روش پختن «چکدرمه» غذای محلی ترکمنهای ایران

یکی از کاربران محترم مطلبی را در بین مطالب این حقیر مطالعه نموده اند . این مطلب تحت عنوان «دردهای مفصلی : استئوآرتريت ( آرتروز ) ، روماتوئيد آرتريت ( روماتيسم ) و نقرس» بود و داستان وار بیماری مفاصل را تشریح میکرد . در قسمتی از آن در ارتباط با چکدرمه که یکی از غذاهای محلی ترکمنهای ایران است ، صحبت شده بود . دوست کنجکاو من در مورد چکدرمه سئوال کرده اند . چکدرمه بیشتر در بین ترکمنهای ایران رواج دارد و ترکمنهای ترکمنستان بیشتر کاشئر پلو (هویچ پلو) را ترجیح میدهند . حالا فرق اونا چیه ؟ ترکمنستانی ها برنجی دارند که با پختنش شیره زیادتری نسبت به برنجهای ایرانی ایجاد میکند و به این خاطر برنجها چسبناک و بقولی پر ملات میشوند . یکی از دوستان موضوعی را در مورد قوم خویش ترکمنستانی خود نقل میکرد و میگفت که قوم خویش او بعد از رجعت از ایران چنین بیان میکرد :
– وقتی پلو ایرانی را با یک ملاقه به هوا پرت کنیم ، تو هوا پخش و پلا میشه ! اما وقتی یک پلو ترکمنستانی را به هوا پرت کنیم با ملاقه دیگه اونو میشه گرفت !!
خوب زیاد دهنتان را آب نیاندازم و در مورد پخت این پلو که در اینترنت یافته ام شرح میدهم . دو نوع رسپی برای پختن چگدرمه وجود دارد :

چگدرمه با گوشت
* مواد لازم برای شش نفر:
گوشت: نیم كیلو (البته من ترجیح میدهم گوشتش بیشتر باشد)
پیاز: دو عدد بزرگ(من ترجیح میدهم اول کاملا رنده شوند)
رب‌گوجه:‌ دو قاشق سوپخوری (من گوجه طبیعی را ترجیح میدهم و یا اینکه رب آن بیشتر باشد)
روغن: یك پیمانه
آب: چهار پیمانه
برنج شسته و خیس شده: چهار پیمانه
نمك و فلفل: به میزان لازم

* طرز تهیه:
ابتدا روغن را خوب داغ می‌كنیم و سپس گوشت را در آن سرخ می‌كنیم و پیاز را به آن اضافه كرده و می‌‌گذاریم تا طلایی شود و سپس رب‌گوجه را اضافه می‌كنیم و با هم سرخ می‌‌كنیم. مواد كه خوب سرخ شد آب را به آن اضافه می‌‌كنیم و شعله را كم می‌كنیم تا مواد بپزد. بعد از این كه گوشت پخت و آب موادمان كمی كشیده شد برنج را اضافه می‌‌كنیم و می‌‌گذاریم تا برنج، آب مواد را بكشد. بعد به مدت نیم ساعت می‌‌گذاریم تا دم بكشد.

چگدرمه با ماهي اوزون برون
* مواد لازم :
ماهي اوزون برون 400 گرم (فکر کنم اگر بیشتر باشد خوش بو تر و خوشمزه تر میشود)
پياز داغ عسلي 2 قاشق سوپخوري (رنده شده و زیاد باشد برای من طعم بهتری دارد)
رب گوجه فرنگي 2 قاشق سوپخوري (من گوجه طبیعی را ترجیح میدهم و یا اینکه رب آن بیشتر باشد).
پياز 0.5 فنجان
برنج 4 فنجان
زعفران 0.25 فنجان
زردچوبه قدري
فلفل قدري
نمك قدري

* طرز تهيه :
ماهي اوزون برون خرد شده مربع شكل باشد , پياز سرخ شده باشد , زعفران آبگرفته باشد
ماهي را در مقداري روغن با حرارت ملايم با زعفران , نمك , زردچوبه و ادويه سرخ مي كنيم , سپس پياز سرخ شده و رب گوجه فرنگي را اضافه كرده و چند بار بهم مي زنيم اما رب نبايد سياه رنگ شود , سپس آب در آن مي ريزيم و در قابلمه را مي زنيم تا ماهيهاي تكه شده آن پخته شود ، قابلمه ماهيها بايد حدودا 7 ليوان آب داشته باشد برنج را در آن ريخته و يكي دوبار بهم مي زنيم حرارت را زياد كرده تا جوش بيايد , هنگام برچيدن آب, برنج را يكبار بهم مي زنيم تا مواد كاملا مخلوط شوند سپس حرارت را كم كرده و دم كن را روي قابلمه مي گذاريم تا دم بكشد , غذا را در ظرف كشيده و مصرف مي كنيم .
در صورت رعايت مقادير مواد اوليه اين غذاي سنتي براي 4 تا 6 نفر کافيست.

نوش جانتان .

 

Posted on آوریل 10, 2010, in مطالب متنوع, کل مطالب. Bookmark the permalink. 23 دیدگاه.

  1. سلام ..
    امیدوارم سال خوبی داشته باشین…واقعاً با خوندن این پست هوس چکدرمه کردم…یادم باشه امشب برم و تو غازن درست کنم…به به چی میشه!

  2. سلام دکتر آب دهن همه راه افتاد که …
    اما یک پیشنهاد… چون ماهی زود پخته میشه وقت ریختن برنج ماهی رو در بیاریم و بعد از اینکه برنج آبش رو کشید دوباره بذاریم روش🙂

  3. سلام دکتر
    ممنون از مطالب مفید شما
    موفق باشید

  4. سلام و ممنون بخاطر خوش آمدگویی

    1- مطلب پستتون خیلی خوشمزه بود، هرگونه فرهنگسازی برای خوردن ماهی رو تقدیر میکنم، بعد ها میگیم ای کاش زودتر شروع به گنجاندن ماهی در برنامه ریزی های غذایی هفتگی مون میکردیم، اون هم از نوع استروژن . (فارغ التحصیل شیلات هستم).
    2- اول فروردین روز تولدتون هم خیلی خیلی مبارک باشه
    3- توی وبلاگ بانوی آرامش «دنیز» با شما آشنا شدم.
    4- سایر مطالبتون ناراحت کننده ولی دونستنش لازم بود.
    5- ….
    سپاس

  5. سلام دکتر عزیز ا لله قوات
    من یه سوال ازتون دارم که به خاطرش هنوز به دکتری مراجعه نکردم .من چهار بار زایمان داشتم همه طبیعی حالا احساس میکنم در ناحیه تناسلیم بیرون زدگی هست و یک تکه گوشت دیده میشه که به راحتی با دست هم قابل لمسهدقیقا کنار فرج یا همون سوراخ واژینالم.نمیدونم با این زائده چیکار کنم ضمنا وقتی شکمم کار احساس میکنم ناحیه تناسلیم بزرگ و زشت میشه.این موضوع اعتماد به نفسم رو ازم گرفته همیشه هم ترشح بد بد دارم که اصلا رفع نمیشه ممنون دکتر

  6. با سلام خدمت دکتر سردار

    خوشحال شدم که به ما سری زدید.
    در مورد چکدرمه منم هوس چکدرمه کردم. احساس می کنم آشپزی شما خوب باشد. اخه بعضیا از فنوتیپشون معلومه که آشپزی خوبی دارند.

    در مورد کتاب ها، من مجموعه ای از کتب پزشکی به زبان انگلیسی را از سایت ها مختلف دانلود کرده و در حال تکمیل ان می باشم. بدلیل اینکه اینجا اکثر افراد از سیتم دیالوپ استفاده می کنند توانایی دانلود کتاب ها را ندارند و ولی شما در انجا احتمالا دارای اینترنت پرسرعت باشین و براحتی بتونید کتاب ها را داون کنید. البته می توانم نام سایت ها را که از آنها دانلود می ککنم به شما بدهم ولی فک کنم خود شما بهتر از من می دانید . ولی یکی از این سایت ها گیگیا پدیا http://www.gigapedia.comمی باشد که من بیشتر کتاب ها را از انجا دانلود می کنم.

    در مورد سی دی های اجرایی هم باید بگویم چون حجم انها بسیار زیاد است اصولا از دانلود آنها منصرف می شوم.

  7. سلام
    خيلي خوشحالم که مي تونم از مطالب وب شما استفاده کنم
    اگه ديگران هم استفاده کنند بهتره
    پس شما را لينک کردم تا يه گامي تو اين راه برداشته باشم

  8. با درود به همکار خوبم
    دهن ما را تو غربت اب انداختی خوشحال شدم که یوی پیدا شد از غذا های محلی ایرانمان نوشت
    سردار گرام پرشکان بدون مرز در هر کشوری خست خدمات انها بدور از هر گونه کشمکشهای سیاسی است و بسیار ارزنده برای خدمت به مردم محروم میتوانید با انها تماس بگیرید معمولن پول هواپیما و محل زندگی با انها است ولی برای این مدت حقوقی دریافت نمیشود در کشور های دیگر هم سارمان های دیگری وحود دارند بطور نمونه در المان پزشکان برای حهان سوم یا پزشکان المانی هستند این یکی رای انها که کار ثابت دارند بهتر است برای اینکه ماموریت ها بمانند پزشکان بدون مزر 3 یا 4 ماهه نیست البته پرشکان بدون مزر در شرایط فوری نیار به یک هفته هم دارند بطور نمون در زلزله بم
    که من 2 هفته در ایران بودم سازمان پزشکان المان یا همان پزشکان بریا حهان سوم در 5 کشور پایگاه دارند که همیشه انحا میرویم و 2 تا 3 تا 6 هفته میمانیم با ارزوی اینکه شما هم راهی بیابید تا به مردم دنیا کمک کنید
    شاد باشید و تندرست

  9. سوال : سلام آقای دکتر . من یه دختر 20 سالم. تا بحال هیچ گونه رابطه جنسی نداشتم ولی دائم از سلامت پرده بکارتم نگرانم. آیا با این تفاسیر بکارت من سالمه ؟ چه عواملی به جز سکس و خودارضایی ممکنه به پرده آسیب بزنه ؟ اگر آسیب وارده به بکارت به جز رابطه جنسی باشه پزشک متخصص زنان گواهی سلامت بکارت میدهد؟ خواهش می کنم راهنمایی کنید

    دکتر : خانم عزيز اگر شما سكس نداشتيد و خود ارضايي هم نكرده ايد نگراني بي مورد است ولي اگر انگشت و يا جسم داخل كرده باشيد نگراني مورد دارد.

    • Dr. Serdar دکتر سردار

      به اطلاع کاربران گرامی میرساند : نظرات از جانب من در کامنتها تنها با عنوان Dr. Serdar دکتر سردار مورد تائید هستند .

  10. سوال : با سلام و خسته نباشید خدمت شما دکتر عزیز و گرامی آقای دکتر من در بعضی از مواقع که نزدیکی دارم هنگام دخول باد از واژنم خارج میشه و خودم احساس میکنم که در رحمم هوا جمع شده است و این مسئله باعث میشه جلوی همسرم خجالت بکشم این به چه علتی هست و من چیکار میتونم بکنم که اینجوری نشه البته بعضی مواقع که در دوره عادت ماهانه هستم هم این اتفاق (خارج شدن باد از واژن ) می افتد یه سوال دیگه که داشتم آقای دکتر استفاده از ژل های روان کننده که لیدوکائین داخل آنها هست باعث پارگی کاندوم می شود یا خیر با تشکر فراوان از شما دکتر عزیز

    دکتر : حتما بايد به يك پزشك جراح مراجعه كني و يا متخصص زنان زيرا ممكن است فيستول داشته باشي و با يد بررسي شود و پشت گوش انداختن ممكن است باعث بدتر شدن ان شود. ضمنا ژل ليدوكائين باعث پارگي نميشود. نگران نباش .

  11. سوال : با عرض سلام و خسته نباشید . من دختری 19 ساله هستم چند ساله پیش موقع کوهپیمایی در سراشیبی تندی گیر کردم و برای پایین امدن مجبور شدم روی زمین بنشینم و خودمو روی سنگها بکشم تا بتونم راحت تر پایین بیام اما یکدفعه استخوان بین دو باسنم محکم به تیزی سنگی خورد و درد گرفت وقتی لباس زیرمو نگاه کردم چند قطره خون دیدم . از اون موقع تا الان به دکتر مراجعه نکردم . ایا (به نظر شما) به پرده بکارتم اسیب رسیده ؟ لطفا درباره پرده بکارت اطلاعات بیشتری بهم بدید. من توضیحات روی سایت رو خوندم .لطفا من را راهنمایی کنید .

    دکتر : قطعا خير نگران نباش پرده بكارت كه بيرون نيست كه هنگام سرخوردن به سنگ بخورد و پاره شود .ميتواني به مطب من مراجعه كني .

  12. سوال : باعرض سلام ۲۱ سال سن دارم و مدت دو سال است که می خواهم باردار بشم ولی امکان ندارد پیش دکتر هم رفتم میگن مشکلی نداری بعد پریود ماهانم سه بار است که فقط لکه دارم درد خیلی زیاد هم دارم سینه هام هم خیلی درد می کنند وقتی نزدیک عادت ماهانم است باید چکار کنم با تشکر

    دکتر : پريود درد ناك اگر شديد نباشد طبيعي نيست ولي بيماري هم نيست و بسياري دچار اين مشكل هستند . بچه دار نشدن شما بايد حتما بررسي شود هم شما و هم شوهرتان باز بودن لوله ها تخمك گذاري عدم چسبندگي لوله ها و بسياري مشكلات ديگر ضمنا بايد اسپرم ها ي شوهرنان نيز بررسي شود.

  13. سوال : با عرض سلام…با توجه به سوالی که درباره تونیک موضعی مو آلپسین که الکل دارد پرسیدم شما گفتید به کبد و کلیه ضرر نداردومن میخواست بپرسم چون میگن الکل سرطان به وجود میاره چقدر در طول روز به بدن ضرر نمیرسونه لطفا مفصل توضیح بدهید… با تشکر بسیار…

    دکتر : الكل سرطان ايجاد نميكند و صحيح نيست. حتي گفته ميشود كه الكل مفيد هم هست ولي بستگي دارد به مقدار ان.

  14. سوال : آقای دکتر سلام بسیار ممنونم که وقت گذاشتین و پاسخ منو دادین . اگه درمان دارویی بهتره و کمک میکنه که به حالت طبیعی برگردم لطفا به من دارو معرفی کنین . همونطور که در پیام قبلی هم گفتم با کمال میل برای پرداخت هزینه در خدمت خواهم بود .

    دکتر : سلام دارو ها یی مثل کلو پیر امین و ا سنترا کمک کنند ه هستند

  15. سلام دوست گرامي ام

    از بهار نوشته ام و نگاه سبزتان را مهربانانه مي خواهم … تو را چشم در راهم [گل]

  16. جناب سردار نازنين

    چقدر از مطالبتون استفاده كردم بويژه اين غذا قطعا خوردني ست ….

    هميشه بمانيد

  17. شرقي :جناب سردار نازنين
    چقدر از مطالبتون استفاده كردم بويژه اين غذا قطعا خوردني ست ….
    هميشه بمانيد

    salam
    man zani 35 saale hastam. 10saale pish 1 zayeman dashtam. 1 saal hast ke dar keshvare digei zendegi mikonam. az 4 maahe pish shoroo be masrafe ghorse zedde bardariu kardam. 3 mahhe pish be moddate 1 hafte tarasshohe besyaar bad boo shabihe laashe dashtam albate ba hajme besyarkam. ama bad az 1 hafte bartaraf shod. amma az oon be bad hamishe ye meghdar booye motefavet az vagan ehsas mikonam. akhiran yekam in boo bishtar shod va man ke nemidoonam bayad beram pishe doktor chetor tozih bedam khodam ghorse vaginale nystatin estefade kardam. amma dar masrafe avval motevajjeh shodam ke divareye vagin ye tarasshohe ghahvei rang kami shabihe khoon dare. ba tavajjoh be inke 1 hafte ta zamane aadate mahiane moonde bood. hafteye ghabl ham az shodteshooye dakhelie vagin ba betadin estefaade karde boodam. lotfan mano rahnamaei konid. akhiran kamar darde gheyre aadi ham be moshkelam ezaafe shode. agar bayad be doctor morajee konam behem begid ke moshkelam ro be english chetor bayad tozih bedam.

  18. hi dr serdar
    your weblog was very good
    plz say hello to may unte(shahnaz
    with the best wishesh for you and your family

  19. sara :hi dr serdaryour weblog was very goodplz say hello to may unte(shahnazwith the best wishesh for you and your family

  20. hi dr serdar your weblog was very good plz say hello to my unte

    with the best wishesh for you and your family

  21. دکتر سردار ؛ اگر روزی روزگاری تشریف آوردین گنبد کاووس و ما در خدمتت بودیم ؛ یک چکدرمه چرب وچیلی با گوشت فراوانی که گفتین درست کنیم و نوش جان کنیم …
    ما ترکمنها بدون چای – چورک – چکدرمه نمیتوانیم زندگی کنیم

  22. Dr. Serdar دکتر سردار

    نصیبه بار بولسه حوکمانه بو آرزولار یرگه یتر . ساق بول .

پاسخی بگذارید

