نوشیدنی های انرژی زا

آیا شده تا بحال از نوشیدنی های انرژی زا استفاده کنید ؟ اگه شماEnergy Drinks امتحان نکردید من چند نوع آنها را نوشیدم . سر یکی از آنها را که باز کردم بوی آمپول ویتامین B کمپلکس دور و برم را گرفت و خوردن آن تکانی به من نداد . نوع دیگرش را شب هنگام مصرف کردم و چشمتان روز بد نبیند ، تا کله سحر نتوانستم بخوابم و نوع سومش …

هم اکنون ممکن است که شما در یک فروشگاه به انواع نوشیدنی های انرژی زا دسترسی داشته باشید .  تهیه کنندگاه این نوشابه ها به مردم وعده احساس نیرو و فکری روشن را میدهند .
نمونه این محصولات عبارتند از :Red Bull,Monster, Ripped Force, Speed Stack,5-Hour Energy .   
این نوشیدنی ها که عمدتا با کافئین غنی شده اند ، تقاضا و جذبه بیشتری بین طیف جوان را دارند . یک تیم تحقیقی از دانشگاه جانز هاپکینز در بالتیمور ، مریلند ، که پژوهش پزشکی روی مواد مخدر را دارد ، به علت محبوبیت این نوشیدنی ها دست به تحقیقی زده است .  سرپرست تیم می گوید که محققان به سه موضوع عمده پی برده اند : ۱- صدها نوع نوشیدنی انرژی زا در بسیاری از کشورها  وجود دارد. ۲- در بسته بندی نوشیدنی ، اطلاعات کافی و روشنی در مورد ترکیبات آن وجود ندارد . ۳- میزان کافئین آنها بسیار متفاوت است. بعضی از آنها به میزان پنجاه میلی گرم ، و بعضی تا پانصد میلی گرم کافئین دارند .
 
بعضی از نوشیدنی های انرژی زا حاوی ترکیباتی هستند که  مواد تشکیل دهنده آن با عنوان «ترکیب انرژی زا» معروف شده است . ترکیباتی مانند taurine ، guarana و inositol که موادی طبیعی هستند .
اما دانشمندان در مورد این مواد و تاثیر متقابل آنها با کافئین اطلاعات کافی ندارند . بدتر اینکه هیچ اطلاعات دقیقی از مقدار مواد نیروبخش در این نوشابه ها نگاشته نشده است . بعضی از افراد نوشیدنی انرژی زا را با الکل ترکیب میکنند . آنها فکر می کنند که از این طریق می توانند الکل بیشتری بنوشند و تحت تاثیر عوارض آن قرار نگیرند . بهر حال مطالعات نشان داده است با این عمل نیز آنها تحت تاثیر عوارض الکل قرار میگیرند .

برخی از سازندگان نوشیدنی های انرژی زا هشدارهایی را  ارائه داده اند . به عنوان مثال ، یکی از آنها در مورد عدم استعمال  توسط بانوان باردار ، مادران شیر ده ، و یا افراد زیر دوازده سال هشدار لازمه را داده است .

محققین پیشنهاد داده اند که میزان کافئین و فهرست سایر مواد تشکیل دهنده این نوشابه ها به وضوح در بسته بندیها درج گردد . در حال حاضر محققان به مطالعه خود روی نوشیدنی های انرژی زا ادامه میدهند . و بهتر است دوستداران این گونه نوشیدنی ها تا تکمیل شدن این تحقیقات کمی صبور باشند .
دکتر ع. ح. سردار 

Posted on اوت 10, 2009, in مطالب متنوع, کل مطالب. Bookmark the permalink. 32 دیدگاه.

  1. فرمایش‌تان اجراء شد.

  2. دکتر رسولی

    خیلی سلسقه به خرج دادید . اتفاقا خیلی خوب شده . جدا از مطالب نمای آن هم خوب شده . خوبه که اون تبلیغات مستطیلی زشت را هم ندارید .

  3. چال چووروگ

    اوامر اجرا شد . خیلی خوشحالم که شما را تو خونه جدید دوباره می بینم . مطلبتون در باره نوشیدنیهای انرژی زا خیلی مفید بود .خیلی دلم می خواست در این باره اطلاعاتی داشته باشم.

  4. سلام آقاي دكتر سردار
    ممنونم كه خبر خانه ي جديدتان را بهم اطلاع دادين
    سيستم اولويت ترتيب زماني هم خيلي جالبه…

    من هم نوشيدني هاي طبيعي رو ترجيح ميدم…
    به نظرم سازگاري نوشيدني هاي طبيعي با انواع ديگه قابل مقايسه نيست…

  5. سلام بازم مبارکه ! یوورد آلادینگ ! هیچی زاد گوگجه چای یالی بولماز ! گویجی شوندان آلیب بولیار ! گازلی نوشیدنی لر آدامینگ حالینی آلیار هووووو!!!

  6. با سلام اولا از این همه محبت که در حق من کردی ممنون.دوما یه سأوال داشتم اگه وقتتان را نمیگیرم من از ورد پرس وبلاگ باز کرده بودم ولی موقع دادن نام کاربری وپس اصلا صفه باز نیمیشد علت خاصی داره؟برای شما هم چنین موردی پیش اومده یا خیر؟ با سپاس قلبی.اینجا گل مل هم نداره ضمیمه کنم معذورم.
    کوچیک شما امین

  7. عاالیه آقای دکتر . با تمام زحماتی که برای وب قبلیتان کشیدید ، بهر حال کوچ کردید . البته گویا اینجا رو قبلا هم اداره میکردید اما من بی خبر بودم .

  8. سلام اگه باز هم در مورد تغذیه وهمچنین خواص غذاها یا نوشیدنی ها و میوها مطلبی عرض نمایید ممنون میشوم .خسته شدیم اونقدر درمورد لاغر شدن از تلویزیون روزنامه و…شنیدم .در مورد این که چطور میشود چاق شد هم بگید سپاسگذار میشوم

  9. سلام دکتر سردار عزیز!
    خیلی خوشحال شدم که با وبلاگ خوب تون آشنا شدم.من هم اهل گنبد هستم و آشنایی با وبلاگ نویس های گنبدی دیگه برام خیلی جالبه!
    اگه مایل بودید می تونیم با هم تبادل لینک کنیم.
    حتمن بهم سر بزنید.
    ممنون.

  10. سلام
    منزل نو مبارک
    امیدوارم همچنان از نوشته های خوب شما بهره ببرم.من این آدرس شما را هم لینک می کنم
    سربلند باشید

  11. سلام!
    ممنون بابت لینک.
    من هم شما رو لینک کردم.

  12. پرسش و پاسخ کوتاه

    سوال : با سلام خدمت شما م دکتر عزیز زنی هستم 28 ساله من و همسرم همه روزه همراه با غذا تعداد زیادی زیتون مصرف می کنیم سوال من این است آیا مصرف زیاد آن ضرر دارد یا خیر.سوال دیگری که داشتم این است من بدلیل اضافه وزن رژیم غذایی داشتم که در مدت 2 ماه 10 کیلو کم کرده ام حالا صورتم خیلی لاغر شده است می خواستم بدانم آیا راهی هست که صورتم پر شود ولی اندامم همینطور حفظ شود؟ با تشکر از پاسخ شما.
    دک : هر 8 عدد زیتون 45 کالری انرژی دارد.هرچه دریافت کل کالری در روز افزایش یابد ،اضافه وزن بیشتر میشود.شما باید ورزش کنید و از ماساژور صورت هم میتوانید استفاده کنید.

    • Dr. Serdar دکتر سردار

      به اطلاع کاربران گرامی میرساند : نظرات از جانب من در کامنتها تنها با عنوان Dr. Serdar دکتر سردار اعتبار دارند .

  13. پرسش و پاسخ کوتاه

    سوال : با سلام و عرض خسته نباشید.من دختر 17 ساله هستم.می خواستم سوال کنم که برای این که بتونم هفته ای 1 کیلو کم کنم چه مقدار روزانه پیاده روی کنم؟من چون برای کنکور می خونم نمی تونم برنامه ی غذایی داشته باشم برام سخته.فقط می تونم از برنج و شیرینی کم کنم.متشکرم.قد160 و وزن 62-63
    دکتر : 20 تا 25 ساعت نرمش با شدت متوسط (و یا پیاده روی) تنها 1 کیلو چربی را آب میکند!البته حذف شیرینی و قند هم به کاهش وزن کمک زیادی میکند.

  14. پرسش و پاسخ کوتاه

    سوال : با سلام مي خواستم بدانم جوش هاي ريز و سر سفيد زير چشم به چه علت بوجود مي آيد و چگونه بر طرف مي شود مرسي
    دکتر : تجمع کراتین موجب ایجاد آن میشود باید تخلیه شود

  15. پرسش و پاسخ کوتاه

    سوال : آقای دکتر از این که با حوصله جوابمو میدین خیلی ممنون.من میخوام در مورد مادهroquinone Monobenzylether Of Hy بیشتر اطلاعات بدست بیارم.میخوام بدونم این چه ماده ای که ملانین ها رو از بین میبره.میخوام راجبش تحقیق کنم.چرا روی این ماذه بیشتر تحقیق نمیکنن وکاری کنن که بتوان از برای کم رنگ کردن استفاده کرد.اگه مطلبی راجب این ماده در سایتتون بزارین ازتون ممنون میشم یا لطف کنید بگید چه کتابی بخونم تا راجبش بیشتر مطلع شم.مرسی آقای دکتر عزیز
    دکتر : علتش این است که این ماده غیر اختصاصی عمل میکند و پوست را بی رنگ میکند نه کمرنگ

  16. پرسش و پاسخ کوتاه

    سوال : با عرض سلام و خسته نباشید من خانمی 25 ساله هستم. می خواستم بدانم 1- آیا دارویی برای رفع سفیدی مو وجود دارد؟ 2- آیا کندن موهای سفید از ریشه باعث زیادی آن میشود؟ با تشکر فراوان
    دکتر : 1- آیا دارویی برای رفع سفیدی مو وجود دارد؟ خیر 2- آیا کندن موهای سفید از ریشه باعث زیادی آن میشود؟ خیر

  17. پرسش و پاسخ کوتاه

    سوال : سلام من 27 سالمه و 2 ساله فينپشيا مصرف ميكنم و مي خواستم با دوتاسترايد جايگزين كنم ايا دوتاسترايد 0.5 ميلي از فينپشيا 1 ميلي اثرش بيشتره و اگر خواستم دوتاسترايد مصرف كنم فينپشيا رو قطع كنم در جايي خوندم كه دوتاسترايد را بايد 2.5 ميلي مصرف كرد براي ريزش مي خواستم نظره شما را بدونم خواهشمندم اگر جواب سوالم را داديد واضح بفرماييد من قبلا به دكتر مراجعه كردم و فينپشيا تجويز كرد برام اثر داشته ولي هنوز يه مقدار موهام كم پشته ممنون ميشم جوابم را بديد
    دکتر : بهتر است همان فینپشیا را ادامه دهید

  18. پرسش و پاسخ کوتاه

    سوال : با سلام…من پسری 23 ساله هستم تقریبا از زمان دبیرستان تا لان که 23 سال دارم ترک هایی بر روی پوست کمرم بوده ، و همیشه هم یک هیکل میانه اندام داشتم ، یعنی نه چاق شدم و نه لاغر …..علت این ترکها که بصورت خط هایی بر روی کمر من هستن چیه؟و باید چیکار کنم؟
    دکتر : ترک پوستی یا استریا است درمان خاصی ندارد.

  19. پرسش و پاسخ کوتاه

    سوال : با سلام.مادر من تيروئيدش پركار است و تقريبا مدت 2 ساله كه پيش دكتر متخصص ميره.وحدودا يك سال هست كه پوست بدن و دست هاش دچار پيسي شده، در ابتدا متخصص پوست با دارو و آمپول جلوي پيشرفتش رو گرفت و متخصص غدد كه براي تيروئيدش بهش مراجعه مي كرديم گفت اين پيسي از عوارض تيروئيده و دارويي نداد.الان مجددا پوست دستش كمي دچار پيسي شده و از نظر رواني خيلي روش تاثير بدي گذاشته.در ضمن مادربزرگ من هم پيسي داشته به طوري كه پوست كل بدنش يكدست سفيد شده.حالا من نمي دانم علت پيسي مادرم ارثي است يا براي بيماريشه.شما براي بهبود مادرم چه دارويي پيشنهاد مي كنيد؟ و اينكه جاهايي كه قبلا سفيد شده آيا امكان ترميم داره؟ ممنون.
    دکتر : لک و پیس هم دلیل ارثی دارد و هم کم کاری و پرکاری تیرویید میتواند موثر باشد.

  20. پرسش و پاسخ کوتاه

    سوال : با سلام . دختري 23ساله هستم اگه ميشه در مورد اين مشكلات برام توضيح بدين. در مورد تركهاي پوستي كه متاسفانه تقريبا روي تمام بدنم به مقدار زياد هست ميخواستم بدونم اگه بخوام همه رو يعني روي باز وسعتش از زيربغل تا آرنجه و دور تا دور رانم هست رو ليزر كنم هزينش حدودا چقدره( حدودا بگيد لطفا) ؟ و اينكه چند جلسه درمان لازمه تا بهبود قابل قبولي پيدا كنه؟ آيا ليزر فراكسل در تيرگي دور چشم تاثيري داره ؟ آيا ميتونه پوست رو چند درجه روشن تر كنه؟ اگه راهنماييم كنيد ممنون ميشم چون خيلي به كمكتون احتياج دارم. با تشكر.
    دکتر : لیزر روی ترکها زیاد اثری ندارد. آيا ليزر فراكسل در تيرگي دور چشم تاثيري داره ؟ خیر آيا ميتونه پوست رو چند درجه روشن تر كنه؟ اثر کمی دارد.

  21. پرسش و پاسخ کوتاه

    سلام خواهش مي كنم جواب بديد آيا ليزر موهاي زائد براي زنان باردار مشكلي ايجاد مي كند؟
    دکتر : lتحقیقات انجام شده نشان داده که انجام لیزر موقع حاملگی هیچ عارضه ای برای مادر و جنین ندارد حتی اگر لیزر روی شکم خانم باردار انجام شود.با این حال توصیه به انجام لیزردر بارداری نمیشود.

  22. پرسش و پاسخ کوتاه

    سوال : سلام و خسته نباشید.بنده حدود 2 ماه است که لباس های زیر بنده در ناحیه زیر بغل و آلت تناسلی و کنار رانها به رنگ زرد درمیایدو بوی نسبتا بدی هم میگیرد و با اینکه هر روز هم حمام میکنم ولی باز هم از بین نمیرود.ممنون میشوم مه راهنمایی بفرمایید. با تشکر
    دکتر : شما مبتلا به یک بیماری باکتریال هستید که تولید رنگ میکند.به پزشک مراجعه کنید تا درمان آنتی بیوتیکی برای شما شروع شود.

  23. پرسش و پاسخ کوتاه

    سوال : سلام.خسته نباشید. دختری هستم 20 ساله.دانشجوی مهندسی نرم افزار.1- ازدواج با یک فرد ی که 9 سال از من بزرگتره ایرادی از نظر روابط زناشویی نداره؟ 2- از این لحاظ که مدرک من تا 3 سال دیگه لیسانس مهندسی هست و مدرک طرف مقابل دکترا باشه اما انقدر همو دوست داشته باشیم که مدرک همو به رخ نکشیم ایا این ایرادی داره از نظر شما؟ 3- سن مناسب ازدواج یک پسر تحصیل کرده مثل همین مورد چقدره؟منظورم سن مناسب برای ازدواجی که رابطه ای پایدار و همیشگی بدنبال داشته باشه و بعدها برای بچه دار شدن اون اقا مشکلی پیش نیاد؟ همچنین برای خانم ها سن مناسب ازدواج چه موقع هست؟4- مهمترین فاکتورها برای انتخاب همسر چیه؟منظورم فاکترهای اساسی و روانپزشکیه.ممنون میشم اگه جوابمو بدید.
    دکر : اختلاف سن عقلی مهمتره. اختلاف درجه تحصیلی ملاک بسیار مهمی نیست ،آنچه روابط زوجین را مستحکمتر میکند ،عاقلانه وعاشقانه دوست داشتن همدیگر و نداشتن هر گونه اختلالی در شخصیت است.

  24. پرسش و پاسخ کوتاه

    سلام پسری هستم 24 ساله مهندس متالوژی و چندین سال هست که در یک رشته ورزشی رزمی فعالیت می کنم. واقعا برای خودم متاسفم بطوریکه اعتماد به نفس پایین را در خودم حس می کنم. و در موارد متعددی به مشکل بر خورم مثلا عدم برقراری ارتباط با یک خانم و در موارد مشابه در محیط کار و یا مهمانیها . . . سپاسگزارم در صورت امکان من را راهنمایی کنید.
    دکتر : آگاه باشید كه ارزش شما به عنوان یك انسان بستگی به داشتن وزن ایده آل، زیركترین و باهوشترین بودن، مشهوربودن، محبوب ترین بودن، سریع ترین بودن، بالاترین نمره و یا رتبه را داشتن، شوخ طبع ترین بودن، خوش لباس ترین بودن، بهترین خانه و ماشین را داشتن و بهترین دوستها را داشتن نبوده و تنها به خودتان بستگی دارد.

  25. پرسش و پاسخ کوتاه

    سوال : با سلام جواني 26 ساله هستم كه مدتي است هنگام خواب دست راستم خواب مي رود و همچنين گاهي احساس كرختي خفيف در پاي زاستم ميكنم. به يك متخصص روماتولوژي مراجعه كردم و ايشان پس از معاينه ايشان كپسول گاباكس 100 ميل را تحويز كردن. ولي با توجه به خطرناك بودن بيماري cts نسبت به تشخيص پزشك مردد هستم!!! خواهشمند است راهنمايي بفرماييد. با تشكر
    دکتر : با سلام، بیماری cts بیماری خطرناکی نیست کلاً برای تشخیص عارضه دست شما باید نوار عصب غضله گرفته شود تا مشخص گردد اشکال از گردن است یا از عصب های دست در صورتی که نرمال باشد باید برای علت فشار بر روی شریان بازو بررسی صورت گیرد. اکثر مواقع علت خواب رفتن دستها مربوط به گردن است.

  26. پرسش و پاسخ کوتاه

    سوال : با عرض سلام ببخشید خودا رزایی چه عوارضی دارد و آیا در زندگی آینده تاثیر منفی دارد؟و اینکه بعضی میگویند محاسنی هم دارد آیا صحت دارد؟کلا خود ارزایی را چگونه توصیف میکنید؟ خیلی ممنون
    دکتر : با سلام در موارد افراط شده به ویژه از نظر روحی میتواند باعث اختلال در روابط زناشویی گردد. در یک نگاه بعنوان روش صحیح و پذیرفته شده ای برای ارضا جنسی محسوب نمی شود.

  27. سلام دکتر
    من به ضعف عضلانی دچارم و ازدواج کردم و بعد از نزدیکی احساس ضعف شدیدی میکنم میخواستم ازتون بپرسم که چه دارو ها و غذاهایی قبل و بعد از نزدیکی مصرف کنم لطفا جواب را به ایمیلم بفرستید.
    با تشکر

  28. من به این فکر بودم که واسه کنکورم ازین چیزا بخورم…احمقانه ست نه؟ چی کار کنم ۲ دقیقه یه جا میشینم (مخصوصا رو تک صندلی!) خسته میشم…قرار نیست بمیرم که؟ مگه اینکه بخاطر خوردنش حالم بد بشه…که در اون صورت ترجیح میدم بمیرم!!

  1. بازتاب: علت چاقی چیست ؟ روش لاغری کدام است ؟ « Dr. Serdar دکتر سردار

  2. بازتاب: مشکل مقاربتی زن و مرد ، یک قاشق مرباخوری قبل یا بعد از خواب « Dr. Serdar دکتر سردار

پاسخی بگذارید

