بیاد ندا

قبلا خاطراتی رو از دفتر خاطرات دوران دانشجویی تعریف کرده بودم . امروز خاطره ای در مورد دوران طبابت دارم که در مورد یک دانش آموز زرنگ و خوب است . دوستان ، مخصوصا دانشجویان عزیز خوب توجه کنند و قبل از اتمام قسمت اول خاطره ، بیماری را تشخیص بدهند .
*****
دکتر ع. ح. سردار
ندا سلانه سلانه وارد مطب شد ، از چهره اش غم و استرس میبارید . دستاش رو شکمش بود آه و ناله سر میداد . به این دختر سال آخر دبیرستانی یه ذره نمیومد که رنج بکشه . همیشه رو لباش خنده بود . اما امروز چهره اون بکل از این رو به اون رو شده بود . با آرامش دادن به او شرح حالش رو پرسیدم .

آقای دکتر سال پیش که ایران بودم عین همین درد رو چند بار داشتم . رفته بودم دکتر  ، دکترمون گفت سنگ صفرا دارم و کمی قرص داد و بعد از چند روزی بهتر شدم . این دردم عین همون درده و دو هفته منو ذله کرده .
ازش خواستم دراز بکشد و پرسیدم : «آیا سنوگرافی هم کردین ؟»  چشمهاي اون آرامش نداشت و به اشیاء مطب خیره میشد . و بدون اینکه به من نگاه کنه گفت :
– نه آقای دکتر . دکترمون خیلی ماهره همه قبولش دارن .
شروع به فشار دادن قسمتهایی از شکمش کردم و خواستم که اگه درد داشت به من بگه . وقتی ناحیه چپ تحتانی ستون فقراتش رو میفشردم میگفت احساس درد دارد . پوست بدنش تغییری نداشت . انگشتان دستش کمی میلرزید . رنگ چشمانش عادی و چهره اش افسرده و کمی سرخ بود .
پرسیدم : » آیا حالت تهوع داری یعنی بخوای بالا بیاری ؟» اون دستش را از شکمش برداشت  و طرف صورت و دهانش برد و گفت :
– نه دکتر حالت تهوع نداشتم .
گوشی پزشکی را روی سینه اش گذاشتم . افزايش ضربان قلب داشت پرسیدم : شده سرگیجه داشته باشی ؟
– سرم گیج نمیره ، اما سردرد عجیبی دارم .
پرسیدم : وزنت چنده  ؟
– تقریبا  ۵۱ کیلو .
پرسیدم : «دردت چطور شروع میشه ؟»  اون بي قراري میکرد با دهانی خشک شده با لکنت زبان گفت :
– یواش یواش شروع میشه  و یهو بر طرف میشه .
پرسیدم : «وقتی درد شروع میشه ، درد بجای دیگه بدنت هم سرایت میکنه . مثلا درد به پاها هم میکشه .» اون  چشم و گوشش رو خاراند و گفت :
– آره پاهام انگار که قفل میشه و دردش رنجم میده .
پرسیدم : » آیا بعد از  نوشیدن چایی و یا آب دردت شروع میشه .» اون جیق بلندی کشید و دستش را به طرف شکمش برد فریادی که او میکشید روی کل صورتش تاثیر نمی‌گذاشت . بعد از اینکه آرام شد گفت :
– بله اما اگه یک غذای مفصل ، شیرینی خامه ای بخورم بهتر میشه .
پرسیدم : آیا موقع درد استفراغ کردی ؟
– چند بار استفراغ  کردم و بعد از اون دردم بدتر شد .
پرسیدم : » آیا به رنگ مدفوعت توجه کردی ؟» به تابلو رو دیوار خیره شد و با خجالت گفت : 
– رنگش زرد کمرنگ بود .
بعد از چند سئوال معاینات دیگر موضوع صحبت را عوض کردم . و پرسیدم » تعطیلات تابستانی تو ایران خوش گذشت ؟ »  از سئوالم استقبال کرد و با آرامش و اشتیاق در مورد تعطیلاتش در ایران توضیح داد . معاینه تمام شد و به او گفتم :
– امروز سر کلاس نرو و استراحت کن یک قرص الان بهت میدم بخوری . اگه حالت تا دو ساعت خوب نشد به من زنگ بزن . یک استکان آب و قرص به اون دادم .

*****
یکسال گذشت . تحصیلات دبیرستانی ندا خانوم  تموم شده بود . بخاطر آلرژی پوستی اومده بود . بعد از اینکه معاینه تمام شد رو  به چهره من کرد گفت :
– آقای دکتر من میخوام موضوعی رو اعتراف کنم .
لبخندی زدم و گفتم : » بفرما  ، حواسم به شما ست .
– یادتونه سال پیش با بیماری سنگ صفرا اومدم اینجا .
گفتم : «البته انگار که همین دیروز بود . »  اون با کمی خجالت به چهره من نگاه کرد و گفت :
– من اون روز به شما دروغ گفتم .من هیچ دردی نداشتم و فقط تکالیفم رو انجام نداده بودم و امتحان هم داشتم . دچار استرس شده بودم و راهی غیر از اون نداشتم .

تاریخچه پزشکی ندا رو بیرون کشیدم . و به صفحه آنروز رفتم و آنرا جلویش گذاشتم و گفتم : میگن دکترها خط خرچنگ قورباغه ای دارن اما من سعی میکنم خوانا بنویسم . لطفا این قسمت آخری شرح وضعتان رو بخونین .
ندا قسمت تشخیص بیماریش رو خوند :

–  … موضوعاتی که ندا خانم میگویند و معاینه انجام شده مطابقت با سنگ صفرا  ندارد . به او یک عدد قرص مولتی ویتامین دادم و خواستم یک روز استراحت کند . تشخیص : استرس

*****

خوب دوستانی که نتونستند بیماری ندا خانوم رو تشخیص بدن ، موضوع رو دوره میکنم و دلایل و نکته ها را داخل پرانتز نوشته ام . منظورم از علائم گریز از حقیقت همان نگفتن حقیقت است  .

… ازش خواستم دراز بکشد و پرسیدم : «آیا سنوگرافی هم کردین ؟»  چشمهاي اون آرامش نداشت و به اشیاء مطب خیره میشد . و بدون اینکه به من نگاه کنه (علائم گریز از حقیقت) گفت :
– نه آقای دکتر . دکترمون خیلی ماهره همه قبولش دارن . (دکتر حتما بیمار را به سنوگرافی اعزام میکند)
شروع به فشار دادن قسمتهایی از شکمش کردم و خواستم که اگه درد داشت به من بگه . وقتی ناحیه چپ تحتانی ستون فقراتش رو میفشردم میگفت احساس درد دارد (معمولا درد در ناحیه راست است). پوست بدنش تغییری نداشت (رنگ پوست میتواند زرد شود). انگشتان دستش کمی میلرزید(علائم گریز از حقیقت) . رنگ چشمانش عادی و چهره اش افسرده و کمی سرخ (علائم گریز از حقیقت) بود .
پرسیدم : » آیا حالت تهوع داری یعنی بخوای بالا بیاری ؟» اون دستش را از شکمش برداشت  و طرف صورت و دهانش برد (علائم گریز از حقیقت) و گفت :
– نه دکتر حالت تهوع نداشتم . (وجود دو حالت تهوع و سرگيجه با هم ، یکی از مهمترین علائم سنگ صفرا میباشد )
گوشی پزشکی را روی سینه اش گذاشتم . افزايش ضربان قلب داشت (علائم گریز از حقیقت و استرس) پرسیدم : شده سرگیجه داشته باشی ؟
– سرم گیج نمیره ، اما سردرد عجیبی دارم . (وجود دو حالت تهوع و سرگيجه با هم ، یکی از مهمترین علائم سنگ صفرا میباشد )
پرسیدم : وزنت چنده  ؟
– تقریبا  ۵۱ کیلو . (اغلب مبتلایان به سنگ کيسه صفرا چاق بوده و شکم بزرگی دارند و بالاي چهل يا پنجاه سال هستند)
پرسیدم : «دردت چطور شروع میشه ؟»  اون بي قراري میکرد با دهانی خشک شده با لکنت زبان(علائم گریز از حقیقت) گفت :
– یواش یواش شروع میشه  و یهو بر طرف میشه .( آغاز درد معمولاً ناگهاني میباشد و طی چند دقيقه شدت آن افزایش یافته و به حد ثابت مي رسد . درد میتواند چند ساعت طول بکشد  بعد به تدريج يا به سرعت بر طرف شود )
پرسیدم : «وقتی درد شروع میشه ، درد بجای دیگه بدنت هم سرایت میکنه . مثلا درد به پاها هم میکشه .» اون  چشم و گوشش رو خاراند (علائم گریز از حقیقت) و گفت :
– آره پاهام انگار که قفل میشه و دردش رنجم میده . (درد اکثرا يا فشار شديد و مداوم در ناحيه ي سردل و ناحیه راست تحتانی ستون فقرات است و غالبا به قسمت بين دو کتف و شانه و یا کتف راست انتشار پیدا میکند . و می تواند در شب اتفاق بیفتد )
پرسیدم : » آیا بعد از  نوشیدن چایی و یا آب دردت شروع میشه .» اون جیق بلندی کشید و دستش را به طرف شکمش برد فریادی که او میکشید روی کل صورتش تاثیر نمی‌گذاشت (علائم گریز از حقیقت) . بعد از اینکه آرام شد گفت :
– بله اما اگه یک غذای مفصل ، شیرینی خامه ای بخورم بهتر میشه . (درد با خوردن غذا بهتر نمي شود . درد امکان دارد پس از خوردن غذاي چرب و گاهي بعد از غذاي معمولي و یا اضافه خوری بعد از گرسنگي طولاني مدت ايجاد شود)
پرسیدم : آیا موقع درد استفراغ کردی ؟
– چند بار استفراغ  کردم و بعد از اون دردم بدتر شد . (گفته بود حالت تهوع ندارد . درد تنها با استفراغ کردن آرام مي گيرد و اغلب براي تسكين آن نياز به تزريق مسكن است)
پرسیدم : » آیا به رنگ مدفوعت توجه کردی ؟» به تابلو رو دیوار خیره شد (علائم گریز از حقیقت) و با خجالت گفت : 
– رنگش زرد کمرنگ بود . (مدفوع میتواند سفالی رنگ شود)
بعد از چند سئوال معاینات دیگر موضوع صحبت را عوض کردم . و پرسیدم » تعطیلات تابستانی تو ایران خوش گذشت ؟ »  از سئوالم استقبال کرد و با آرامش و اشتیاق در مورد تعطیلاتش در ایران توضیح داد (علائم گریز از حقیقت) . معاینه تمام شد و …

*****
کاش ندا خانوم میگفت که به یه روز استراحت نیاز داره ! 

 

Posted on ژوئن 4, 2010, in مطالب متنوع, کل مطالب. Bookmark the permalink. 25 دیدگاه.

  1. از این موارد در فصل امتحانات اینقدر پیش میاد.
    البته اخیرا رک و راست شدند و همون اولی سرحال و قبراق میگن استراحت میخوایم.

  2. آشنایی با سنگ کیسه صفرا

    کیسه صفرا، زیر کبد واقع شده است و صفرای تولید شده به وسیله کبد را در خود ذخیره و تغلیظ می‌کند. اگرچه برخی ممکن است عملکرد کیسه صفرا را چندان مهم در نظر نگیرند اما آمارها نشان می‌دهند که این عضو کوچک می‌تواند منشا دردسرها و مشکلات بسیار زیادی برای بیماران شود. تعداد افرادی که به بیماری‌ کیسه صفرا مبتلا می‌شوند، بسیار زیاد است اما متاسفانه بیماری بسیاری از آنها بی‌علامتند و تشخیص داده نشده باقی می‌مانند.
    پس لازم است، به کیسه کوچک شکم خود بسیار بیشتر توجه کنید. به طور طبیعی، کبد روزانه مقدار زیادی صفرا تولید می‌کند. این صفرا از طریق مجاری صفراوی به داخل کیسه صفرا می‌رود سپس زمانی که فرد غذا می‌خورد، به علت تحریکات عصبی، شیمیایی و هورمونی، این کیسه منقبض می‌شود و صفرای درون خود را به بیرون می‌فرستد تا به درون روده‌ها تخلیه شود. این صفرا در روده به هضم و جذب موادغذایی مورد نیاز بدن کمک می‌کند و مهم‌ترین جزء غذاها که برای هضم و جذب به عملکرد و وجود صفرا نیاز دارند چربی‌ها هستند.
    صفرا از ترکیب چند ماده شیمیایی مختلف تشکیل می‌شود. هر یک از این مواد شیمیایی با غلظت و حجم مشخصی درون مایع صفرا وجود دارند اما زمانی که نسبت مواد مختلف موجود در صفرا به هم بخورد و به اصطلاح ترکیب صفرا از حالت تعادل خارج شود، صفرا از حالت روان و سیال خود خارج می‌شود و دیگر محلول نیست. در این حالت صفرا به تدریج رسوب می‌کند. ابتدا صفرا به شکل لجن درمی‌آید اما اگر نامتعادل بودن ترکیبات تصحیح نشود، به تدریج غلظت لجن زیاد شده حتی ممکن است به سنگ تبدیل شود.
    همان‌طور که پیش از این گفته شد، روزانه چند بار کیسه صفرا به دنبال صرف غذا منقبض می‌شود تا صفرا را از درون خود به طرف روده‌ها تخلیه کند. اگر به دو دلیل، میزان تحرک و انقباض کیسه صفرا کم شود، صفرا مدت زمان زیادی آنجا باقی می‌ماند و به تدریج در آنجا رسوب می‌کند. پس یک عامل دیگر در بروز سنگ‌های صفراوی، تجمع و ایست صفرا درون کیسه صفرا به دلیل اختلالات حرکتی کیسه صفراست. همان‌طور که پیش از این گفته شد، عاملی که انقباض کیسه صفرا را تحریک می‌کند، صرف غذاست. پس اگر فردی برای مدت طولانی غذا مصرف نکند، کیسه صفرایش برای انقباض تحریک نمی‌شود. بنابراین فرد به سنگ‌کیسه صفرا مستعد می‌شود. این حالت برای افرادی که در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند یا به هر دلیل به بیماری‌های وخیم مبتلا شده و بدحال هستند، زیاد اتفاق می‌افتد.
    به طور کلی وقتی سنگ در کیسه صفرا ایجاد می‌شود، دو پیامد در انتظار فرد است:
    ۱) اگر سنگ در کیسه صفرا بماند، ممکن است شخص بی‌علامت باقی بماند اما احتمال علامت‌دار شدن به شکل درد در قسمت بالایی سمت راست شکم یا حتی قسمت وسطی شکم وجود دارد.
    ۲) اگر سنگ حرکت کند و به طرف مجاری صفرا و خارج از کیسه صفرا برود که معمولا باعث انسداد مجاری صفراوی می‌شود. پس از انسداد که روی آن عفونت ایجاد می‌شود و در نهایت جریان خون کیسه صفرا هم قطع می‌شوند. همه این موارد در مجموع باعث بروز درد شدید در ربع فوقانی راست شکم می‌شود که بدون درمان جراحی فوری، برای حیات بیمار بسیار خطرساز خواهد شد.
    ● چه افرادی در خطرند؟
    سنگ صفراوی در هر فردی ممکن است ایجاد شود اما به طور کلی افرادی بیشتر در معرض آن هستند که تعادل ترکیب شیمیایی مواد موجود در صفرای آنها به هم خورده باشد یا به هر دلیل از میزان انقباض کیسه صفرای آنها کم شده باشد. این افراد در این تقسیم‌بندی‌ها قرار می‌گیرند :
    ▪ خانم‌ها، به خصوص آنهایی که حامله‌‌اند و خانم‌هایی که زایمان‌های مکرر داشته‌اند.
    ▪ اقوام درجه اول مبتلایان سنگ‌های صفراوی.
    ▪ افرادی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند.
    ▪ خانم‌هایی که قرص پیشگیری از بارداری یا دیگر داروهای حاوی هورمون استروژن و دیگر هورمون‌های زنانه را دریافت می‌کنند.
    ▪ افراد چاقی که وزن خود را در مدت کوتاهی به شدت کم کرده‌اند یا به هر دلیل، دچار کاهش وزن سریع شده‌اند؛ مثلا در پی ابتلا به یک سرطان.
    ▪ افرادی که از غذاهای دارای کالری بالا و به خصوص چربی استفاده می‌کنند یا چربی خون آنها (عمدتا از نوع تری‌گلیسیرید) در آنها افزایش پیدا کرده است.
    ▪ بیمارانی که مرض قند (دیابت) دارند.
    ▪ افرادی که به بیماری‌های کبدی مبتلا هستند.
    ▪ بیمارانی که به هر دلیل برای طولانی مدت از داروهایی نظیر کلوفیبرات (داروی کاهنده چربی خون) یا برخی آنتی‌بیوتیک‌ها نظیر سفتریاکسون استفاده می‌کنند.
    ▪ افرادی که بی‌حرکت هستند یا مدت‌ طولانی در رختخواب بستری بوده‌اند. نکته جالب و مهم این است که سیگاری‌ها هم نسبت به دیگر افراد جامعه بیشتر در معرض ابتلا به سنگ‌های صفراوی قرار دارند.
    ● علائم و تظاهرات
    سنگ‌های صفراوی می‌توانند علائم مختلفی از خود بروز دهند. همان‌طور که گفته شد، گاهی کاملا بی‌علامت هستند اما برخی اوقات علامتدار می‌شوند که این علائم می‌تواند به صورت درد خفیف تا شدید اما گذرا در بالای شکم (به ویژه پس از خوردن یک وعده غذای چرب)، درد مداوم و ناگهانی به طور مداوم و بدون بهبود که بیمار را مجبور به مراجعه به پزشک کند، تب و لرز، استفراغ و یرقان یا زردی پوست و چشم باشد.
    مهم این است که این علائم از بیماری‌های دیگری که می‌توانند علائم مشابه داشته باشند افتراق داده شود. به طور مثال، زخم معده یا زخم اثنی‌عشر هم می‌توانند باعث دردهای بالای شکم شوند و حتی ممکن است مثل برخی دردهای صفراوی با غذاخوردن تحریک شوند اما تفاوت‌هایی هم وجود دارد. معمولا دردهای ناشی از سوءهاضمه یا زخم معده یا اثنی‌عشر خفیف‌تر از دردهای ناشی از سنگ‌های صفراوی هستند و در ضمن، اکثرا با مصرف داروهای آنتی‌اسید (مثل شربت آلومینیوم ام.جی.اس) بهبود پیدا می‌کنند.
    ● مطب دکتر
    پزشکان برای رسیدن به تشخیص نهایی و اثبات وجود سنگ‌های صفراوی راه‌های مختلفی پیش‌رو دارند. مثل تمام بیماری‌های دیگر، قدم اول از یک شرح حال کامل تشکیل می‌شود. پزشک درباره ویژگی‌های درد از شما می‌پرسد که چه عواملی آن را کم یا زیاد می‌کنند، درد چه زمانی شروع می‌شود، چقدر ادامه پیدا می‌کند، کجای شکم بیشترین درد را دارد، و غیره. پس از این مرحله، معاینه صورت می‌گیرد و پزشک تمام شکم را به طور دقیق مورد بررسی قرار می‌دهد.
    علی‌رغم همه این اقدامات گاهی تشخیص مبهم است و پزشک مجبور می‌شود از روش‌های دیگری برای رسیدن به تشخیص نهایی استفاده کند. گاهی حتی گرفتن عکس رادیوگرافی ساده شکم هم می‌تواند وجود سنگ را نشان دهد اما پزشکان معمولا از این شیوه برای تشخیص سنگ‌های صفراوی استفاده نمی‌کنند. شایع‌ترین روشی که پزشکان از آن استفاده می‌کنند سونوگرافی از شکم است.
    این روش تصویربرداری علاوه بر اینکه فاقد تشعشع است و مضرات تصویربرداری با اشعه ایکس را ندارد می‌تواند به جز کیسه صفرا، کلیه‌ها و بسیاری از اعضای مجاور را نیز مورد بررسی قرار دهد و با مهیا کردن اطلاعات اضافی، در رسیدن به تشخیص نهایی کمک قابل توجهی به پزشک کند. توجه داشته باشید که بهتر است حدود ۸ ساعت قبل از انجام سونوگرافی، ناشتا باشید چرا که در حالت ناشتا، صفرا در کیسه صفرا جمع ‌شده و باعث اتساع و بزرگ شدگی آن می‌شود. در این حالت شناسایی کیسه صفرا و نیز سنگ‌های احتمالی موجود در آن بسیار راحت‌تر می‌شود.
    امروزه از روش‌های اندوسکوپی هم برای بررسی سنگ‌های صفراوی استفاده می‌شود. این روش که در اصطلاح پزشکی ERCP نام دارد -به این ترتیب صورت می‌گیرد که ابتدا اندوسکوپ مخصوص از دهان وارد دستگاه گوارش می‌شود و سپس از طریق آن، ماده حاجب را به داخل مجاری صفراوی و انشعابات آن تزریق می‌کنند. پس از تزریق ماده حاجب، از مجاری صفراوی عکسبرداری با اشعه ایکس صورت می‌گیرد. به این ترتیب می‌توان سنگ یا سایر علل ایجاد کننده انسداد در مجاری صفراوی را تشخیص داد.
    ● حالا چه کنم؟
    به طور کلی بسیاری از متخصصان و جراحان معتقدند اگر سنگ صفراوی بی‌علامت باشد و به قول معروف برای بیمار درد و ناراحتی ایجاد نکند، می‌توان آن را بدون درمان رها و تنها وضعیت بیمار را پیگیری کرد.
    برعکس اگر بیمار با درد حاد و به عبارت دیگر با التهاب و عفونت حاد کیسه صفرا مراجعه کند، اقدام اصلی خارج‌ کردن فوری کیسه صفرا از طریق جراحی است. درگذشته این کار بیشتر از طریق جراحی باز صورت می‌گرفته اما طی سال‌های اخیر، تکنیک‌های جدید جراحی با عنوان لاپاراسکوپی وارد عرصه پزشکی شده‌اند و تا حد زیادی جای جراحی را گرفته‌اند.
    در این روش‌ها به جای باز کردن کل شکم تنها یک سوراخ کوچک در جدار شکم ایجاد می‌شود. سپس از طریق این سوراخ وسیله‌ای مثل اندوسکوپ (یا به عبارت بهتر لاپاراسکوپ) وارد شکم می‌شود و تمام اعضای داخل شکم را می‌توان به وضوح دید. طی همین عمل می‌توان کیسه صفرا را به طور کامل خارج کرد. این عمل به جراح خبره در این زمینه نیاز دارد اما مزایای واضحی همچون کاهش عوارض و درد را به همراه دارد و در ضمن خط ناخوشایند محل برش جراحی نیز دیگر بر جای نمی‌ماند.
    ● پیشگیری بهتر از درمان
    نکته‌ای که باید گفت این است که مثل دیگر بیماری‌ها، درباره سنگ‌های صفراوی هم همیشه پیشگیری از درمان بهتر است. نکات زیر می‌توانند در پیشگیری از ابتلا به سنگ‌های صفراوی به شما کمک کنند:
    ▪ به هر شکل ممکن از خوردن غذاهای چرب و حاوی مقادیر بیش از حد کلسترول پرهیز کنید.
    ▪ وزن خود را در حد مناسب نگه دارید. چاقی احتمال ابتلا به سنگ‌های صفراوی را افزایش می‌دهد.
    ▪ تحرک کافی داشته باشید.
    ▪ در صورتی که در خطر ابتلا به سنگ‌های صفراوی قرار دارید، در صورت نیاز برای پیشگیری از بارداری از روشی به جز مصرف قرص‌های حاوی هورمون‌های زنانه استفاده کنید. این انتخاب نیز حتما باید با نظارت پزشک صورت گیرد.
    ▪ سبزیجات و میوه‌جات بیشتری مصرف کنید.
    ▪ هر چه تعداد حاملگی‌ها بیشتر باشد، خطر ابتلا به این بیماری بیشتر می‌شود. پس سعی کنید بیش از ۲ بار حاملگی را تجربه نکنید.
    ▪ از استعمال الکل و دخانیات پرهیز کنید.
    ▪ اگر تصمیم دارید وزن خود را کم کنید، به تدریج این کار را انجام دهید و از کاهش وزن ناگهانی بپرهیزید.
    ▪ از مصرف داروهایی که ممکن است به ایجاد سنگ کمک کنند خودداری کنید.
    ▪ اگر چربی خون شما بالاست با انجام فعالیت‌های ورزشی مناسب، رژیم غذایی و داروهای تجویز شده از سوی پزشک آن را به حد مطلوب برسانید.‌

  3. آقای دکتر یه چیز بگم دفعه‌ی قبل یادم رفت بگم. همون دفعه که داشتین علائم رو می‌گفتین من خودم هم تشخیص دادم که طرف آپاندیست داره، آخه خودم هم که کوچیک‌تر بودم دچارش شده بودم همین علائم رو داشتم و با علم تجربی خودم تشخیص پزشکی دادم. من اصلن به این نتیجه رسیده‌ام که اگر می‌رفتم پزشکی می‌خوندم می‌تونستم موفق باشم، سر کلاس‌های پزشکی-‌قانونی که از همه سرحال‌تر و حاضرجواب‌تر بودم، علاقه به مقالات پزشکی هم که دارم؛ خب حله دیگه!
    عنوان رو گذاشته‌اید «به یاد ندا» گفتیم شاید منظورتان شهید ندا آقاسلطان باشه که داریم به سال‌گردش نزدیک می‌شیم.

  4. همه ی حرفا یه طرف…اون جمله ی آخریتون یه طرف🙂

  5. واقعا که دانش آموز زرنگ و خوبی بود . مگه بیماری قحطی بود که آمد و سنگ صفرا را انتخاب کرد . میگفت سرم درد میکنه معده درد دارم و بقول شما میگفت به یه روز مرخصی نیاز داره .

    • اتفاقا در وزیت دوم من از او پرسیدم . گویا یکی از آشنایانش سنگ صفرا داشته و میخواسته مثل او عمل کند .

  6. سلام به دکتر سردار عزیز .
    به هر چیزی فکر کردم الا ملینجرینگ.
    تشخیصتون عالی بود.
    همیشه موفق باشید و همیشه سرفراز

  7. جالب بود. کاش همه دکترا به این خوبی تشخیص می دادن. موفق باشید.

  8. وبلاگ دانشجویان پزشکی اصفهان، ورودی بهمن 85

  9. آقای دکتر چرا همنجا نگفتید که داری دروغ میگویی ؟! ممکن بود پیش بقیه بگه که کلک مرغابی به شما زده است .

  10. سلام
    چقدر هیجان انگیز بود، مثل شرلوک هولمز ازش سوال میپرسیدین! خیلی قشنگ بود، راستش من تقلب کردم!! اومدم پایین کامنت ها رو ببینم اولین کامنت رو که خوندم جوابو فهمیدم!!:دی

  11. مثل خواهر کوچولوی من تا اسم امتحان میاد تمام مرض ها رو میگیره!!!!

  12. دانشجو اهواز

    من حدس زدم که سنگ ندارد و احتمال دادم که زخم معده داشته باشد زیاد به موضوعات روانی توجه نکرده بودم . باز هم از این مطالب بگذارید .

  13. عجب
    لینکتون میکنم

  14. يادم باشه ديگه خالي نبدنم پيش يه دكتر تيز !

  15. با تشکر از راهنمائیهایتان . آقای دکتر سردار پسری چهار ساله دارم حدودا هفت ماه است که شروع به جویدن ناخنهایش کرده است . پسر خیلی باهوشی است اما زود عصابانی میشود . از تولد به بعد هم ریسه داشته که حالا اون وضعیت بهتر شده و ناخن جویدن جایش را گرفته . با خواهر بزرگش کنار نمیاید در مهد کودک هم میخواهد رهبر باشد . اگه ممکنه لپ کلام را بگوئید که چکار کنم . آیازدن فلفل به انگشتش کمک میکند ، سرافرازید .

  16. vaganam pishe ye doktor tiz nabayad khali bast….

  17. با بهترین درود ها
    البته کلک دختر ها بیشتر دل درد ناشی از پریود است برای فرار از مدرسه دختر 15 ساله ای که انهم دوشنبه پس ار دو روز عیش و نوش اخر هفته!! پیش من امد و گفت دل درد شدید ناشی از پریود دارد و نتوانسته به مدرسه برود من هم به او انروز را مرخصی نوشتم خنده دار این بود که 2 هفته پس ار ان هم باز دوشنبه ( این بیماری دوشنبه و جمعه خیلی با حال هست ادم تمام کتابهای و ابشخور های پپزشکی را بخواند به سرانحامی نمیرسد) او باز شکیات از درد پروید کرد من به او گفتم ایا نامرتبی در زمان پرویدت داری گفت نه همیشه سر وقت گفتم اخرین بار کی بود گفت ماه پیش با خنده به او گفتم اما تو دو هفته پیش اینحا بودی با همین درد اخر هفته کمتر بازیگوشی کن که برای دوشنبه سرحال باشی بهر حال نامه بیماری و مرخصی انروز را دادم و گفتم از این کلک ها نزن ما همه را در پرونده شما مینویسم
    شاد باشی و تندرست

  18. سلام اقای دکتر شما جراحی واریکوسل به روش میکروسرجری را انجام میدید؟؟هزینه این عمل چقدره؟ممنون

  19. من موتوجه شده بودم كه ممكنه استرس باشه آخه خودتون داستانتون و لو داديد گفتيد يه دانش آموز! يا استرس ميتونست باشه يا دروغ. ولي خيلي دكترا هم تشخيص نميدن شما خيلي با تجربه و باهوش هستيد.موفق باشيد

پاسخی بگذارید

