اثر آسپیرین بر سرطان روده بزرگ

aspirinسئوال:
خسته نباشید دکتر ع. ح. سردار . پدر بزرگ من در اثر یک بیماری که مربوط به دستگاه گوارش بوده دار فانی را وداع گفت . پدرم چند سالی است که تحت شیمی درمانی میباشد چرا که دچار سرطان روده فراخ شده است . من وارد جزئیات نمیشوم و سئوال من در باره اثر آسپیرین بر این بیماری است . آیا آسپیرین میتواند از این بیماری پیشگیری نماید . ممنون از اینکه حوصله به خرج دادید .

جواب :

آسپیرین (استیل سالیسیلیک اسید) دارویی ضد التهاب غیر استروئیدی است و علاوه بر مسکن بودن ، دارای خاصیت تب بری و ضد التهابی  نیز هست . این دارو ضمن اینکه عوارضی نظیر ایجاد زخمهای گوارشی دارد اما از سویی خاصیت جلوگیری از لخته شدن خون را نیز از خود نشان می‌دهد. مصارف امروزه آسپرین شامل پیشگیری از بیماریهای قلبی ، ورم مفاصل ، سر درد ، بدن درد ، و دردهای دیگر است .
در سرطان روده بزرگ ، سلولهای بدخيم سرطانی در بافت روده بزرگ بوجود میایند . فاکتورهای ريسک ابتلا به سرطان روده بزرگ عبارتند از : تاريخچه سرطان در خانواده (چنان: سرطان روده بزرگ ، راست روده ، پستان ، تخمدان ، رحم و … ) ؛ سن بالای 50 سال ؛ تاریخچه ابتلاء به بیماریهای گوارشی (چنان:زخم روده بزرگ ، پوليپ در روده بزرگ و … ) .  علائم این بیماری شامل موارد ذیل است : خون در مدفوع ، کاهش وزن ، تغييرات در اجابت مزاج ،  اسهال ، يبوست ،  استفراغ ، کاهش قطر مدفوع ، درد و ناراحتی در ناحیه شکم ، خستگی دائم و …
از زمانهای قدیم مردم از  آسپرین جهت مقابله با درد و کاهش درجه حرارت بدن  استفاده کرده اند . تحقیقات جدید ، دیگر موارد مثبت در استعمال آسپرین را یافته است . این دارو به عنوان رقیق کننده خون عمل کرده و در پیشگیری از انسداد عروق کمک میکند . انسداد عروق می توانند موجب حمله قلبی و یا سکته شود . به این خاطر ، پزشکان به بیمارانی که در خطر ابتلا به انسداد عروق هستند ، ممکن است برای استحکام رگها ، استعمال آسپرین با دوزاژ کم را در هر روز توصیه کنند .
یک مطالعه جدید نشان داده است که آسپرین می تواند بقای بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ را نیز بهبود دهد . در این تحقیق وضعیت بیمارانی که حداقل دو بار در هفته در حدود سیصد و بیست و پنج میلی گرم آسپرین مصرف میکرده اند با کسانی که آسپرین استفاده نکرده اند ، مقایسه شده است . پژوهشگران طی مطالعه دریافتند که میزان مرگ و میر در اثر سرطان ، بین استعمال کنندگان آسپرین تقریبا سی درصد کمتر از گروهی بوده است که  آسپرین مصرف نکرده اند .
این تحقیق در مجله انجمن پزشکی آمریکا ( Journal of the American Medical Association) درج شده است . در تحقیق بیان شده  که اثرات دارویی در میان بیماران مبتلا به تومورهای مولد آنزیم COX – 2  بهتر ظاهر شده است . در دو سوم از سرطان های کولورکتال (colorectal )  این مواد شیمیایی تولید میشود و آسپرین بلوکه کننده این مواد است . 
مطالعه نشان داده است که آسپرین می تواند به پیشگیری از سرطان روده بزرگ کمک کند . اما جهت اثرات مفید آن  لازم است حداقل شش سال به شکل منظم آسیرین مصرف گردد  و بهترین اثر دارویی در بین کسانی است که بیش از چهارده آسپرین در هر هفته مصرف کرده اند .  البته خطرات مصرف مقادیر زیاد  آسپرین را نباید از نظر دور داشت .
دکتر ع. ح. سردار
  

Posted on اوت 27, 2009, in کل مطالب, پزشکی به زبان ساده. Bookmark the permalink. 31 دیدگاه.

  1. با سلام خدمت آقای دکتر
    ممنون از نظرتون واقعا به من روحیه داد
    راستی میشه بپرسم شما ساکن کجا هستید؟

  2. این آسپیرین هم شده آچار فرانسه پزشکی . تازگی ها ماسک زیبایی آسپیرین هم ساختن !

    ساغ بولینگ

  3. والي طبرستان

    سلام دكتر
    حال شما خوب است يا نه
    انشالله هر جا هستي به سلامت و صحت همراه با خانواده مشغول باشي
    من هم روز پزشك را به شما تبريك ميگويم
    به اميد ديدار

  4. خُب خدا رو شکر که من تا حالا یک آسپرین هم مصرف نکرده‌ام.

    طاعات قبول!

  5. خوشحالم که تا حالا حتی یک آسپرین مصرف نکرده‌ام.
    طاعات قبول!

    نفهمیدم نظر قبلیم رفت یا نه؟!

  6. سلام آقادی دکتر
    ممنون از پیشنهادی که دادین انشاالله به فکر کوچ به وردپرس خواهم بود

  7. دکتر جان گاه گداری هم از مطالب پزشکی خارج شوید و از خودتان بگید

  8. سلام
    دکتر جان .خوبی؟من این روزها خیلی سرم شلوغه .ببخشید اگه نتونستم به شما سر بزنم.حتما خودتان در جریان هستید.من از خونه قبلی به خونه جدید کوچ کردم.واین کار من باعث شد بعضی از مطالبم پر بزنه.ومن نتونستم اونها رو بدست بیارم ولی تا اونجایی که تونستم مطالب را به وب سایت جدیدم انتقال دادم.امیدوارم در این وبلاگ تا اونجایی که میتونم مطالب حفظ بشه.کوچیک شما امین.[گل]

  9. دکتر جان سلام
    منزل نو مبارک ممنونم که ما رو قابل دونستی و دعوت کردی که بیایم🙂
    اینجا جائیست که هر که سر بزنه دست خالی بر نمی گرده امیدوارم این راه آگاهی رسانی سالهای طولانی ادامه داشته باشه!
    سالم، سلامت و پیروز باشید.

  10. با تشکر از اطلاع رسانیتان یک سنوال از حضور محترم دکتر سردار دارم . آقای دکتر من یک دانشجو هستم و چنان سایر دانشجویان غرق در مطالعه . من بعضی اوقات از خوابم برای مطالعه بیشتر میزنم . آیا این کار من عوارضی دارد؟ بعضی اوقات حتی چند روز پی در پی 4 ساعت در شب میخوابم .
    تشکر از بابت زحمتاتتان .

  11. پرسش پاسخ کوتاه پزشکی

    سوال : با سلام ، براي اضافه كردن وزن همه جور راه رو رفتم (پزشك تغذيه ،انواع آزمايشات، اضافه كردن خوراك ، استفاده از پودرهاي گياهي و ….) تاثير چنداني نداشته . حالا مي خوام از طريق دارو اين كار رو انجام بدم شماچه داروئي رو پيشنهاد ميكنيد؟خواهش ميكنم جواب بديد.
    دکتر : سیپروهپتادین را امتحان کنید

    • Dr. Serdar دکتر سردار

      به اطلاع کاربران گرامی میرساند : نظرات از جانب من در کامنتها تنها با عنوان Dr. Serdar دکتر سردار اعتبار دارند .

  12. پرسش پاسخ کوتاه پزشکی

    سوال : با سلام و خسته نباشید در مورد قرص کارنیتین فست اسلیم قرص لاغری که از داروخانه تهیه کرده ام توضیح دهید آیا خوب است
    دکتر : سلام-کارنیتین به ورود اسیدهای چرب به میتوکندری کمک میکند و اسیدهای چرب در میتوکندری میسوزند.بنابراین بر این باورند که مکمل کارنیتین باعث سوختن بیشتر چربیها میشود ولی مطالعات متعدد اثر چربی سوزی مکمل کارنیتین را اثبات نکرده اند

  13. پرسش پاسخ کوتاه پزشکی

    سوال : درهنگام روزه داری مسیر تامین انرژی بدن (ازنظرفیزیولوژی)درحالت فعالیت بدنی ودرحالتی که فعالیت بدنی قابل ملاحظه ای نداریم چگونه است
    دکتر : در زمانی که بدن مدت زیادی را در روزه داری بوده است،دیگر قند (که همیشه انتخاب اول برای تامین سوخت سلولها است)نمیتواند جوابگو باشد زیرا قند خون افت کرده است و بدن متکی به سوخت چربیها است و در صورت فراهم نبودن چربیها (مثلا در لاغری) حتی پروتئین های ماهیچه نیز برای تامین انرژی شکسته میشوند.بطور کل در حالت استراحت سوخت سلولهای ماهیچه و قلب چربی است و در حالت فعالیت به خصوص فعالیت های کوتاه مدت و شدید سوخت ماهیچه قند است.

  14. پرسش پاسخ کوتاه پزشکی

    سوال : باسلام جوانی17ساله ودارای176سانت قدهستم میخواهم قدم بلندتروبه185برسدراهی وجوددارد
    دکتر : سلام-میتوانید از مکمل روی استفاده کنید + انجام ورزشهای کششی و مصرف لبنیات کافی

  15. پرسش پاسخ کوتاه پزشکی

    سوال : سلاملطفا برای از بین بردن گودی و کبودی زیر چشمم که در اثر استفاده از عینک پیش آمده راهنمایی کنید برای از بین بردن جوشهای گونه چه راهی را پیشنهاد میکنید؟
    دکتر : با سلام تيرگي و گودي دور چشم تا حدود زياد جنبه ارثي دارد و ربطي به استمنا ندارد متاسفانه با دارو خيلي خوب جواب نمي دهد ولي مي توانيد كرمهاي ضد تيرگي دور چشم را امتحان كنيد

  16. پرسش پاسخ کوتاه پزشکی

    سوال : سلام، من 24 ساله با موهای بور، موهای سرم کمی ریزش دارد و رو به نازک شدن هست و همیچنین خارش سرم منو کلافه کرده خواهش می کنم راهنمایی کنید. خیلی ممنون
    دکتر گیتا فقیهی : شامپو الوئه کاپوس Anti Dandruff و لوسیون تونیک انتی شوت الفاکتیف آیتم مفیده.

  17. پرسش پاسخ کوتاه پزشکی

    سوال : سلام آقای دکتر خسته نباشید. من دختری 23 ساله هستم که در ناحیه چانه ام چندتا موی زائد رشد کرده که بعد از مراجعه به پزشک متخصص پوست که ایشان بر اساس آزمایشات هورمونیی که انجام داده بودم درمان از طریق لیزر و همراهش مصرف قرص را پیشنهاد کردند .( چون آنجور که در آزمایشات نشان میداد هورمون مردانه ام بالا بود) و من 3 جلسه که فاصله هر جلسه یک ماه بود , رفتم. در پایان جلسه سوم ( لیزر ) ایشان به من گفتند جلسه بعدی (یعنی چهارم) در مطبشان با یک دستگاه دیگر بر روی این ناحیه کار خواهند کرد. الان مشکل من این است که با وجود 3 جلسه درمان با لیزر هنوز موها بطور کامل از بین نرفته و در واقع نصف شده است .آیا بعد از گذشت این سه جلسه میتوانم موهای اون ناحیه را بکنم؟ ( تا حالا فقط از تیغ استفاده کرده ام) و سوال بعدی ام این است که دستگاه بعدی چیست و چه کار میکند؟ پیشاپیش از راهنمایی دلسوزانه و صبر و حوصله ای که در خواندن این نامه نمودید متشکرم.
    دکتر : اگر هورمونهای مردانه شما بالا است ابتدا باید درمان شود سپس لیزر شروع شود.در مورد لیزر مطب باید از خودشان سوال کنید.موها را میتوانید بکنید.

  18. پرسش پاسخ کوتاه پزشکی

    سوال : با سلام شرکتی به نام سنسی کلین ادعا میکند کرم جدیدی با فرمول جدید بدون هیدروکینون برای سفیدی آورده است که هر نوع تیرگی رو درمان می کند آیا شما این مورد رو تایید می کنید.می توان قبول کرد
    دکتر : درمان هر نوع تیرگی ادعای زیادی است بیشتر تحقیق کنید.

  19. پرسش پاسخ کوتاه پزشکی

    سوال : با سلام من دارای پوستی بشدت خشک هستم و هر از گاهی اینقدر خارش پوست در قسمت از زانو به پایین میشم و پوستم را میخارانم که خون می اید.اگر هم اپیلاسیون کنم موقع در امدن تک تک موهایم پوستم بشدت خارش پیدا کرده حدود 5 سالی است که دچار این بیماری شده ام به هر دکتری هم که مراجعه میکنم میگویند پوستت خشکه و مرطوب کننده و یا داروی کورتن دار میدهند و یا قرص ضد خارش اما اثری نداشته میخواستم اگر ممکن است مرا راهنمایی کنید
    دکتر : باید دایماً از لوسیونهای مرطوب کننده پوست استفاده کنید حتی روزی چند بار

  20. پرسش پاسخ کوتاه پزشکی

    سوال : سلام از شما راهنمايي در مورد موهايم مي خواستم من 2ساله به علت ريزش تركم موهايم كم شده وجنس موهام چرب است ولي تازگي ها سرم 2-3 روز بععد از حمام به خارش نا فرم مي افته و نيز شورهي نافرم هم دارم راه حل چيه؟ خيلي ممنون دمتون گرم
    دکتر : برای خارش باید زودتر حمام بروید و شامپوهای ضد خارش استفاده کنید.برای شوره هم شامپوهای ضد شوره وجود دارد.برای ریزش به پزشک مراجعه کنید.

  21. پرسش پاسخ کوتاه پزشکی

    سوال : سلام دختری هستم 18 ساله من حساسیت فصلی داشتم یه طوری که از 12 ماه سال هر 12 ماه رو خارش در ناحی های گلو و بینی و گوش و چشم هام احساس می کردم و دائم عطسه می کردم به پزشک مراجعه کردم به من دارو های دادن اما هنوز هم کاملا خوب نشدم نسبت به قبل خوب شدم مثلا هنوز گلوم می خاره و گوشه چشمام خیلی اذیت می شم گاهی دلم می خوام چشمام رو از جاش در بیارم و یا دستم رو تا اخر ببرم تو گلو و گلو رو بخارونم اما نمی شه از نظر غذایی هم چیز هایی که برام حساسیت آوره نمی خورم اما هنوز همین 2 تا ادامه داره راهنمایی بفرمایید
    دکتر : سلام/یا از تستهای تشخیص الرژی استفاده کنید یابطور متناوب از انتی هیستامین ها(ضد حساسیت)استفاده نمایید

  22. پرسش پاسخ کوتاه پزشکی

    سوال : با سلام دختری 24 ساله هستم. حدود هشت سال پیش به سرما خوردگی شدیدی دچار شدم . و با مرا جعات مکرر به دکتر های مختلف و گرفتن عکس از قفسه ی سینه عفونت ریه تشخیص دادند. با داروهای مختلف(انتی بیوتیک و اسپری مخصوص بینی ,…) بهبودیم را تقریبا بدست اوردم. بعد از ان بیماری تا حالا بینیم بو میدهد, گلویم خلط دارد , همچنین دهانم نیز بو می دهد. با مراجعه به دکتر های مختلف هیچکدام از این علایم برطرف نشده اند . و تنها برای مدت زمان کوتاهی که از داروها استفاده می کنم از بین میرود.اگر راهنماییم کنید ممنون میشم. با تشکر
    دکتر : سلام/اگر ناراحتی گوارشی ندارید یک سی تی اسکن از سینوسهایتان بگیرید

  23. پرسش پاسخ کوتاه پزشکی

    سوال : با عرض سلام و خسته نباشید من 26 سال سن دارم چند سالی است که از بعد از عید و بیشتر نزدیک تابستان حساسیت من شروع میشود و عطسه و آبریزش بینی و گلو درد و خارش بینی و گوش و حلق و احساس بدی در این نواحی دارم و نزدیک پاییز تمام میشود ولی در این مدتی که حساسیت دارم خیلی اذیت میشم و دو سال قبل به دکتر مراجعه کردم و تا چند هفته دارو مصرف میکردم و آزمایش دادم مورد خاصی در آزمایشم نبود و خوب شدم دوباره سال بعد همین مشکل برگشت از شما در خواست میکنم مرا راهنمایی کنید البته باید ذکر کنم مشکل من یا از بادکولر است یا باد کولر شدیدترش میکنه در حالیکه من در تماس مستقیم کولر هم قرار نمی گیرم با تشکر از شما
    دکتر : سلام/شما دچار رینیت الرژیک فصلی میباشید و با دارو میتوانید از علایم ازار دهنده راحت شوید ولی درمان قطعی با دارو نیست

  24. پرسش پاسخ کوتاه پزشکی

    سوال : با سلام و خسته نباشید : من دختری 22 ساله هستم مدت ها است که من دچار سردرد های شدیدی می شدم و پیشنهاد پزشک عمومی از طریق متخصص مغز و اعصاب مشکل را پیگری کردم و بعد از سی تی اسکن دکتر مغز و اعصاب من را به پزشک وش و حلق و بینی معرفی کرد …. و نظر دکتر این بود که سینوس های پیشنانی من پر شده است …دکتر یک دوره آنتی بیتوتیک و یک اسپری بینی و با آب سرم شستشو بدم ولی هیچ آثاری از بهبودی در من نبود زیرا هنو ترشحات حلق و بینی داشتم و کماکان سردرد های شدیدی دارم به دکتری دیگر مراجعه کردم ایشان قرص سیفیکسم به من تجویز کرد و فت ار خوب نشدی بایستی جراحی کنی …… خواستم بدانم جراحی به شکل هست ؟؟؟ شما چه پیشنهاد میکنید ؟؟؟ ار جراحی نکنم چه ؟؟؟؟
    دکتر : اگر شما سینوزیت دارید و به درمان دارویی پاسخ نمیدهد باید از روشهای جراحی اقدام کرد امروزه با اندوسکوپی این عمل انجام میشود

  25. پرسش پاسخ کوتاه پزشکی

    سوال : سلام.برای تسریع در عمل جوش خوردن بخیه ها استفاده از چه گروه موادغذایی و ویتامینها مفید فایده است ؟
    دکتر : منابع غنی از پروتئین مثل گوشت و جگر و منابع ویتامین ث مثل انواع میوه ها بخصوص مرکبات و آناناس بسیار موثرند.

  26. سلام آقای دکتر مادر من هر از گاهی درد زیر شکم پیدا میکنه طوری کهاحساس میکنه داخل شکمش مچاله شده و خیلی دردناکه اصولا هم بعداز دستشویی رفتن حل میشه آیا ممکنه که مشکل از روده بزرگش باشه؟ واقعا ازتون ممنونم

  27. سلام افای دکتر
    من یه سوال داشتم
    پدرم حدود دو سال پیش کولونوسکوپی مجازی کرد و سالم تشخیص داده شد
    از همان زمان هم از مخرج خونریزی داشت و اکنون هم ادامه دارد
    همپنین این خونریزی ها با استفاده از پماد mg قطع می شود
    خواستم نظر شما رو بدونم؟

  1. بازتاب: التهاب راست روده (پروكتيت اولسراتيو) ، درد و خونریزی از مخرج « Dr. Serdar دکتر سردار

  2. بازتاب: التهاب راست روده (پروكتيت) ، درد و خونریزی از مخرج « Dr. Serdar دکتر سردار

  3. بازتاب: آزمایشات تشخیصی و معالجه خونریزی واژن و رحم « Dr. Serdar دکتر سردار

پاسخی بگذارید

