عفونت مهبل و نابودی باکتریهای مفید واژن

سلام دکتر ع. ح. سردار لطفاکمکم کنید من دختری هستم که حدود4 ماه پیش عفونت گرفتم وبدنم رابه مدت یکهفته هرروز با صابون شستم بعداز آن با پرمنگنات شستموبا جوش شیرین هم گاهی خودم راشستم البته لباسهای زیرم را هم باوایتکس میشستم کم کم بین لبهای کوچک بدنم احساس سوزش کردم هرچه بیشتر میگذشت این سوزش شدیدتر میشد تااینکه دیدم روی لبهای کوچک بدنم مثل پرز زبان گوشتش بلندشده ودرقسمتهای عمقیترحالت خراشیدگی دارد وقرمزرنگ است وگاهی وقتهامثل این است که تمام پوست را کنده باشند واحساس میکنم بااینکه زخمی دربیرون لبها نیست اماانگار دارند رویه زخم رامیکنند البته الان نزدیک 2هفته است کرم کلوتریمازول استفاده میکنم اما بهبودی چندانی نداشتم شماچه تشخیصی میدهید به خاطر شستشوی زیاداینجوری شده؟ چون من تا قبل از شستشو مشگلی نداشتم از شما خواهش میکنم جوابم را بدهیدچونک لافه شده ام انگار این پوست نازکتر میشود پماد ان ان بیشتر میسوزاندو پوستم را می خورد فقط کلوتریمازوله که حالت نرمی به پوستم میدهد الان اگه صابون بزنم اونجام مثل لبو سرخ میشود وسوزش میکند و حالت خشکی پیدا میکند لطفا جوابم رابدهید وکمکم کنید با تشکر اگر امکان دارد جوابم رابه میلم ارسال کنید وبگویید ازچه دارویی استفاده کنم.

دکتر ع. ح. سردار  : دوست عزیزم شما گویا دچار یک عفونت واژینال شده بودید و امکان دارد آن عامل همچنان باشد و شما برای از بین بردن آن دست به خود درمانی زده اید . این درمان شما ممکن است به هدف خورده باشد و یا جای دیگر !  بخاطر داشته باشید که ما برای هر عامل میکروبی آنتی بیوتیک ویژه آن میکروب را نیاز داریم . حساب را بر آن میگذاریم که شما عامل میکروبی را با روشهایی که  بکار برده اید از ریشه و بن نابود کرده اید ! اما این موادی که شما استفاده کرده اید (احتمالا با دوزاژ بالا) میتوانند به دیواره محبل آسیب برسانند و موجب التهاب آن گردد . واژن دارای باکتریهای مفید نیز هست و شما پاره ای از باکتریهای مفید واژن را نیز نابود نموده اید .  خوب برای اینکه موضوع کمی روشنتر بشه مواردی را در مورد چند عامل میکروبی و بعد از آن در مورد عوارض نابودی باکتریهای مفید واژن توضیحاتی خواهم داشت . امیدوارم هر چه زوتر به یک متخصص مراجعه نمائید .

عفونت‌ كلاميديايي‌ chlamydia infection
این عفونت باعث التهاب پيشابراه ، مهبل ، گردن رحم ، لوله هاي فالوپ ، مقعد و تخمدان ها مي شود . عفونت با اين ميكرب ها يكي از بيماري هاي شايع آميزشي است . عفونت كلاميديايي ممكن است به چشم ها يا ريه هاي نوزاد تازه به دنيا آمده نيز وارد شود . علايم شايع آن شامل موارد ذیل است : ترشح از پيشابراه (در مردان ) ، تورم ، درد يا ترشح از مقعد ، قرمزي در مهبل يا نوك آلت تناسلي ، ترشح از مهبل . درد شكمي ، تب ، ناراحتي به هنگام ادرار ، ناراحتي يا درد تناسلي (گاهي هيچ علامتي در مراحل اوليه وجود ندارد.) عامل بیماری باكتري كلاميديا تراكوماتيس است كه معمولا راه جنسي انتقال مي يابد . در صورتي كه عفونت در مجراي تناسلي مادر حامله به هنگام زايمان وجود داشته باشد ، نوزاد ممكن دچار عفونت شود . جهت درمان بعد از آزمايشات (نمونه براي ديدن زير ميكروسكوپ و كشت) به بیمار آنتي بيوتيك تجویز مي شود.

واژينيت‌ باكتريايي‌  vaginitis bacterial
واژينيت باكتريايي عبارت است از عفونت يا التهاب مهبل و حاكي از آن است كه هر يك از چندين ميكروب عفونت زا شامل گاردنرلا ، اشريشيا كولي ، مايكوپلاسما ، استرپتوكوك ها يا استافيلوكوك ها باعث عفونت شده اند. اين عفونت ها مسري هستند . واژينيت مي تواند تمامي سنين را مبتلا كند ولي در طول سال هاي باروري شايعتر است ميكروب هايي كه به طور طبيعي در مهبل وجود دارند، در صورت اختلال pH و تعادل هورموني مهبل و بافت اطراف آن مي توانند تكثير يابند و باعث عفونت شوند.. علايم شايع آن عبارت است از : ترشح مهبل با بوي نامطبوع ، تورم ، سوزش و خارش ناحيه تناسلي ، ناراحتي مهبل ، تغييررنگ مهبل از صورتي كم رنگ به قرمز ، ناراحتي در طول مقاربت جنسي . آزمون هاي تشخيصي مي توانند شامل بررسي هاي آزمايشگاهي ترشحات مهبل ، پاپ اسمير و معاينه لگن باشند. آنتي بيوتيك ها يا ضد قارچ ها براي درمان عفونت  استفاده مي شود. كرم ها يا لوسيون هاي آرام بخش مهبلي ممكن است براي انواع غيراختصاصي واژينيت توصيه گردند.

واژينيت‌ تريكومونايي‌  vaginitis trichomonal
واژينيت تريكومونايي عبارت است از عفونت يا التهاب مهبل به وسيله انگلي كه در قسمت تحتاني دستگاه تناسلي ـ ادراري مردان و زنان زندگي مي كند. علايم شايع آن عبارت است از :ترشح متعفن و كف آلود از مهبل ،خارش و درد مهبل ، قرمزي لب هاي مهبل و مهبل ، ادرار كردن همراه با درد . عفونت ناشي از يك انگل بسيار كوچك به نام تريكوموناس واژيناليس . آزمون هاي تشخيصي مي توانند شامل بررسي هاي آزمايشگاهي ترشحات مهبل ، پاپ اسمير باشند. معمولاً پزشك مترونيدازول تجويز مي كند.

واژينيت‌ كانديدياني‌ (عفونت‌ قارچي‌ مهبل‌) vaginitis candidal
واژينيت كانديدياني عبارت است از عفونت يا التهاب مهبل به وسيله قارچي مخمري شكل (معمولاً كانديدا آلبيكنس )قارچ كانديدا به تعداد كم در مهبل ، مقعد و دهان سالم زندگي مي كند. وقتي تعادل هورموني و pH مهبل مختل شود، ارگانيسم ها تكثير يافته ، باعث ايجاد عفونت مي گردند. علايم شايع شایع آن عبارت است از: ترشح سفيد و شيري رنگ از مهبل (شبيه تكه هاي پنير)  بوي آن ممكن است نامطبوع باشد ، تورم ، قرمزي ، حساسيت به لمس و خارش لب هاي مهبل و پوست اطراف آن ، سوزش در هنگام ادرار كردن ، تغيير رنگ مهبل از صورتي كم رنگ به قرمز ، درد در حين مقاربت جنسي آزمون هاي تشخيصي مي توانند شامل بررسي هاي آزمايشگاهي ترشحات مهبل ، پاپ اسمير و معاينه لگن باشند. ممكن است داروهاي ضد قارچ چه از نوع خوراكي  و چه از نوع كرم يا شياف مهبل  تجويز شوند.

باکتریهای مفید واژن
برخی از انواع باکتریها در واژن  اسید لاکتیک تولید می ‌کنند که با اسیدی کردن محیط نقش دفاعی را ایجاد میکنند . پاراسات در این ارتباط مقاله ای را ارائه داده است :

پوست در خارجی ‌ترین بخش خود لایه ‌ای به نام لایه شاخی دارد که لایه‌ های زیرین را در مقابل عوامل محیطی محافظت می‌ نماید. به دلیل وجود نداشتن این لایه در بافت مخاطی واژن این ناحیه در مقابل موجوداتی مثل باکتری ‌های بیماری‌ زا و قارچ‌ ها بسیار آسیب ‌پذیر است. در واژن نرمال انواع گوناگونی از باکتری‌ های هوازی و بی‌ هوازی یافت می ‌شود ولی نسبت این موجودات در تعادل صحیحی هستند.

در واژن سالم، لاکتوباسیل‌ ها که جزو باکتری‌ های مفیدند، گونه غالب ‌اند. لاکتوباسیل‌ها گلیکوژن تولید شده توسط سلول‌ های مخاط واژن را به گلوکز و سپس با متابولیسم گلوکز، آن را به اسید لاکتیک تبدیل می ‌کنند. لاکتوباسیل‌ها علاوه بر واژن در بافت مخاطی دهان و روده نیز یافت می ‌شوند. بیش از 125 گونه لاکتوباسیل شناخته شده که تنها چند نوع آن در واژن است.

برخی از انواع لاکتوباسیل‌ها اسید لاکتیک تولید می ‌کنند که با اسیدی کردن محیط نقش دفاعی قابل توجهی را ایفا می ‌کنند. بعضی دیگر از آن ها علاوه بر لاکتیک اسید ماده ضدعفونی ‌کننده طبیعی دیگری به نام پراکسید هیدروژن تولید می‌ کنند که سبب تقویت مضاعف دفاع واژن می ‌شود. تولید اسیدلاکتیک سبب اسیدی بودن این محیط می ‌شود که چون لاکتوباسیل‌ها در محیط اسیدی قادر به ادامه زندگی هستند و از طرفی باکتری‌‌ های بیماری ‌زا نیز در این محیط قادر به رشد و تکثیر نمی ‌باشند سبب تعادل میان باکتری‌ های مفید و بیماری ‌زا و نهایتا سلامت واژن می ‌شود بنابراین سلامت واژن به تعادل PH آن وابسته است.

PH واژن در دوره زندگی زنان از خردسالی تا یائسگی تغییر می ‌کند و این مربوط به تغییرات هورمونی است. PH نرمال واژن در طول بلوغ تا بزرگسالی است(سنین باروری) 8/3 تا 2/4 می‌باشد، در حالی که PH ترشحات واژینال عفونی شده بیش از 7/4 است. با به هم خوردن تعادل pH در این ناحیه، باکتری‌ های گاردنلای واژن تولید پروتئینی می‌ کنند و باکتری ‌های بی ‌هوازی با آنزیمی که دارند با از بین رفتن لاکتوباسیل‌های مفید، سبب ایجاد بوی ناخوشایندی شبیه ماهی می ‌‌شوند که به عنوان یکی از علایم آغازین عفونت تلقی می ‌شود.

عوامل بر هم زننده ی محیط اسیدی
* یکی از مهم‌ترین عوامل بر هم زننده محیط اسیدی این ناحیه، کف ناشی از شوینده‌ های نامناسب است که حین شستشوی فردی به خاطر آناتومی خاص این ناحیه وارد واژن می ‌شود. استفاده مکرر از این شوینده‌ ها به خاطر قلیایی بودن آنها PH این ناحیه را بالا برده و موجب فراهم شدن محیط مساعد جهت رشد و تکثیر باکتری ‌های گاردنلایی و از بین رفتن باکتری ‌های مفید تولید کننده اسید لاکتیک و درنهایت افزایش احتمال ابتلا به عفونت واژن می ‌شود.

* از عوامل مهم دیگری که تعادل اسید را متاثر می‌کند، ترشحات جنسی مردانه است. از آنجایی که ترشحات جنسی مردانه دارای PH خنثی یعنی حدود 7 است، هنگام ورود به واژن، PH محیط را بالا می‌برد و زمینه را جهت ابتلا به عفونت فراهم می ‌کند.

* همین مساله هنگام قاعدگی نیز صادق است زیرا PH خون خنثی و حتی کمی قلیایی است و به همین دلیل حین قاعدگی بوی شبیه ماهی بیشتر حس می ‌شود.

استفاده از آنتی ‌بیوتیک سبب از بین رفتن باکتری ‌های خوب علاوه بر باکتری‌ های بد می ‌شود که خود احتمال بروز عفونت را بیشتر می‌ کند.

شستشوی داخل واژن نه تنها سبب از بین رفتن باکتری‌ های بیماری ‌زا نمی‌ شود بلکه سبب انتقال این باکتری ‌ها به مناطق داخلی ‌تر واژن می‌ شود.

استفاده از صابون‌ های ضد عفونی کننده نیز سبب از بین رفتن باکتری ‌های مفید می ‌شود.

عدم استفاده از وان و جایگزین نمودن آن با دوش گرفتن می ‌تواند در این راستا به حفظ سلامت کمک کند.

و در نهایت بانوان همواره باید دو نکته مهم را در راستای حفظ سلامت و بهداشت فردی خود به خاطر بسپارند:
1- شوینده‌های دارای PH اسیدی نقش مهمی در حفظ PH اسیدی واژینال دارد.
2- حضور اسید لاکتیک در شوینده‌ مناسب به دفاع علیه باکتری‌ های مضر کمک می‌ کند.

نشانه‌ های عفونت واژن
در معاینات بالینی، تشخیص 3 نشانه از 4 نشانه‌ زیر تاییدی بر ابتلا به عفونت است:
1- تغییر ترشحات از حالت نرمال
الف) ترشحات رقیق مانند شیر به رنگ سفید یا خاکستری با بوی زننده احتمال ابتلا به عفونت باکتریایی واژن را نشان می ‌دهد.
ب) ترشحات غلیظ و کف مانند زرد مایل به سبز با بوی بد احتمال ابتلا به تریکومونازیس را نشان می ‌دهد.
ج) ترشحات سفت و سفید پنیری و بدون بو نشانه بروز عفونت قارچی است.
2- مشاهده سلول‌ های گلوله ‌ای که در واقع سلول‌ های مخاطی احاطه شده توسط باکتری ‌ها پوشانده شده‌ هستند در زیر میکروسکوپ
3- PH بالاتر 5/4 مایعات واژن
4- ایجاد بوی ماهی با افزودن قلیا

Posted on آوریل 9, 2010, in مقاربت, کل مطالب, پزشکی به زبان ساده, سئوالات خانمها. Bookmark the permalink. 39 دیدگاه.

  1. عفونت های مجاری ادراری و مهبـلی

    رعایت نکات بهداشتی جهت پیشگیری از عفونت های مجاری ادراری و مهبـلی

    با رعایت برخی نکات بهداشتی میتوانید به میزان زیادی از بروز عفونت های مجاری ادراری و مهبـلی جـلوگـیری بعمل آورید. تــرشحات طبیعی مهبل برای سلامت مهبل ضروری میباشد.

    در مهبل باکتریهای غیر بیماری زای طبیعی وجود دارنـد کـه وجـودشـان از بـروز عفونتهای باکتریایی و قارچی ممانعت بعمل می آورد. ترشحات طبیعی مهبل شفاف و یا سفید،رقیق و یا غلیظ بوده اما بی بو و ایجاد سوزش و خارش نمیکند. عفونتهای باکتریایی، قارچی، انگلی و عفونتهای ادراری معمولا در زنان شایع است بطور مختصر با با علایم این بیماریها در ادامه مطلب آشنا شوید:
    ۱) عفونت قارچی(کلامیدیا): ترشحات سفید و پنیری شکل مهبل-تورم و درد در نواحی تناسلی-خارش شدید-مقاربت دردناک.

    ) عفونت باکتریایی:ترشحات سفید، خاکستری و زرد-بوی نامطبوع ماهی-خارش و سوزش-التهاب و تورم خفیف مهبل.
    ۳) عفونت انگلی(تریکومونا): خارش، سوزش و تورم شدید مهبل-ترشحات کف آلود خاکستری، زرد و یا سبز-بوی نامطبوع ماهی-درد حین ادرار و یا مقاربت جنسی.
    ۴) عفونت مجاری ادرار: احساس سوزش حین ادرار-وجود خون در ادرار-ادرار با بوی تند و تیره رنگ-اضطرار فراوان برای ادرار کردن حتی زمانی که مثانه نیمه پر باشد-قطره قطره آمدن ادرار-تکرار ادرار.
    نکات بهداشتی ویژه دختران و زنان:

    ۱) پس از ادرار کردن و اجابت مزاج همیشه از سمت جلو بطرف عقب خود را بشویید. این کار از رانده شدن باکتریهای نواحی مقعد به مهبل جلوگیری میکند.
    ۲) در طی روز لباسهای زیر با جنس الیاف نخی بتن کنید. از پوشیدن لباسهای بدون تهویه مانند لباسهای نایلونی و ساخته شده ازسایر الیاف مصنوعی خودداری کنید. تا آنجا که ممکن است شبها بدون لباس زیر بخوابید تا مهبل با جریان هوا در تماس باشد.

    ۳) از پوشیدن لباسهای تنگ مانند شلوار جین، جوراب شلواری و مایو به مدت طولانی اجتناب کنید. لباسهای گشاد و راحت بتن کنید.
    ۴) برای شستشوی لباسهای زیر خود از شوینده های غیر معطر و ملایم استفاده کنید.
    ۵) از وان آب داغ و جکوزی استفاده نکنید.
    ۶) کاندومها و دیافراگمهای از جنس لاتکس و ژلهای اسپرم کش در برخی از زنان ایجاد تحریک میکنند که باید از سایر روشهای جلوگیری از باردار استفاده گردد.
    ۷) حین مقاربت جنسی از لغزنده کننده های (لوبریکیشن) پایه آب (محلول در آب) و غیر معطر استفاده کنید. از وازلین و لوبریکیشنهای حاوی سیلیکون استفاده نکنید.

    لباسهای زیر خود را حداقل هر دو روز در میان عوض کنید.
    ۹) حتما قبل و پس از آمیزش جنسی ادرار کنید.
    ۱۰) از پودر تالک در اطراف مهبل استفاده نکنید زیرا که پودر تالک رطوبت را در خود نگه میدارد.
    ۱۱) در صورتی که از تامپون در دوران قاعدگی استفاده میکنید حداکثر آن را هر ۴-۳ ساعت یکبار عوض کنید. پیش از گذاشتن تامپون دستهای خود را کاملا بشویید. در طی خواب شبانه هیچگاه از تامپون استفاده نکنید و جای آن از پد های بهداشتی استفاده کنید.
    ۱۲) نوار بهداشتی (پد) را میبایست هر ۶-۴ ساعت یکبار (حداکثر ۸ ساعت) عوض کرد. پیش از گذاشتن پد نیز دستهای خود را با آب و صابون بشویید.
    ۱۳) از تامپون، نوارهای بهداشتی و دستمال توالت معطر استفاده نکنید.
    ۱۴) همیشه مهبل و اطراف آن را خشک و تمیز نگه دارید. رطوبت رشد میکروبها و قارچها را سرعت میبخشد.
    ۱۵) بطور منظم سطح خارجی مهبل را با آب ولرم شستشو دهید. برای شستن مهبل نیازی به استفاده از صابون نمیباشد.
    ۱۶) حین استحمام از صابون و شامپوهای غیر معطر و ملایم استقاده کنید. از وان کف صابون نیز استفاده نکنید.
    ۱۷) هیچگاه لباسهای خیس و مرطوب را بتن نکنید. چنانچه لباسهایتان خیس شد فورا آن را عوض کنید.
    ۱۸) هنگام شامپو کردن و آب کشیدن موها حین استحمام سر خود را بسمت جلو خم کنید تا شامپو با مهبل و ناحیه تناسلی تماس نیابد.
    ۱۹) پس از استحمام با یک حوله نرم ناحیه تناسلی را به ملایمت خشک کنید. برای این کار میتوانید از سشوار (با درجه باد سرد ) نیز استفاده کنید.
    ۲۰) هیچگاه ادرار خود را نگه ندارید.

    ۲۱) از دوش مهبل استفاده نکنید. چراکه این عمل ترشحات و باکتریهای طبیعی و محافظ مهبل را میشوید.
    ۲۲) پس از استحمام ادرار کنید.
    ۲۳) از روابط جنسی پر خطر اجتناب کنید.

    ۲۴) در طی روز آب فراوان بنوشید. استرس و وزن خود را نیز کاهش دهید.
    ۲۵) مصرف روزانه ماست از بروز عفونتهای قارچی مهبل جلوگیری میکند.
    ۲۶) مصرف بی رویه و سر خود آنتی بیوتیکها میکروبهای مفید و طبیعی مهبل را از میان برده و زمینه ابتلا به عفونتهای قارچی را افزایش میدهد.

    ۲۷) خانمهای که در دوران حاملگی، شیر دهی ویائسگی میباشند و همچنین خانمهایی که از قرصهای ضد بارداری استفاده میکنند از آنجایی که سطوح هورمونهای بدن آنها دستخوش تغییر میشود میبایست بیشتر بهداشت فردی خود را رعایت کنند.

  2. سلام
    من یک موضوعی برای پایان نامه ام انتخاب کردم، ولی بخاطر موضوعش نیاز به یک پزشک دارم که کمکم کنه، رو در رو هم نمیتونم کمک بگیرم. چون روم نمیشه. دوست دارم اینترنتی باشه. شما می تونید کمکم کنید و راهنماییم کنید؟ ممنونم

  3. سوال : با سلام خدمت شما من پسري27 ساله هستم با قد 184 و وزن 130 . آلت من در حال نغوظ 9-10 سانتی متر است و در حالت خوابیده جمع میشود و خیلی کوچکیشود در حد 2-3 سانتی متر نمیدونم مشکلی دارم یا نه یادر آینده که در زندگی زناشوئی با مشکل مواجه نشوم. لطفاً من را راهنمائی کنید. در ضمن ميخواستم از دستگاه افزايش دهنده طول آلت تناسلي ( Extender Device ) استفاده از آيا اين دستگاه مناسب است؟ آيا عوارض يا مشكلاتي بوجود ميآيد يا نه؟ باتشكر

    دکتر : سلا م شما مشکلی ندا رید و د ر ایند ه مشکلی در این را بطه نخوا هید داشت

    • Dr. Serdar دکتر سردار

      به اطلاع کاربران گرامی میرساند : نظرات از جانب من در کامنتها تنها با عنوان Dr. Serdar دکتر سردار مورد تائید هستند .

  4. سوال : آقای دکتر سلام بسیار ممنونم که وقت گذاشتین و پاسخ منو دادین . اگه درمان دارویی بهتره و کمک میکنه که به حالت طبیعی برگردم لطفا به من دارو معرفی کنین . همونطور که در پیام قبلی هم گفتم با کمال میل برای پرداخت هزینه در خدمت خواهم بود .

    دکتر : سلام دارو ها یی مثل کلو پیر امین و ا سنترا کمک کنند ه هستند

  5. سوال : با سلام و عرض خسته نباشيد من پسري 6 ساله دارم كه قدش 109 و وزنش 19 كيلو مي باشد، گفتني ايت، قد پدرش 184 وقد خودم 161 مي باشد، مي خواستم بدانم از چه دارويي براي افزايش قد ايشان استفاده كنم؟ ممنون ميشم با راهنماييتان مرا از نگراني درآوريد، اخه پسر من در پيش دبستاني شان، از همه بچه ها كوتاه تر است و اين شديدا مارا نگران كرده است

    سلام-میتوانید از زینک سولفات روزانه استفاده کنید همراه با 2.5 لیوان شیر و ماست در روز و نیز مواجهه با نور مستقیم آفتاب حداقل 20 دقیقه در روز و مصرف کافی گوشت و مغزیجات.

  6. سوال : با سلام وخسته نباشید خدمت شما پزشک محترم خواهش میکنم بفرمایید آیا کسانی که پروستاتیت مزمن دارند میتونند از سیر وپیاز استفاده کنند؟ اخیرا شنیدم میگن مخصوصا پیاز برای پروستاتیت مضره؟ خواهش میکنم زود جواب منو بدین چون ازوقتی شنیدم نگرانم

    سلام-خیر مضر نیست.

  7. سوال : سلام آقای دکتر … من ریزش مو دارم و دو ماهه که از xandrox استفاده کردم و زیاد واب نداد الان دکترم واسم یه محلول دیگه نوشته با آمپول triamhexal …میخواستم ببینم اصلا این آمپول چیه ؟؟؟موثره واسه ریزش مو ؟؟؟عوارض نداره؟؟؟؟ خیلی ممنون… پسرم و 19 سالمه …

    دکتر : این آمپول یک نوع کورتون است که در بعضی از ریزش موها موثر است.در صورت تزریق صحیح عارضه ندارد

  8. سوال : با سلام و احترام مردي 36 ساله هستم و سالها دچار ريزش مو از نوع هورموني(احتمالا). در حدود 30 درصد از سطح سر. از حدود 10 ماه قبل شروع به مصرف روزانه فنپشيا 1 ميلي‌گرم كرده‌ام. حدود چندماه است كه زينك سولفات مصرف مي‌كنم. اما نامنظم. 2 دفعه هم مصرف ماينوكسيديل رو آغاز كردم اما خيلي زود از ادامه آن منصرف شدم. چون قادر به استفاده منظم و مرتب از آن نبودم. خواهشمند است راهنمايي فرمائيد.

    دکتر : اگر تشخیص ریزش موی اندروژنیک صحیح باشد باید ماینوکسیدیل به طور مرتب مصرف شود. قدر تک تک تارهای مویتان را بدانید و سعی کنید دارو را مرتب استفاده نمایید . اگر گاهی ( مثلا» ده درصد موارد ) فراموش کردید نگران نباشید و ادامه دهید. هیچ چیز جای موی طبیعی خودتان را نمی گیرد.

  9. سوال : با سلام من مردی 30 ساله هستم. میخواستم بدانم آیا درمانی برای لکنت زبان وجود دارد؟ از طریق طب سوزنی یا از طرق دیگر؟ اگر میشود کمی در این رابطه توضیح دهید. با تشکر

    دکتر : با سلام. در مان لکنت زبان با طب سوزنی مشکل میباشد. فقط در مواردی که بعلت استرس این مشکل ایجاد می شود میتوان به شخص کمک نمود.

  10. سوال : با سلام و تبريك سال نو. من مدتي است كه در ناحيه مقعد خود دچار خارش ميشوم. و گاهاً در مدفوع خود كرم هاي ريز سفيدرنگ مشاهده ميكنم كه فكر ميكنم اين كرم ها با خارش ارتباط مستقيم دارد. گاهاً خارش شديدي دارم كه با نپوشيدن شورت و يا شلوارهاي تنگ اين مشكل گاهي اوقات برطرف ميشود ولي گاهاً خارش زياد است كه مجبور به خارش آن ناحيه ميشوم كه حتي به زخمي شدن آن مي انجامد.بعضي مواقع كه روي صندلي و يا چيزهاي سفت و سخت به مدت طولاني مي نشينم همين حالت خارش به وجود مي آيد.به نظرم بايد كرمك باشد! اگر اين طور است با مصرف قرص جويدني مبندازول مشكل برطرف مي شود يا بايد دارويي ديگري را مصرف كرد؟ ## لطفاً كمك كنيد ##

    دکتر : اگر واقعا کرمک باشد با یک اسکاچ تست ساده مشخص میشود و قابل درمان است اینها شدیدا مسری هم هستند حتما به یک پزشک مراجعه کنید تا راهنمائی شوید

  11. سلام . من 35 ساله هستم و ازدواج نكردم . چند سالي بود كه گه گاه بوي بد در ترشحات واژينال داشتم و متاسفانه به مترونيدازول حساسيت دارم و بنابر اين درمان قطعي نشده ام . الان چند ماهه فيبروئيد پيدا كردم ولي گفتند كه چون پشت رحم و به سمت خارج رشد دارد خطري براي ازدواج و بارداري ندارد ولي بسيار مي ترسم تاموكسيفن را مدتي تجويز شد ولي افاقه نكرد و رشد فيبروما زياد تر شده لطفا راهنمايي كنيد براي ريشه كني عفونت و كند كردن رشد فيبروما با تشكر

  12. سلام
    من روزی 3 بار لباس زیرم رو عوض می کنم ولی یک روز اگه یادم بره لبام کثیف و بد بو میشه.
    پیش چندتا دکتر رفتم 2 تاشون معاینه کردند و گفتند زخم کهنه دهانه رحم داری -
    یکیشون هم سونو گرافی داخل واژن کرد و گفت کاملا سلامتی و عفونت هم نداری-
    یکی از دکتر ها هم اصلا معاینه نکرد و گفت قارچ داری وچون 26 سالته- 2 ساله ازدواج کردی و حامله هم نبودی محاله که زخم داشته باشی.
    تورو خدا بگین چیکار کنم.
    اوایل ازدواجم بعد از نزدیکی ودر همون حین بدنم بدنم خیلی درد می کرد.

  13. سلام
    دختری هستم 23 ساله – مشکل اخیر من در رابطه با وجود چیزی سفت مانند در زیر پوست لب های بزرگ فرج میباشد . هر از گاهی مثل قبل یا بعد از پریود متورم و قرمز و دردناک میشود، و گاهی دردش واقعا ازار دهنده است . اوایل فکر میکردم یک جوش بزرگ است اما الان چند ماه است که این وضع ادامه دارد و گاهی فقط یک چیز جوش مانند زیر پوست است و گاهی بسیار متورم و قرمز و دردناک میشود .
    در مورد قارچ من علایمی که فرمودید را ندارم اما ترشحاتم بیشتر شده و اگر تند تند حمام نروم یک بوی ناخوشایند حس میکنم .
    اگر ممکن است مرا راهنمایی کنید بسیار ممنون میشوم.

  14. سلام
    آیا خوردن دستگاه تناسلی خانومها مضر است یعنی ترشحاتی که دارند ضرری برای خورنده ندارد.
    متشکرم

  15. سلام
    دختری 35ساله هستم که سه سال است ازدواج کردم چند ماه پیش پولیپی 10میلی متری درداخل رحم داشتم که یک ماه قبل با استفاده از عمل لاپراسکوپی تشخیصی پولیپ را کورتاژ کردم ودوتا کیست کوچک هم داشتم که آن هم سوزاندن بعد ازعمل لاپراسکوپی بلافاصله پریودشدم با وجود اینکه روز بیستم سیکلم بود حالا بعداز 27روز دچار لک بینی مختصر شدم که تداوم هم ندارد می خواستم ببینم این لک بینی جز قاعدگی است یا به خاطر عملم هستم درصورتی که همیشه تا سه روز اول قاعدگی خونریزی زیادداشتم وبا وجود اینکه هیچ مشکلی هم درمورد رحم ولوله های رحمی ندارم تا بحال باردار نشدم

  16. من این ترشحات رو دارم
    ترشحات رقیق مانند شیر به رنگ سفید یا خاکستری با بوی زننده احتمال ابتلا به عفونت باکتریایی واژن را نشان می ‌دهد.
    برای درمان باید چیکار کنم چه دارویی مصرف کنم
    ممنون میشم بگین چون روم نمیشه برم دکتر

  17. با سلام.
    من 26 ساله هستم و حدود 2 سال است که ازدواج کردم، حدود 6 روز پیش بعد از نزدیکی با همسرم دچار عفونت ادراری شدید شدم البته چون احتمال بارداری بود، من به خاطر ترس از بارداری همان لحظه 2 عدد قرص سیپروترون کمپاند خوردم و صبح و شب روز بعد هم به همین صورت ادامه دادم و فردای صبح روز بعد چهار تا قرص ال دی خوردم، و این مشکل من بعد از خوردن این قرصها و نزدیکی پیش آمد به طوری که ادرار کردن برایم مشکل شده بود و تکرور ادرار پیدا کرده بودم. خانم دکتر از شما خواهش میکنم که من را راهنمایی کنید با توجه به اینکه الان که قرص فنازوپریدین و سیپروفلوکساسین به خاطر عفونت ادراری می خورم در زمان نزدیکی با همسرم خیلی درد و سوزش در ناحیه واژن دارم. آیا باید داروی خاصی استفاده کنم؟؟؟/

  18. raha :با سلام.من 26 ساله هستم و حدود 2 سال است که ازدواج کردم، حدود 6 روز پیش بعد از نزدیکی با همسرم دچار عفونت ادراری شدید شدم البته چون احتمال بارداری بود، من به خاطر ترس از بارداری همان لحظه 2 عدد قرص سیپروترون کمپاند خوردم و صبح و شب روز بعد هم به همین صورت ادامه دادم و فردای صبح روز بعد چهار تا قرص ال دی خوردم، و این مشکل من بعد از خوردن این قرصها و نزدیکی پیش آمد به طوری که ادرار کردن برایم مشکل شده بود و تکرور ادرار پیدا کرده بودم. خانم دکتر از شما خواهش میکنم که من را راهنمایی کنید با توجه به اینکه الان که قرص فنازوپریدین و سیپروفلوکساسین به خاطر عفونت ادراری می خورم در زمان نزدیکی با همسرم خیلی درد و سوزش در ناحیه واژن دارم. آیا باید داروی خاصی استفاده کنم؟؟؟/

  19. سلام جناب دکتر سردار. دختری 26 ساله‌ هستم و حدود 5 سال قبل ازدواج کردم قبل و بعد از ازدواج ترشحاتی از مهبل داشتم اما بعد از ازدواج این ترشحات بیشتر شد بعد از مدتی بدنم شروع به‌ خارش کرد و بعد از مدتی این خارشها به‌ زگیل تبدیل شد به‌ دکتر مراجعه‌ کردم و آن را ویروس آج پی وی تشخیص دادند دارو استفاده‌ کردم و از زگیلها هیچ خبری نیست کاملن از بین رفتند و لازم به‌ ذکر است که‌ ترشحاتم بوی خیلی نامطبوعی ندارن و متاسفانه‌ همیشه‌ از شوینده‌ها و صابونهای خوشبو کننده‌ی بدن برای شستشوی واژن استفاده‌ میکدم . اکنون مدتی است که‌ خارشهایم از بین رفته‌ اند یعنی بعد از درمان زگیلها خارش من به‌ کلی از بین رفته‌ است اما لان چند روزی است که‌ احساس میکنم واژنم متورم شده‌ این حالت را به‌ خوبی می فهمم و مشاهده‌ میکنم ممککن است آیا مرا بیشتر راهنمایی کنید؟! لازم بر ذکر است که‌ من اکنون یک سال و نم است که‌ از همسرم جدا شده‌ ام و تمامی این اتفاقات بعد از جدایی اتفاق افتاده‌ است ممنون

  20. با سلام…من 28 سالمه در اولین حاملگیم دچار حاملگی خارج از رحم شدم و با عمل لاپراسکوی برش داشتند…الان 15 روزی میشه ولی سمت راست که جنین رو برداشتند دردناک بود و حالت تهوع و تب داشتم..رفتم دکتر و بعد از سونو گفتند یه توده تو همون قسمتی که عمل کردند هست….بعد رفتم آزمایش بتا دادم منفی شده….الان اون توده آیا عفونت هست و آیا باعث انسداد لوله میشه یانه …درمانش چیه؟دکتر بهم مترونیدازول و آمپول جنتامایسین داده….از شما خواهش میکنم منو راهنمایی کنیین..الان یکماه با این مسئله درگیرم…دکتر خودم هم رفته مسافرت…..؟ممنون

  21. سلام خواستم بدونم چرا دکتر بیمار مبتلا به پروستاتیت باکتریایی مزمن شده رو به مدت 2سال از نزدیکی منع کرده؟

    • اگر میکروب خطرناک باشد امکان انتقال میکروب به همسر وجود دارد . با استعمال کاندوم به میزان 97 درصد میتوان پیشگیری کرد . معالجه پروستاتیت باکتریایی مزمن شده یک پروسه خیلی طولانی است .

  22. سلام خسته نباشید.من دختری 23 ساله هستم. وقتی راهنمایی بودم 2 ماه تابستان دستگاه تناسلیم به شدت خارش داشت و اذیت میشدم و ترشح سبز رنگ از گوشه
    پام داشتم که لباس زیرم کثیف میشد. ولی روم نمیشد برم دکتر.تا اینکه با بتادین با آب شستشو دادم و خوب شد.ولی الان باز هم همون مشکل و پیدا کردم.با اینکه هفته ای 3 بار میرم حموم ولی بازم بوی بدی خارج میشه و خارش دارم. ولی باز هم روم نمیشه که دکتر برم. میخواستم راهنماییم کنین.مرسی

  23. سلام دختری 18 ساله هستم مدتی است چیزی گلوله مانند درزیر پوست در نزدیکی لبهای فرج احساس می کنم که بعد از چند روز ناپدید شده و دفعه بعدی در جایی دیگر ولی در نزدیکی لبهای فرج در زیر پوست احساس می کنم وهمچنین لکه ای سفید رنگ در نزدیکی لبها وجود دارد ایا اینها علایم بیماری خطر ناکی است؟ تو رو خدا جواب بدید

  24. ba salam man dokhtari hastam 30 sale va mojarad albate ghablan namzad dashtam va dar zamane nazdiki erza nemishodam va tahrik shodane man faghat ba tahrike dast ghesmate bar jastegi balae vajan ke fekr konam kolitoris migan hast va aslan dar zamane nazdiki va dokhol lezat nemibaram va in masale ro khodam bayed dashte basham . bazi vaghta fekr mikonam ke moshkel daram az chand khanom porsidam ona ham migoftan aslan az tarighe nazdiki erza nemishan va bayad in karo anjam bedan .va dar zemn bekarate man ertejaei hast . va soale dige ke daram ine ke tahrik be in sorat baraye man moshkel saz mishe albate arz kardam ke begheir az in tahrik nemisham va alan ke tanha zandegi mikonam va sharayete ezdevaj ham nadaram in harkat ro agar khodam anjam bedam moshkeli baram pish nemiad chon be shedat feshar miyad be asabam
    … lotfan be man javab bedin ba tashakor

  25. با سلام
    من زن 29 سالههستم 2 سال از همسرم جدا شدم.برای چک اپ پیش متخصص زنان رفتم بعد از معاینه و تست پاپ وسونو واژینال کفتند که در سونو نوشته همه چیز سالم وطبیعی ولی یک مایع ازاد لگنی به مقدار7 سی سی دیده می شه.ولی دکتر فقط بهم پماد کلو تریمازول داد و گفت نیازی به داروی دیگه نداری. می خواستم راهنمایی کنید که با این پماد واژینال این مشکل رفع می شه ؟نیازی به انی بیوتیک نبوده؟
    لطفا جواب منو بدهید یا اگه دارویی می شه استفده کرد بگویی.
    با تشکر

  26. با سلام. حدود 7 یا 8 ماه است که مبتلا به سوزش در دهانه ی واژن شده ام. حدود 2 سال است که ازدواج کرده ام و تا پیش ار این مشکلی نداشته ام. اما همانطور که گفتم حدود چند ماهی است که به هنگام مقاربت احساس سوزش در دهانه ی واژن میکنم… البته این سوزش هنگامی پوستش در زمان اصلاح مثلاً کشش میآید هم ایجاد میشود. بعد از نزدیکی تا 2 ساعت حدوداً این سوزش وجود دارد و احساس میکنم که متروم است. قرمز رنگتر میشود. حدس شما چیست؟

  27. با سلام
    زني هستم 20 ساله يك سال است ازدواج كرده ام ، و تقريباً هر روز نزديكي با همسرم دارم ابتدا خواستم ببينم اين نزديكي زياد غير طبيعي نيست و آيا ضرر دارد براي من و همسرم ؟ و دوم آنكه من در زمان نزديكي درد زيادي دارم و به پژشك مراجعه كردم از عفونت واژن خبر داد اما كرم تجويزي ايشان با درد زياد همراه است و مرا از استفاده آن منصرف كرد ضمناً در نزديكي با كاندوم نيز اذيت مي شوم
    با تشكر فراوان از شما

  28. من ميخوام بدونم براي ترشح در قسمت آلات تناسلي زنانه و اينكه چند روز هم احساس درد در قسمت ناحيه زير شكم دارم بايد چه كنم
    عفونت مثانه داشتم اما با دارو خوب شده امكان دارد دوباره عفونت گرفته باشم
    خواهش مي كنم يك راه حل مناسب وخوب به من پيشنهاد كنيد كه از اين مشكل براي هميشه رها شوم
    ديگه از دكتر رفتن بيش از حد واقعا بيزارم
    خواهش ميكنم راه حل به من بگويد
    متشكرم

  29. سلام تو رو خدا به سوال من کامل جواب بدین خسته شدم 25 سالمه 6 ساله ازدواج کرام وپسری 5 ساله دارم بعد از زایمان مشکل جنسی نداشتم ااما الان حدود یا ساله رحم من خیلی شل شده ولی چیزی که خیلی برام مهمه اینه که در هنگام نزدیکی ترشح بسیار زیادی دارم این هم تازه به وجود اومده و خیلی بابت این موضوع زجر میکشم میخوام بدونم دارویی هست که رحم را خشک و ترشحات انو از بین ببره و درمان داعمی باشه اسم دارو رو به من بگین

  30. سلام.
    من دختری هستم 24 ساله. حدود یک هفته است که احساس سوزش و خارش و خشکی بیشتر در اطراف واژن دارم . همینطور در اطراف واژن دانه های سفید شبیه جوش ظاهر شده . خیلی نگران هستم و احساس ناراحتی شدید می کنم
    در ضمن این مشکل از زمانی شروع شد که اشتباها از صابون مخصوص جوش صورت استفاده کردم . لطفا کمکم کنید.ممنون

  31. دختري 24 ساله هستم. سابقه مقاربت جنسي ندارم.
    12 سال است از خارش شديد داخل لبهاي آلت تناسلي و کليتوريس و اطرافش و حتي مقعد رنج ميبرم.
    اين حالت از زمان بلوغ آغاز شده و درمانها حتي باعث کاهش خارش و سوزش نشده.
    ضمنا پدرم مبتلا به نوعي اگزما در دستش است و 3 سال است تحت درمان است اما بهتر نشده.
    در مورد من اين خارش هميشگي است و من در هر لحظه با آن درگيرم. شب و روز و …
    حتي الان.
    در روی لايه داخلي لبهاي بيروني آلت، يک لايه پنيري سفيد رنگ روزانه تشکيل ميشود
    که به علت خاراندن مداوم، آن لايه همواره برداشته و مجددا تشکيل ميشود. (اشتباه نکنيد؛ ترشح نميشود).
    به علت خاراندن شبانه روزي طي اين 12 سال، يکبار به دليل شدت آن در خواب به بکارت آسيب رساندم
    و معاينه پزشکي آنرا تاييد کرد. اما اين موضوع اهميت ندارد.
    چون ميتوان اثبات کرد بر اثر خاراندن آسيب ديده نه ورود جسم خارجي.
    به هر حال اين خارشها به قدري کنترل ناپذير است که وقتي زمان عادت ماهيانه ميرسد،
    هنگام برخواستن از خواب مشاهده ميکنم روي انگشتان و زير ناخنم خون خشک شده است به علت خاراندن.
    (من هر هفته ناخنها را کوتاه و بهداشت را رعايت ميکنم).
    آزمايش خون دادم؛ آزمايش مدفوع؛ کشت ادرار…
    اما چيز مشکوکي مشاهده نشد.
    ضمنا به خشکي مفرط آن ناحيه مبتلا هستم ولي اين خارشها حتي در زمان پريود ماهانه هم
    به شدت خود باقي هستند.
    ناحيه مقعد حشک و شاخه شاخه است و انگار به سمت داخل کشيده شده از شدت خشکي.
    عادت ماهيانه کاملا منظم است.
    لطفا بفرماييد احتمالات ممکن چيست و چه بايد بکنم. در شهرستان محل سکونتم شايد امکانات خاصي نباشد.
    اما به خاطر درمان اين مشکل هر کار معقولي انجام ميدهم. لطفا راهنمايي کنيد.

  1. بازتاب: تومورهای خوش خیم و بدخیم فرج (وولو) بانوان « Dr. Serdar دکتر سردار

  2. بازتاب: Dr. Serdar دکتر سردار

  3. بازتاب: فیبروئیدها و خونریزی رحمی ، روشهای جدید درمانی « Dr. Serdar دکتر سردار

  4. بازتاب: تیره شدن رنگ پوست کشاله ران ، واژن ، لبهاى فرج ، نوک پستان در زنان « Dr. Serdar دکتر سردار

  5. بازتاب: آزمایشات تشخیصی و معالجه خونریزی واژن و رحم « Dr. Serdar دکتر سردار

پاسخی بگذارید

دنبال‌کردن

هر نوشتهٔ تازه‌ای را در نامه‌دان خود دریافت نمایید.

به 73 مشترک دیگر بپیوندید

