپیلومای وستیبولار (Vestibular papilloma) یک زایده نادر است که در آن برجستگی های کوچک صورتی رنگ در سطوح داخل فرج رشد میکند. این برجستگی ها، یا زایده ها ممکن است با زگیل تناسلی اشتباه گرفته شوند، آنها ظاهر متفاوتی دارند، و نمی توانند به شخص دیگری در طول مقاربت منتقل شوند. فقط حدود یک درصد از جمعیت زنان دارای این زایده (پاپیلومای وستیبولار) هستند و یک عارضه ناشایع و بی ضرر میباشد اما تشخیص صحیح بسیار مهم است. در موارد سردرگمی تشخیصی و تمایز آن با زگیل تناسلی ممکن است گاهی موجب موارد غیر ضروری و بکارگیری روشهای پزشکی گران قیمت شود و ممکن است موجب ضربه روحی نیز گردد.

تمایز از زگیل تناسلی
تشخیص و تمایز پاپیلومای وستیبولار از زگیل تناسلی با معاینه بصری سخت است، اما چند تفاوت بین این دو وجود دارد. پاپیلومای وستیبولار پیکربندی متقارن دارد و آنها معمولا در خطوط مرتب قرار میگیرند، در حالی که استقرار زگیل تناسلی به شکل تصادفی است. زگیل بافتی سخت دارد و به رنگ صورتی، قرمز و سفید بروز میکند. پاپیلومای وستیبولار همان رنگ را دارد اما تقریبا دارای بافتی مخاطی و نرم است . همه پاپیلومای وستیبولار دارای پایه مجزا هستند، در حالی که زگیلها تمایل به رشد از یک پایه کوچک دارند.

تست
یک آزمون مشترک برای تعیین پاپیلومای وستیبولار و یا زگیل تناسلی وجود دارد که تست اسید استیک (acetic acid test) نامیده می شود. اسید استیک، همان اسید سرکه است. این اسید با احتیاط فراوان باید به زایده زده شود . اگر برجستگی سفید رنگ شود به احتمال زیاد زایده زگیل تناسلی است. اگر آنها صورتی باقی بمانند، و یا اگر فقط پایه سفید شود، آنها به احتمال زیاد پاپیلومای وستیبولار هستند. البته نمونه برداری و موارد آزمایشگاهی حرف آخر را میزند.

موفق و سعادتمند باشی گلم- دکتر ع. ح. سردار.

منبع : دکتر ع. ح. سردار http://serdar.edublogs.org

Posted on مه 16, 2013, in مقاربت, پوست, سئوالات خانمها. Bookmark the permalink. بیان دیدگاه.

پاسخی بگذارید

