آنفولانزای خوکی : روشهای انتشار ، علائم ، افراد در معرض خطر ، عوارض ، تشخیص ، درمان و پیشگیری

Swine-fluدکتر ع. ح. سردار
آنفولانزای خوکی يک بيماری تنفسی ويروسی میباشد و با نزدیک شدن به فصل سرما، تلاش برای پیشگیری از آن در جهان افزایش یافته است . مواردی در باره این بیماری:

* روشهای انتشار
سرفه ، عطسه ، بوسه ، لمس اشیاء آلوده ، دست زدن به بینی ، دهان و یا چشمها با دست های آلوده .

*علائم
تب ، درد عضلانی ، بی حالی ، سرفه ، سردرد ، گلودرد ، آبریزش بینی ، تهوع ، استفراغ ، اسهال و فقدان اشتها .

* افراد در معرض خطر بالاتر
– افراد 65 ساله یا مسن تر
– افراد با بیماری مزمن (مانند آسم ، دیابت ، بیماری های قلبی)
– زنان باردار و خردسالان
– افرادی که ضعف در سیستم ایمنی دارند و یا داروی سرکوب ایمنی مصرف میکنند

* عوارض
پنومونی ، برونشیت ، عفونت های سینوسی ، عفونت گوش و مرگ

* تشخیص
– نمونه آزمایشگاهی از دستگاه تنفسی در پنج روز اول بیماری باید اخذ گردد.
– نمونه برای تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی و تایید به مراکز آزمایشگاهی ارسال شود.

* درمان
برای معالجه استعمال oseltamivir با نام دیگر Tamiflu و همچنینzanamivir با نام دیگر Relenza توصیه میشود . هم چنین میتوان عملکرد سیمپتوماتیک داشت .

hand washing* پیشگیری
– پوشاندن بینی و دهان با دستمال یا ماسک هنگام سرفه و عطسه و ضد عفونی و  دفع مناسب وسایل آلوده .
– اجتناب از تماس با افراد بیمار
– اجتناب از لمس بینی ، دهان و چشم ها
– ماندن در خانه پس از شروع علائم بیماری
– شستن دست با آب و صابون و استفاده از ژل‌ها ،فوم‌ها و محلولهای شستشو الكل دار
– قرار ندادن دستمال و دیگر موارد آلوده در خانه و اماکن عمومی
– ارزیابی پزشکی در صورت بروز اولین علائم بیماری
– استفاده از ماسک برای افرادی که علائم بیماری را دارند و یا افرادی که در تماس با بیمار هستند
– رعایت فاصله یک – دو متری هنگام سرفه بیمار
– واکسن آنفولانزا

Posted on اکتبر 4, 2009, in کل مطالب, پزشکی به زبان ساده. Bookmark the permalink. 21 دیدگاه.

  1. آنفولانزای خوكی با نام های Swine flu،Hog flu و pig flu شناخته می شود.گزارشاتی از سابقه ابتلا انسان به آنفولانزای خوكی در سالهای 1918، 1976 و غیره نیز وجود دارد.خوك ممكن است به ویروس آنفولانزای انسانی و سایر حیوانات و حتی پرندگان مبتلا شود و در بدن آن شیفت آنتی ژنیك و یا دگرگونی ژنتیك در جهت ایجاد ویروس جدید رخ دهد.ویروس آنفولانزای خوكی سال 2009 با زیرگروه H1N1 نوع A آنفولانزا شناخته شده است.

    * طریقه انتقال ویروس:
    انتقال در حیوان:
    طریقه انتقال بین خوكها از طریق راه های هوایی شامل دستگاه تنفسی ( مانند تماس دهان،بینی و…) صورت می گیرد.

    انتقال از حیوان به انسان:
    افرادی كه در معرض تماس با پرندگان و حیواناتی از قبیل خوك می باشند خصوصاً افرادی كه در مراكز نگهداری این حیوانات كار می كنند،در معرض خطر بالای انواع ویروس آنفولانزای اندمیك در این نوع حیوانات می باشند.بنابراین این جمعیت از انسان ها به عنوان میزبان این ویروس می توانند در نظر گرفته شوند.سایر افراد در معرض خطر شامل دامپزشكان و كارگران در مراكز تهیه گوشت می باشند.هرچند خطر ابتلا برای این دو گروه كمتر از افرادی كه در مزارع پرورش خوك و پرندگان كار می كنند،می باشد.

    * نكته:
    ویروس H1N12009 از خوك جدا نشده است و از آن به انسان منتقل نمی شود بلكه از طریق انسان به انسان شیوع می یابد.
    * علایم و نشانه ها:
    علایم در انسان:
    مطابق با مركز كنترل و پیشگیری بیماریها (CDC) علایم آنفولانزای خوكی سال 2009 با ویروس H1N1، در كل شباهت با علایم سایر سویه های آنفولانزا و شبه آنفولانزا دارد.علایم شامل تب،سرفه، گلو درد،بدن درد،سردرد،خستگی و لرز می باشد.درصد زیادی از مبتلایان به این نوع ویروس جدید علایم اسهال و تهوع را نیز داشته اند.با توجه به اینكه علایم ذكر شده تنها منحصر به آنفولانزای خوكی نمی باشد،گرفتن شرح حال كامل از بیمار ضروری می باشد.همچنین تشخیص قطعی این نوع از آنفولانزا نیاز به تست های آزمایشگاهی مربوط به نمونه های تنفسی از قبیل نمونه های تهیه شده از بینی و گلو دارد.علایم بیماری در خوك شامل تب،عطسه،سرفه،مشكلات در تنفس و كاهش اشتها می باشد و در تعدادی از موارد منجر به سقط جنین در حیوان نیز شده است. مرگ و میر ناشی از آنفولانزای خوكی در خوك پایین و حدود 1-4% می باشد.این ویروس سبب كاهش وزن و رشد حیوان و بنابراین ضرر اقتصادی به دامدار می شود .

    پیشگیری:
    شامل سه مرحله می باشد:پیشگیری در حیوان،انتقال از حیوان به انسان و انسان به انسان.

    پیشگیری در خوك:
    شامل واكسیناسیون در دامداری ها،قرنطینه كردن حیوانات و ضد عفونی كردن دامداری ها و غیره میباشد.

    پیشگیری از انتقال به انسان:
    استفاده از ماسك صورت به دامپزشكان و دامداران هنگام برخورد با حیوان توصیه می شود.

    نكته:نپوشیدن دستكش و كشیدن سیگار هنگام برخورد با حیوان از جمله ریسك فاكتورها محسوب می شوند.

    پیشگیری از انتقال انسان به انسان:
    راه های انتقال در بین انسانها شامل عطسه كردن،سرفه كردن،تماس با اشیا آلوده به ویروس می باشد.
    * شستن متناوب دست ها با آب و صابون،ژل ها ،فوم ها و شستشودهنده ها با پایه های الكلی،خصوصاً بعد از حضور در مراكز عمومی و ضد عفونی كردن سطوح می تواند سبب كاهش انتقال شود.متخصصین معتقد اند شستشوی دست ها در پیشگیری از عفونتهای ویروسی (شامل آنفولانزای معمولی و خوكی) به خوبی موثر می باشد.حتی قطره های بسیار ریز از ترشحات بینی و حلق ممكن است سبب آلودگی میز كار،تلفن و یا سایر سطوح و بدین ترتیب انتقال از انگشت به دهان،بینی و یا چشم شود.

    * هر شخص با علایم شبه آنفولانزا شامل تب ناگهانی،سرفه و یا دردهای عضلانی بهتر است از محیط های كار و مراكز عمومی دور بماند و با پزشك تماس بگیرد.

    * فاصله گرفتن از اجتماعات عمومی در محیط هایی كه احتمال می رود ویروس در آنجا شایع باشد نیز توصیه می شود.این اقدام با توجه به درصد و میزان شیوع این بیماری در شهر و كشور مربوطه می باشد.

    * واکسن آنفولانزا نیز می تواند در پیشگیری این بیماری موثر باشد،هرچند واكسن های آنفولانزای كنونی،علیه ویروسH1N12009 ایمنی حاصل نمی كنند.البته تهیه واكسن جدید از این نوع ویروس به زودی امكان پذیر خواهد بود.

    نكته: بیماری آنفولانزای خوکی از طریق خوردن گوشت خوک به انسان منتقل نمیشود.
    ویروس این بیماری در دمای پخت بالای 70 درجه سانتی گراد از بین می رود و شدت بیماری در انسان به حدت ویروس،وجود سابقه ایمنی در افراد،واکسیناسیون یا سابقه ابتلا به آنفولانزای فصلی و شرایط سلامتی میزبان بستگی دارد.

    درمان:
    ویروس آنفولانزای خوكی به ندرت در خوكها كشنده می باشد.بنابراین درمان در آنها به صورت درمان علامتی – حمایتی می باشد.استفاده از آنتی بیوتیك ها هر چند تاثیری علیه این ویروس ندارد ولی به پیش گیری از پنومونی باكتریایی و سایر عفونت های ثانویه کمک می كند.
    داروهای آنتی وایرال در انسان مبتلا به تخفیف بیماری و بهبود سریع تر آن كمك می كند.درمان بهتر است طی دو روز از شروع علایم انجام شود.در كنار داروهای ضد ویروس،درمان علامتی- حمایتی در منزل و یا در بیمارستان شامل جایگزین كردن مایعات از دست رفته و كنترل تب، انجام می شود.
    مركز كنترل و پیش گیری بیماریها در آمریكا، داروی Oseltamivir(Tamiflu) و Zanamivir(Relenza) را برای درمان و یا پیش گیری علیه این ویروس توصیه می كند.البته گروه كثیری از افرادی كه از این بیماری بهبودی كامل یافته اند نیازی به داروهای ضد ویروس نداشته اند.
    ویروس آنفولانزای خوكی 2009 ،مقاوم به آمانتادین و یا ریمانتادین گزارش داده شده است.
    به طور کلی میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری كمتر از یك درصد بوده و در افرادی كه بیماری زمینه ای مانند ناراحتی قلبی،كلیوی و مزمن ریوی داشته اند،مرگ و میر شایع تر است.همان طور که قبلا نیز ذکر شد درمان های حمایتی مانند کنترل آب و الکترولیت ها کمک به بهبود بیماری می کند.

  2. سلام دکتر سردار گرامی .
    وضعیت آنفولانزای خوكی در کانادا چطور است . آیا واکسیناسیون عمومی صورت میگیرد .

  3. فكر كنم اين زمستون همه بايد دچارش بشيم!

  4. پرسش پاسخ کوتاه پزشکی

    سوال : سلام وقت به خير اقاي دكتر1- براي روشن شدن رنگ پوست چه كارهايي بايد انجام داد؟2-بعد از ليزر فركسل چه كرم روشن كننده اي بايد استفاده كرد؟متشكرم.

    دکتر : سلام بسته به نوع پوست فرق میکند.

    • Dr. Serdar دکتر سردار

      به اطلاع کاربران گرامی میرساند : نظرات از جانب من در کامنتها تنها با عنوان Dr. Serdar دکتر سردار مورد تائید هستند .

  5. پرسش پاسخ کوتاه پزشکی

    سوال : باسلام مردي 37 ساله با وزني حدود 95كيلوگرم وقدي برابر با 182 سانتيمتر هستم داراي كبدي چرب هستم داروهائي كه هم اكنون مصرف ميكنم (آتنولول.تريامترونH.ترازوسين)بدليل كنترل فشار بالاي خونم است خواهشمند است راهنمائي فرمائيد: آيا امكان دارد كبدم سالم شود مصرف داروهاي مذكور چه تاثيري روي كبد دارند . براي سالم شدن كبدم چه كار بايد انجام دهم . چه رژيم غذائي را پيشنهاد مي فرمائيد . بينهايت از زحمت جنابعالي سپاسگذارم .

    دکتر : با سلام، داروهای شما تاثیر خاصی برروی کبد ندارد و می توانید ادامه دهید برای درمان کبد چرب بایستی کاهش وزن، مصرف غذاهای بسیار کم چرب، عدم نوشیدن الکل را مد نظر قرار دهید. ضمناً برای کاهش شدت کبد چرب می توان از متفورمین یا ویتامین E نیز استفاده کرد.

  6. پرسش پاسخ کوتاه پزشکی

    سوال : ُلام دو تا سوال داشتم من چند روز قبل آزمايش خون و ادرار دادم در مركز درماني محل كارمانمان(معاينات دوره اي) 28 ساله هستم و خانم و مجرد در آزمايش خون من ميزان تري گيليسيريد خونم 130 بود آيا زياد است بري شرايط من با 165 قد و 52 وزن و جنسيتم زياد است؟ سوال دوم در آزمايش ادارم به ميزان يك احد خون بود و ميزان گلبولهاي سفيدم در ادرار هم بالا بود علت چه مي تواند باشد من هيچ گونه مشكل كليه و مجاري ادارا درد و سوزش ادارار ندارم لطفاً راهنمائيم كنيد.

    دکتر : با سلام، تری گیلیسیرید خون شما در حد نرمال است. افزایش گلبولهای سفید در ادرار می تواند نشانگر عفونت ادراری باشد که هر چه زودتر باید درمان شود

  7. پرسش پاسخ کوتاه پزشکی

    سوال : با سلام آيا استفاده از کرمهاي موبر سرطانزاست؟ با تشکر.

    دکتر : خير. ولي ميتواند سبب تحريكات پمستي و يا جوش گردد.

  8. پرسش پاسخ کوتاه پزشکی

    سوال : با سلام من خانمي هستم با 37 سال سن در صورتم از سن 23 سالكي موهاي زائد دارم و موهاي سرم هم به شدت مي ريزد مشكل كيست تخمدان هم ن

    دکتر : شما حتما بايد تست هورمون انجام دهيد.

  9. پرسش پاسخ کوتاه پزشکی

    سوال : با عرض سلام.ازتون درخواست کمک دارم.لب بالایی من از لب پایینم کوچکتره بهترین درمان ان چیست؟صورتم منافد باز داره از ماسک استفاده میکنم ایا راهی برای درمان دائم آن وجود دارد؟صورتم در حدود 3سال پیش جوش زد جوشها رفتن ولی جاشون مونده برای صاف شدن واز بین رفتن جاشون بهترین راه چیه در ضمن من قبلن صورتم حیلی صاف و سفید بود آیا میشه کاری کرد؟نمی دونم چرا هراز چند گاهی صورتم جوش میزنه چون من اصلاح نمیکنم و در ضمن حیلی کم آرایش میکنم.خواهش میکنم به من کمک کنید؟با تشکر

    دکتر : در لب بالا مي توان ژل زد و آن را بزرگتر كرد . صورتتان را روزي 2 بار با صابونهاي ضد جوش بشوييد تا كمتر جوش بزندو براي جاي آنها ميتوان يا از ميكرودرمابرژن و يا از ليزر استفاده كرد و اگر چاله عميق نباشند بسيار خوب جواب مي دهد.

  10. آیا برای از بین رفتن بیماری میتوان پنی سیلین زد با تشکر

  11. سلام . نه هانیه عزیز . پنی سیلین به ویروسها اثر نمیکند .

  12. یک دانشجوی پزشکی

    سلام.آنفلونزای نوع a دقیقا همون آنفلوانزای خوکی هست؟یا کمی فرق می کنه؟

  13. آنفولانزای تیپ A

    سلام, ذر آن ارتباط چنین میگویند :
    این ویروس از آنفولانزای تیپ A می باشد که اولین بار در سال ۱۹۱۸ میلادی در آمریکا شناخته شد و پس از یک دوره طولانی در آوریل ۲۰۰۹ (سال جاری) مجدداً این بیماری به نام Swine flu یا آنفولانزای خوکی با شکل، قدرت و توانایی بیماریزایی متفاوت از گذشته در ایالات کالیفرنیای جنوبی از کشور آمریکا گزارش گردید و پس از آن به سرعت کشورهای مکزیک، کانادا و کشورهای اروپایی نیز مواردی از ابتلا به این بیماری را گزارش نمودند. اگر چه Swine flu آنفولانزای خوکی نام گرفته، اما این به آن معنی نیست که این بیماری از خوک به انسان انتقال می یابد بلکه در آزمایشات بعمل آمده از این ویروس مشخص شده که تعدادی از ژن های آن شبیه به آنفولانزای ویروسی می باشد که در خوک های شمال آمریکا یافته اند. در عین حال بدلیل شباهت بروز این آنفولانزا در خوک های اروپا و آسیا و مرغان و انسان ها، دانشمندان آنرا یک آنفولانزای ویروسی چهارگانه نام نهاده اند.

  14. باسلام وروز خوش
    من هنگام نزدیکی با همسرم خودم راکنترل می کنم و نمی گذارم ارضا ومنی خارج شودوحدوداً هرروز نزدیکی دارم وشاید هفته ای یکبار ارضا شوم.آیااین طور نزدیکی بعداً برای من زیان آورمی باشد ؟
    به علت قطور بودن آلت تناسلیم وزیاد بودن دفعات نزدیکی وتایم نزدیکی (تقریباً هرروز و روزی دوبار وهرباریک ساعت) که با اسرار همسرم تمام می کنم که همراه با سوزش برای همسرم می باشد چه کرم یاژلی که عوارض نداشته باشد می توانم استفاده کنم که همسرم هم مثل من تحریک و بالذت و دوام بیشتری باشد. سن خودم 32 باتشکر

    • خوش به حال خانمت …. كاش من جاي اون بودم خيلي باحالي … شوهر من ماهي يك بار اونم 5 دقيقه اين يه نعمته براي خانوم شما… دهن ما رو آب انداختي

  15. منم مي خوام

  16. پری خانم
    اتفاقا خانم من ازدست من فراری است و من هم نمی دانم این همه انرژی را چیکار کنم؟ تو می توانی کمکم کنی ؟وچطوری ؟
    ایمیل Mamalirany@yahoo.com

  17. سلام خسته نباشید من دچار آنفولانزا شدم تقریبا همه عوارض دارم به جز حالت تهوع و اسهال پیش دکتر هم رفتم ولی الان بعد از یک هفته هنوز خوب نشدم اگه میشه راهنمایی کنید

پاسخی بگذارید

