استراق سمع در کتابخانه ملی کانادا

تو کتابخانه نشسته بودم و مطالعه میکردم که دو خانوم اومدن و پشت سر من نشستن . سنشان بین سی و چهل بنظر میامد . چشم چرونی نتونستم بکنم اما گوش چرونی چرا ! از لهجه هاشون فهمیدم که یکی آمریکایی و اون یکی انگلستانیه . اینقد بلند صحبت میکردن که رشته افکارم بطرف اونا کشیده شد . البته زیاد بچه فضولی نیستم اما خوب دیگه بعضی وقتا استراق سمع هم بد نیست . صدای بلند اونا یواش یواش به پچ پچ بدل شد . حالا بشنوین اونا چی گفتن :

انگلستانی : دوست پسر داری ؟
آمریکایی : نه تا بحال نداشتم !
انگلستانی با چشمان گشاد : سگ یا گربه چی ؟
آمریکایی : خیر متاسفانه !
انگلستانی با نگاه مرموز : دوست دختر چی ؟
آمریکایی : نه ! همجنس باز نیستم !
انگلستانی : پس …
آمریکایی : من متاهلم !!!

***
لحظاتی گذشت دو آرکاداش ترکیه ای اومدن و بگو مگو خودشونو به زبان شیرین ترکی شروع کردن . خیلی از ترکیه تعریف کردن اینقد تعریف کردن که گفتم سفرهای مارکوپولویی خودمو بطرف ترکیه بکشم . بنده خدا ها دچار بیماری وطن شده بودن .

اولی گفت : زمانی آمریکائیها این آفریقایی ها رو برده میکردن میاوردن اینجا . حالا آفریقایی ها با هزار خواهش میان . بعضی ها هم تازه قاچاقی میان و تا برسن کانادا خیلی مصیبت میکشن .
دومی : راست میگی خیلی ها هم تازه شکار کوسه های اقیانوس میشن … راستی یه خبر بد در مورد ماشینت  شنیدم .
اولی : شیشه پنجره بغل ماشینم توسط یه جلتنمن گمنام خاک و شیر  شده .
دومی : خوب به اداره بیمه خبر ندادی ؟
اولی : به  اداره بیمه زنگ زدم ، گفتند اگه ما تخفیف برات بدیم مخارج شیشه جدید 200 دلار کانادا میشه . به  دوست اسرائیلیم  زنگ زدم و گفت اگه بری قبرستان ماشینها اونجا میتونی 50 دلار دست دوشو پیدا کنی و اگه ببری به تعمیرگاه  با مالیاتش میشه 150 دلار .  حالا کیه که وقتش رو بزاره واسه قبرستان ماشینها !!!  از تعمیرکاری که  ماشینم رو واسم تعمیر میکنه ، پرسیدم وضع چه جوریهاست .گفت 180 دلار با مالیتش میشه .
دومی : تو کانادا خرج یه ماشین بیشتر از یه آدمه !
اولی : آخ رو زخمم نمک نپاش . ماشین من هر ماه اگه خیلی شکممویی نکنه 300 دلار (3600 دلار در سال) بنزین نوش جان میکنه . پول چهار بار تعویض روغن و دو بار چک آپ سالانه میشه 180 دلار . سالی احتیاج به تعمیر داره که تقریبا 500 دلار میشه . بیمه اجباری ماهانه میشه  تقریبا 150 دلار (1800 دلار در سال) .  پول پارکینگ جلوی آپارتمان و تو شهر هر ماه میشه ۵۰ دلار (۶۰۰ دلار سالانه) اینارو با هم جمع کنیم تقریبا میشه ۷۰۰۰ دلار در سال .
دومی : اگه روش کمی پول بزاریم تو ولایت خودمون در ترکیه با این مخارج یه ساله ماشین ، میتونیم یه خونه بخریم .

***
لحظاتی گذشت یه آقا اوکرائینی و یه خانوم روس اومدن . به زبان روسی صحبت میکردن . لهجه اوکرائینیه تو صحبتهاش مشخص بود . از گفتگوهاشون معلوم بود که اوکرائینیه تازه مهاجرت کرده . صحبت اونا در مورد یافتن کار بود . اوکرائینیه بعد مدتی آهی کشید و به خانوم روسه خیره شد .

اوکرائینی : استالین مخالفها رو به سیبری تبعید میکرد ما دستی دستی با پای خودمون اومدیم به سیبری کانادا … من یکی از مخالفین سیستم کمونیستی بودم و مسیحیت رو تبلیغ میکردم .
روس : از اینا بگذریم ، خوب حالا واسه کاریابی چکار کردی .
اوکرائینی : خوب تو سابقه کارم مینویسم که یک مسیحی واقعی هستم و اگه در زمان مصاحبه دینم رو پرسیدن میگم که یک مسیحی الاصل هستم .
روس : نوشتن در باره دین ، سابقه و فعالیتهای داوطلبانه دینی در سابقه کار تو کانادا هیچ تاثیری نداره . تازه با اینکه سران دولتی تقریبا همه مسیحی هستن ، پرسیدن دین در مصاحبه جرم به حساب میاد و اگه در مصاحبه کار یا چیزای دیگه ، یه مصاحبه کننده در مورد دین شخص بپرسه تحت پیگرد قانونی قرار میگیره .

***
لحظاتی گذشت دو آقا سالمند اومدن اونا به زبان ازبکی صحبت میکردن یکی کمی اصطلاحات افغانی رو تو صحبتهاش بکار میبرد که مشخص بود از از مهاجرهای ازبک افغانستانه و دیگری از لغات روسی و لاتینی در جملاتش استفاده میکرد ، یعنی از ازبکهای ازبکستانه .

ازبک ازبکستانی : از کانادا خوشت میاد ؟
ازبک افغانستان : مملکت بسیار خوبیه . به انسانا واقعا میرسن و به مهاجرا کمک میکنن . اینجا یه سرزمین طلاییه . اما من پرنده ای تو قفس طلایی هستم .

Posted on ژوئن 24, 2010, in مطالب متنوع, کل مطالب, کانادا. Bookmark the permalink. 27 دیدگاه.

  1. سلام دكترجان به نظرتون چشم چروني از گوش چروني بهتر نبود؟؟؟؟
    جاي شكر داره كه تو كتابخونه هاي ايران تا يكي ميخواد يه حرفي بزنه همه خودكاراشونو ميكوبن به ميز
    با اجازتون يه سوالي ميپرسم ادامه دكتري عموميتونو تو چه رشته اي دادين؟؟؟
    روز پدرم پيشاپيش تبريك ميگم و ارزوي بهترينهارو واستون دارم.

    • Dr. Serdar دکتر سردار

      – مشخصه چشم چرونی . آدم بینا 90 درصد اطلاعاتش رو از طریق چشم میگیره .
      – اینجا معمولا در صورت بروز مسئله با خونسردی تمام به مسئول کتابخانه مراجعه میکنن .
      – با فضای مطالب من اول خودتان حدس بزنید که تجربه کاری من چیست !
      – ممنون . روز پدر شما هم مبارک باشه . البته ما یه هفته قبل روز پدر اینجا رو هم جشن گرفتیم . 

  2. یک دانشجوی پزشکی

    تایید نشه

    آقای دکتر عنوان پستتون اشتباست عمدا اینطوری نوشتین؟در هر حال استراق سمع

    • Dr. Serdar دکتر سردار

      وای چه اشتباهی ! اینقد گوش چرانی کردم و گفته های هفت عالم رو تو این متن ترجمه نمودم که نتیجه اش قاطی کردن زبانی شده .
      ممنون خانوم دکتر . اشکال برطرف شد . همیشه از این خوبیها بکنید .

  3. یک دانشجوی پزشکی

    می گم شما چقدر قشنگ همه حرفهای اونا رو شنیدین :دی

  4. :))
    دکتر ماشالله به زبانهای زیادی واردید ..البته ترکی و روسی و انگلیسی رو می دونستم اما ازبکی رو نه…هرچند ازبکی هم زیاد سخت نیست و خیلی شبیه ترکی و مخصوصا ترکمنیه

    • Dr. Serdar دکتر سردار

      دکتر جان ، همانطوریکه میدانید ازبکها در اصل جزء ترکی زبانها و از نسل اوغوز خان هستند و آنها در گفتار ریشه گرامر ترکی را دارند . با ترکهای دیگر یک فرق دارند و آن اینکه کلمات مشابه زیادی از زبان هربی و فارسی نسبت به ترکهای دیگر دارند . تشابه زبانی مثل زبان آذری و ترکمنی نیست . چرا که آذر ها و ترکمنها راحتتر همدیگر را میفهمند . من در اوایل زبان آنها را تقریبا نمیفهمیدم اما اگر یک آذر یا ترکمن ایرانی یکسال بین ازبکها باشد میتواند بعد یکسال به زبان آنها تسلط پیدا کند اما برای یک ترک ترکیه ای کمی مشگلتر خواهد بود چرا که آنها تسلط به زبانهای عربی و فارسی ندارند . البته اگه به یک ازبک گفته شود که شما از لغات زبان دیگه استفاده میکنید ، شدیدا بهشان بر میخوره و میگن زبانهای دیگه لغات ما را گرفتند و استفاده میکنند .

  5. hamkare gerami.modatist be man sar nazadid .omidvaram khoob va salaamat bashied
    sharareh

  6. عقاید و نظراتم در مورد مسائل و رویدادهای ترکمن ها و به خصوص ترکمن صحرا

  7. دکتر این همه زبان رو چطوری تو مغزتان جا دادید . تازه علاوه بر این زبانها ترکمنی هم بلدید .
    راستی انروز در کتابخانه تونستید چیزی بخوانید یا فقط استراق سمع کرید🙂

  8. اين حدسيات ما ضعيف تشريف داره اگه نخواستين نگين ترسم از اينه حدس بزنم ابروريزي شه!!!!
    منم استراغ سمغ و ديدم گفتم شايد به زبان ازبكي و غيره باشه تركي كه نبود من تركي يكم بلدم(يكم كه چه عرض كنم زبان اصليمان ترك بوده)
    مستدام باشين دكترجان

  9. تشریح خوبی بر عقاید و زندگی روزمره مهاجران کانادایی بود . درود

  10. akhei…in jomle akhar kheili delgir konande bud…

  11. با درود بر شما دکتر سردار.

    از شما خواهشی دارم به دلیل کم آگاهی و کم فهمی مادرم برای درمان این بیماری مشکل داریم بنده ۲ سال است که سندرم خستگی مزمن دارم و در طی این ۲ سالم دایم خسته هستم به طوری که زمانی از خواب بیدار می شم حتی نمی توانم حرکت کنم از شدت خستگی و حافظه و توانایی های مغزی ام هم کم شده است از جمله استعداد و…. اگر امکانش هست به بنده کمکی کنید و راه درمانی دقیق برای بهبودی این بیماری به بنده بدید خیلی ممنون می شم بنده ۱۵ سالمم هست و اگر خواستید به بنده راه بهبودی بدید خواهشمندم آیدی بنده رو ادد کنید تا در چت بنده رو راهنمایی کنید : nojum_elm@yahoo.com

    با تشکر فراوان و آرزوی سلامتی برای شما موفق باشید .

  12. mamnom doctorjan. sharmande dige yekam konjkav tashrif dashtim…
    nazareton raje be shogle parastari chiye?????
    agar hezar bar hads mizadam be on nogte nemiresidam..

  13. چشمهایت را که گشودی در آغوش من از شوق آغاز زندگی گریستی.«تولد» بهانه با تو بودن من است. برای پر گشودن به آسمان زندگی درنگ نکن.من مشتاق دیدنت هستم.

  14. سلام آقای دکتر
    خاطره ی جالبی رو به یادگار گذاشتید…واقعاً هیچ جا وطن نمیشه….

  15. با بهترین درود ها خوشحالم از اینکه ورد پرس از دام!! فیلتر رها شد

    نوشته ای در یکی از روزنامهای پرشکی در باره سن یایسگی خواندم (البته شما بیشتر اگاهی دارید)و امروز هم در بی بی سی در باره این کشف نو خواندم خوشحال میشوم دیدگاه شما را هم بدانم
    شاد باشید و تندرست

  16. سلام دکتر سردار عزیز.
    ممنون بابت وقت و حوصله ای که برای پاسخ دادن به سوالم گذاشتید فقط یک نکته ی کوچیکی هست و اونم اینه که من 25 سالمه و بعید می دونم این مشکلات ناشی از بلوغ و این حرف ها باشه…
    سپاسگزار خواهم شد اگه یه راه ساده تر برای برداشتن موهای زاید اون نقطه که این قدر هم حساسیت ایجاد نکنه بهم معرفی کنید.
    ممنون.

  17. سلام. طبق معمول لذت بردم . اصطلاح گوش چرانني هم اصطلاح خوبيه ها . هرچه باشه از چشم چروني بهتره . حداقلش اينه گه در گوش چروني شانس اينكه طرف متوجه نشه بيشتره. ولي از قديم گفتن « شنيدن كي بود مانند ديدن!»

  18. سلام دوستان با شهاب عشق به روزم
    شراره

  19. درودممنون جالب بودن
    دکترامروز داشتیم مریض 60 ساله رو می بردیم اتاق عمل برای کورتاژبهش گفتم عزیزم دندون مصنوعی نداری آروم گفت یواش من هنوز نزاشتم دخترام بفهمند دندون مصنوعی دارم منو می گی شوکه شده بودم با خودم گفتم خوب از اتاق عمل در بیاد که نمی تونه دهنشو بسته نگه داره بعد از ظاهر هم معلوم می شه که!!!!!

  20. سلام راستی اون خانم امروز اومد مطب چون باید این هفته هیسترکتومی کنه دخترش پیشش بود یواش گفتم ماجرای دندونت لو نرفت گفت نه و گفت بعدا سرفرصت برام تعریف می کنه.خوبه سه شنبه شیفتم وهمچنان منتظر.خوب دکتر فکر نکنیدمن ادم فضولی هستم نه .ولی کنجکاوم و ماجراجو
    پایدارباشید

  21. اقای دکتر واقعا مطالب سایتتون عالی و مفیده … واقعا این حوصله ی شما واسه کمک به مردم جای تحسین داره.

  22. سلام دکتر سردار؛ شما غرور آفرین ما ترکمنها هستید…
    من هم علافه زیادی به زبانهای ترکی-مغولی دارم . بسیار خاطره جالبی بود .

  23. Dr. Serdar دکتر سردار

    منه حقیر رو خجالت زده نکنید .
    فکر کنم شما این چند روزه تمامی مطالب منو خوندین .

  24. دکتر عزیز بهتره از واژه همجنسگرا استفاده کنید.واژه همجنسباز لحنی توهین گونه نسبت به این قشر هست.لطفا این مطلب رو برای اطلاعات بیشتر مطالعه کنید وسعی کنید دیگران را نیز نسبت به این مسئله آگاه کنید:
    http://www.hamjensgarayeirani.mihanblog.com/post/5
    همجنسگرا کسانی هستند که از نظر فیزیکی وروانی از جنسیت ظاهری خود دورند و تمایلاتی خلاف جنسیت خود دارند درنتیجه گرایش عاطفی وفیزیکی به همجنسان خود دارند. به این افراد باید بااحترام برخورد کرد چون تابع شرایط فیزیکی خود هستند و این در طبیعتشان است. و اختیاری به این راه کشیده نمیشود.
    همجنس باز کسی ست که دچار نوعی مازوخیسم یا سادیسم جنسی ست. واین جنون جنسی رو میتونه با هم جنس خودش ارضا کنه. درصورتیکه اگر از نظر روانی درمان بشه میتونه با جنس مخالف رابطه داشته باشه ولی همجنس بازی رو با اختیار انتخاب کرده.

پاسخی بگذارید

