زخم معده و زخم دوازدهه

دکتر ع. ح. سردارstomach_ulcer
در این بحث به گفتگویی بین دکتر و بیمارش در ارتباط با زخم معده و دوازدهه خواهم پرداخت .

علائم
خاله شایلان با دو دست به شکم وارد مطب دکتر ع. ح. سردار شد اون احساس میکرد یه دریل قورت داده و دریل در حال سوراخ‌ کردن دل روده شه ‌. درد اون غالباً با سوزش‌ سردل همراه بود . درد و ناراحتی در قسمت فوقانی شکم، احساس نفخ ، سیری زودرس ، کاهش اشتها ، تهوع و استفراغ چیزهایی بودن که چند روز اخیر دمار از روزگازش در آورده بودن . دستهای خاله در بالای‌ شکم‌ و گهگاهی زیر قفسه‌ سینه‌ بود چرا که دردش در این مناطق بروز میکرد‌. بنده خدا از دو روز قبل بلافاصله‌ پس‌ از خوردن‌ غذا درد داشت . گاهی این درد چند ساعتی بعد از خوردن شکمشو سفره میکرد . دیشب از درد نتونسته بود بخوابه و از بس جیق و داد کشیده بود که همسایه دیوار به دیوارش یعنی سونای خانوم رو هم بیدار کرده بود . درد شایلان شده بود مثله مشتری های دوشنبه بازار بندر ترکمن . هی میامد و هی میرفت . سه ماه قبل هم‌ هفته‌ها درد متناوب‌ داشت اما به این شدت نبود . دیروز دردش با نوشیدن‌ شیر، کمی غذا ‌، لحظاتی استراحت‌ و مصرف دوا درمان‌ ضد اسید کمی تسکین‌ یافته بود اما اینبار این تو بمیری از اون تو بمیری ها نبود . خاله شایلان که یه بوقلمون رو یه جا قورت میداد . ، حالا اشتهای گنجیشکی داشت . اگه هم چیزی میخورد تبدیل میشد به استفراغ‌ و بی ادبی نباشه خون هم تو مدفوع‌ داشت البته به رنگ تیره . خاله خیلی کم‌خون به نظر میامد .

علت
دیروز خاله شایلان با ایل و تبار به مطب دکتر ع. ح. سردار اومده بودن . دکتر بهش گفته بود که علائم زخم معده رو داره . آقا شاتلئک همسر خاله شایلان روی علت این بیمای کنجکاو بود و کنجکاویش اینجا هم گل کرد در این باره از دکتر سئوال کرد . دکتر ع. ح. سردار گفت : معده ما اسیدی جهت گوارش تولید میکنه و پوشش داخلی معده و روده باریک ایمنی خاصی نسبت به اثرات اسید معده رو داره . این سیستم تدافعی گاهی در اثر عوارضی ممکنه بهم بخوره و موجب تخریب پوشش اون بشه و در نتیجه گاستریت و زخم بروز میکنه . عامل مهم اون عفونت‌ با یه باکتری بنام‌ هلیکوباکترپیلوری هستش هلیکوباکترپیلوری یک عفونت شایع هستش و نصف مردم دنیا اونو دارن و در بعضی ها موجب بروز زخم میشه . از علل دیگه اون داروهای‌ ضد التهاب‌ غیراستروییدی مثل آسپیرین و ایبوپروفن هستش‌ . استرس‌ یا اضطراب‌ هم بر این عارضه تاثیر میزارن و این مجموعه موجب ترشح‌ بیش‌ از حد اسید معدی میشن و درد و التهاب و زخم رو به همراه دارن .
خاله شایلان یادش امد که بخاطر سر درد و بحث و جدل سر جریانات سیاسی بعد از انتخابات ، تعداد زیادی قرص آسپیرین و از اون قرصهای صورتی رنگ بالا انداخته بود . از دکترش پرسید که چه عوامل دیگه موجب تشدید این عارضه میشه . دکتر بهش گفته بود که عوامل زیادی تاثیر میزارن مثل : سابقه‌ خانوادگی‌ ، سیگار کشیدن‌ ، سوء مصرف‌ الکل‌ ، خستگی‌ یا کار بیش‌ از حد ، رژیم‌ غذایی‌ نامناسب‌، وعده‌های‌ غذایی‌ نامنظم‌ و نخوردن‌ برخی‌ وعده‌ها .

آزمایش
دیروز دکتر وقتی وضعیت سخت خاله رو دیده بود ، ترجیح داد جهت آزمایش خاله به آزمایشگاه بره . قووانچ پسر خاله که دانشجو علوم آزمایشگاهی بود پرسید : اگه میشه در مورد آزمایشها کمی توضیح بدین . دکتر جواب داد : در اشخاصی که زخم دارن باید وجود هلیکوباکترپیلوری به روشهای سرم شناسی تست بشه البته آزمایش مدفوع جهت خونریزی و همچنین نمونه برداری از معده در زمان آندوسکوپی لازمه . جهت آندوسكوپي یک لوله باریک از راه دهان به درون لولۀ گوارشی فرستاده می شه تا معده و روده باریک بررسی بشه . عکسبرداری گوارشی فوقانی هم تست خوبیه که یک تعداد تصویر برداری با اشعه ایکس هستش که بعد از خوردن یه محلول بنام باریوم انجام میشه .

معاینه
نوبت وزیت خاله شایلان رسید . دکتر بعد از مطالعه نتیجه آزمایشها و چند سئوال و جواب دستی بر شکم خاله زد . ناحیه جناقش را فشار آرامی داد و پرسید : درد داری ؟ خاله گولالک با سوز آه گفت : دارم اونم چه جورش ! دکتر به ناحیه چپ و راست آخرین دنده ها فشار آورد و پرسید : اینجا چطور ؟ خاله گولالک گفت درد در ناحیه چپ کمی بیشتره . دکتر رو به خاله کرد گفت : آیا پرهیز غذائیتومو رعایت میکنین؟ . خاله گلالک با دردی که داشت نیم لبخندی زد و گفت : اگه رعایت کنیم که نون شما تخته میشه!

عواقب بعدی عارضه
خاله که از درد می پیچید گفت : این چه دردیه خدایا ! لطفا بگین اگه از این بدتر بشه چی میشه؟ دکتر سردار برخلاف عده ای از دکترها ، بیمارش اگه سرطان هم داشت مستقیم بخود بیمارش میگفت و بنابه همین عادت گفت : سوراخ‌ شدن‌ روده ، پریتونیت ، عفونت‌ ، خونریزی‌ و تغییر بدخیم چنان سرطان از عارضه بعدی زخم‌ معده و دوازدهه هستن . البته آندوسكوپي نشون میده که شما زخم‌ پپتیک‌ دارین . این‌ زخم‌ مسری‌ یا سرطانی‌ نیست‌. خاله : پپتیک دیگه چیه ؟ دکتر کمی اکابری صحبت کنین .

زخم پپتیک
دکتر دستهایش را شست و گفت : زخم پپتیک یک خراشيدگي در پوشش معده یا دوازدهه هستش یعنی یه خوردگی‌ کوچیک‌ در لوله‌ گوارشه که غالبا در لایۀ اولیه پوشش داخلی ایجاد میشه شایع‌ترین‌ نوع‌ اون زخم‌ دوازدهه‌ و زخم‌ معده‌ هست . واژه «پپتیک» از لغت پپسین اخذ شده و یه آنزیم معده هستش که پروتئینها رو تجزیه می کنه . زخمهای پپتیک کوچک ممکنه علائم خاصی نداشته باشن اما زخمهای بزرگ خطرناکه و موجب خونریزی میشن .

فرق زخم معده و زخم دوازدهه
لحظاتی گویا خاله دردش رو فراموش کرده بود و با لحظه ای تعمق پرسید : حالا این دو زخم چه فرقی با هم دارن ؟ دکتر رو بیمار کنجکاوش کرد و گفت : علائم زخم معده و دوازدهه شبیه هم هستش .به جز زمان بروز درد که در زخم‌های معده با فاصله کمی پس از غذا خوردن بروز می‌کنه یعنی معده پره و اسید معده بنابه رول عادی شروع به ترشح میکنه. این درد ممکنه با خوردن غذا و داروهای آنتی اسید بهبود نیابه. در زخم‌های دوازدهه درد 1.5 تا ۴ ساعت بعد از صرف غذا شروع می‌شه و در واقع زمانی که معده تخلیه و مواد معدی راهی دوازدهه شده . در نیمه شب و نزدیک صبح بدتر می‌شه. دردها معمولا پس از صرف بعضی از غذاها یا داروهای ضد ‌اسید و یا با استفراغ تسکین می‌یابه . لپ کلام اینکه دردهای زخم معده بعد از خوردن غذا شروع میشه و دردهای زخم دوازدهه دیرتر .

معالجه
خاله شایلان آهی کشید و گفت آیا این درد من بی درمانه ؟ دکتر گفت : غنچه لبت واشه . انشالا خوب میشه . آزمایش شما در نمونه برداری علائم تومورهای گاسترنیوما رو نشون نمیده . الان براتون چند دارو در نظر دارم و مصرف اونارو تا دو هفته ادامه بدین و اگه بهبود نیافتین منو در جریان بزارین . من الان براتون آنتی‌بیوتیک‌ها برای‌ ریشه‌ کردن‌ عفونت‌ هلیکوباکترپیلوری‌ مینویسم البته بعضی اوقات به این میکروب یه آنتی بیوتیکی موثر نبوده و حتی نیاز به دریافت دو آنتی بیوتیک هست . دارو ضد اسید هم واسه خنثی‌ کردن‌ اسید بیش‌ از حد معده‌ تجویز میکنم که به مدت چهار تا شش هفته باید مصرف بشه . میتونین اسیدهای چرب امگا سه و امگا شش که اثر حفاظتی دارن هم مصرف کنین .

برنامه غذایی
شایلان نسخه های دکتر رو گرفت و گفت : دلم لک زده واسه بدون درد غذا خوردن . آقا دکتر ع. ح. سردار ، شما چه روش تغدیه رو پیشنهاد میدین ؟ دکتر گفت : رژیم غذایی بهترین دارو براتونه .‌ لازمه که یک‌ رژیم‌ غذایی‌ متعادل‌ دارای چند وعده‌ برنامه‌ریزی‌ شده‌ منظم‌ در روز داشته باشین یعنی تعداد وعده‌های غذایی رو زیاد و حجم هر وعده رو کم کنین مثلا به جاى سه وعده از شش وعده غذایى استفاده کنین و بقول آقا بگنج کم بخور ، همیشه بخور ! با آرامش غذا بخورین ، حجم غذای قبل از خوابتونو کم کنین . اگه معده تون تحمل میوه‌ رو نداشته باشه ، کمپوت و آبمیوه بخورین . عسل براتون مفیده ، زیره اثر ضدنفخ داره ، شیرین‌بیان و نعناع ضد اسپاسم هستن ، بابونه خاصیت ضد التهاب داره .

پرهیز غذایی
غذاهای مورد علاقه خاله شایلان جلوی چشماش رژه میرفتن . بالاخره اون سئوال در مورد رژیم غذایی رو نیز مطرح کرد . دکتر میدونست که موارد بعدیش ذوق زنی است اما گفت : از کافئین‌ و هر غذایی‌ که‌ به‌ نظر بیاد علایم‌ رو بدتر کنه، پرهیز داشته باشین . معمولا مواد غذایی غنی از فیبر مانند سیب با پوست، كلم، دانه های غلات در بیمار دچار مشكل میکنه ، بناچار چاره ای نیست جز اینکه این مواد غذایی را از برنامه غذایی روزانه خود حذف نمایین . در حال حاضر نوشابه‌های گازدار ، غذاهای تند و ادویه‌دار مخصوصا فلفل سیاه و قرمز ، شورها و ترشی‌ها ، همچنین سرخ کردنی‌ها و غذاهای پرچرب و از سویی سس‌ها ، حبوبات‌ ، سبزیجات و میوه‌های نفاخ مثل تربچه، کلم، ترب، شلغم، خیار، پیاز و پیازچه‌ ، هندوانه، گوجه سبز ، چاقاله بادام ، هلو و زیتون‌ ، غذاهای خیلی سرد و خیلی گرم‌، آجیل ، صرف نشه . مواد غذایی اسیدی مانند مرکبات ، سیر و همینطور شکلات در صورت عدم تحمل‌ نخورین. از مصرف غذاهای پرچرب مخصوصا پلو چگدرمه پرچرب پرهیز و روغن مایع مصرف كنین.

فوریتهای پزشکی
خاله اخماش تو هم رفت و زیر لب گفت : مردن بهتر از اینه . رو کرد به دکتر پرسید : اگه وضعم بدتر بشه چکار کنم ؟ دکتر گفت : اگه مواردی که گفتم انجام بدین کارتون به اون جاها نمیکشه . بهر حال ممکنه واسه بعضی ها مواردی پیش بیاد که بلافاصله باید برن بیمارستان مثل : تعریق زیاد، گیجی ، استفراغ یا مدفوع خونی درد شکمی شدید ناگهانی . علائم شوک مثل غش و شکم سفت و حساس .

رفلاكس معده
شایلان خانوم دیگه دوزاریش خوب افتاده بود اما سئوالها مثل قطار پشت سر هم صف کشیده بودن و سئوال بعدی را مطرخ کرد : بعضی وقتا احساس یه چیز ترش از شکمم به دهنم میاد ، اونوقتا چکار کنم ؟ دکتر ع. ح. سردار چنان همیشه با خونسردی جواب داد : به این واکنش ما میگیم رفلاكس معده یعنی برگشت اسيد از معده به مری. برای پیشگیری از اون چند کار میشه کرد و نکرد مثل : موقع خواب زير سرتان را بلند تر نگهدارین در واقع سرتان را به اندازه ده بیست سانتيمتر بالاتر قرار بدین تا اسيد كمتر به سمت مری راهی بشه ، چای پررنگ ننوشين ، همراه غذا آب ننوشين ، تا يه ساعت بعد از غذا خوردن نخوابين ، لباسهای تنگ نپوشین ، از خم راست شدن بعد از خوردن غذا و هم چنين دمر خوابيدن پس از صرف غذا خودداري كنين . چای و غذای داغ نخورين ، نوشابه‌های گاز دار و مواد ترش و تند ننوشين .

پیشنهاد آخر
خاله از اطلاعات توپ شده بود و برای حسن ختام پرسید : آخرین پیشنهاد شما چیه ؟ دکتر لبخند همیشگی اش را زد و گفت : به دنیا لبخند بزنید من میدونم که وضع شما بزودی خوب میشه . خاله انگشت شصت و میانی رو کنار هم آورد و …

منابع مرتبط :

۱- آفرینش ( http://www.afarineshdaily.ir/AFARINESH/News.aspx?NID=44187 )

۲ – بیمارستان تخصصی میلاد – ( http://www.miladhospital.com/html/index.php?name=News&file=article&sid=266&theme=Printer )

۳- ایران کلینیک آنلاین ( http://irancliniconline.com/index.php?option=com_content&task=view&id=105&Itemid=51 )

۴ – کلینیک دکتر رستمی ( http://reg.drr.ir/index.php?newsid=4 )

۵ – تبیان ( http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=77359 )

 

Posted on اوت 9, 2009, in کل مطالب, پزشکی به زبان ساده. Bookmark the permalink. 20 دیدگاه.

  1. پریش پاسخ کوتاه

    سوال : از مدتها قبل مشكل ريز ش شديد مو پيدا كرده ام اما از هيچ داروي شيميايي استفاده نكرده ام .آيا استفاده از محلول ماينوكسيديل و قرص فنسترايد براي درمان ريزش مو مناسب است و هيچ عارضه جانبي به دنبال ندارد؟آيا قرص فنسترايد فقط براي درمان ريزش موي آقايان موثر است يا براي خانمها هم تجويز مي شود.

    دکتر : سلام.اگر ریزش موی نوع مردانه androgenic alopecia باشد این دو مفید است و عوارض کمی دارد.فیناستراید فقط برای مردان به کار میرود.

    • Dr. Serdar دکتر سردار

      به اطلاع کاربران گرامی میرساند : نظرات از جانب من در کامنتها تنها با عنوان Dr. Serdar دکتر سردار اعتبار دارند .

  2. پریش پاسخ کوتاه

    سوال : سلام اقاي دكتر من 18 سال دارم و اندازه ي التم در حالت اركشن حدود 9 تا 10 سانتيمتر است و اضافه وزن و مشكلات ديگر را هم ندارم ايا مشكلي من دارم؟و ايا ديگر التم رشد مي كند يا خير.متشكرم

    دکتر : شما به متخصص ارولوژی جهت معاینه مراجعه نماید. .

  3. پریش پاسخ کوتاه

    سوال : سلام آقای دکتر روی بینی من چند سوراخ کم عمق جوش دارد و همینطور کمی لکه جوش روی صورتم هست و در کل میخواهم کل صورتم با میکرودرم ابریژن لایه برداری شود میخواهم بدانم چند جلسه باید اینکار انجام شود و کل هزینه آن چقدر میشود.

    دکتر : سلام.اول که باید معاینه شوید.معمولاً میکرودرم 4 جلسه انجام میشود.هزینه بعد از معاینه مشخص میشود.

  4. پریش پاسخ کوتاه

    سوال : من 22 ساله هستم سرتا سر بدنم مو هست حتي جايي كه نبايد باشهمثل باسن و… چيكار كنم مشكل چيه

    دکتر : سلام .تشخیص صحیح این حالت نیاز به معاینه دقیق دارد.جهت معاینه وتشخیص به متخصص پوست مراجعه فرمایید.

  5. پریش پاسخ کوتاه

    سوال : سلام چگونه مي توان از بروز جوشها که بصورت هفته اي يک بار به مدت چند روز ظاهر وبعد رفع مي شود جلوگيري کرد؟ با تشکر

    دکتر : سلام.دوست گرامی برای تشخیص و درمان صحیح شما نیاز به معاینه دارید(سن،جنس،وضعیت هورمونی،توزیع و نوع جوشهای شما همه مهم هستند).ولی احتمالاً مصرف طولانی ترتینویین برای شما مفید است.

  6. پریش پاسخ کوتاه

    سوال : بنده از ناحيه مقعد شاكي ام : دراوايل داراي خارش شديد ميباشد بعد درد ودر وقت اطراح خون ميشود درحين حال قبضيت هم پيدا ميشود پزشكان برايم پماد وشربت گلسرين دار توصيه نمودند كه با استعمال آن دوسال آرام بودم حالا دوباره دچار تكليف شده ام از همان دارو ها استفاده نمودم اما هيچ اثر نكرد اميد وارم مرا رهنمائي نمايد . بااحترام

    دکتر : به نظر دچار شقاق مزمن و مقاوم به دارو مبتلا شدهاید.پس از معاینه در صورت تائید تشخیص نیاز به جراحی دارید.

  7. پریش پاسخ کوتاه

    سوال : من خانمی نوزده ساله هستم در کودکی شب ادراری داشتم و از نوجوانی به بی اختیاری مبتلا شدم و امسال بیماریم شدت یافته است ایافقط با انجام تمرینات کگل مشکلم حل می شود لطفا راهنماییم کنید

    دکتر : شما جهت درمان نیاز به برسی بیشتری دارید به متخصص ارولوژی مراجعه نماید.

  8. پریش پاسخ کوتاه

    سوال : سلام.آيا تراشيدن مو با تیغ بر رشد يا ضخامت آن موثر است؟

    دکتر : سلام.در بين مردم رايج است که با تراشيدن مو با تیغ رشد آن افزايش می يابد ولی تحقيقات نشان ميدهد که تراشيدن مو با تيغ يا هر وسيله ديگر به هيچ وجه در افزايش رشد يا ضخامت مو يا به قول معروف بر پر پشت شدن آن اثری ندارد

  9. پریش پاسخ کوتاه

    سوال : سلام خسته نباشید آیا دستگاه درم ابریزن در فصل آبان خوبه/ لک نمی زاره /آیا عوارض دیگه ای هم داره

    دکتر : میکرودرم ابریژن عارضه ندارد ولی درم ابریزن عوارض زیادی دارد.

  10. پریش پاسخ کوتاه

    سوال : با سلام خدمت شما دختری 23 ساله هستم ازمایشاتی انجام دادم که همه نرمال هستند به جز LH که حدود 12.2 است و در مقابل ان نوشته است این رنج مربوط میشود به monopause در صورتیکه رنج اصلی ان که مال من مقداری از ان بیشتر شده بین 0.5 تا 10.5 است و در مقابلش نوشته follicular phase و من الان خیلی نگران هستم چون برای سونوگرافی تخمدان هم مشخص شد که small cysts دارم و هنوز داروی خاصی را شروع نکردم لطف کنید و مرا راهنمایی کنید .

    دکتر : اگر مراجعه حضوری به متخصص کنید بهتر است زیرا باید تمامی ازمایشات شما با هم دیده شوند و در ضمن این ازمایشات باید روز دوم قاعدگی داده شوند تا اعتبار داشته باشند. ولی در کل نگران نباشید زیرا عده زیادی از دختر خانمها امروزه مشکل شما را دارندولی مراجعه الزامی است تا علت وروش درمان توضیح داده شود.

  11. پریش پاسخ کوتاه

    سوال : با سلام و احترام 37 سال سن دارم 17 سال است دچار ویتیلیگو شده ام در سال اخیر روی پوست صورتم ناگهان ظاهر شد و پیشرفت کرد .برای درمان خود و اقدامات پیشگیرانه برای فرزندانم چه باید بکنم. با تشکر.

    دکتر: روش درمانی من که اغلب جواب میدهد puva therapy با نور خورشید است.برای پیشگیری باید با اولین ضایعه به پزشک مراجعه کنید.

  12. پریش پاسخ کوتاه

    سوال : اقا دکتر سلام اميدوارم که حالتون خوب باشد.اقا دکتر من ميدانم که شامپو هيچ ارتباطي به ريزش و چيزهاي ديگري نداره ولي موضوعي براي من خيلي مهم است عرض کنم به شوره سر به مدت 5-6 ماه از شامپو شولدرز استفاده کردم وبعد از اين مدت موهايم ريزش پيدا کرده که قبلا اين طوري نبوده وموهايم نازک شده و تا الان بعد از گذشت 6 ماه مشکلات ادامه داره بعد جستجويي توي اينترنت با اين موضوع ديدم که خيلي هم اين مشکله داشتند !!!مثلا يکي از انها گفته بود که از داروخانه به من گفته شامپو شولدرز استفاده نکنيد که ريشه ها را ضعيف و سست ميکنه ؟نظر شما چيست من حدود 23 سال دارم .اقاي دکتر شما مطبي در تهران داريد اگر داشتيد شماره ان را به من بدهيد اگر هم در تهران نبوديد امکان دارد دکتري را به معرفي کنيد که من به انجا مراجعه کنم. موفق باشيد

    دکتر : دوست گرامی.از نظر علمی بین شامپو و ریزش ارتباطی اثبات نشده ولی بسیاری افراد رابطه احساس میکنند.

  13. با سلام خدمت آقای دکتر

    مرد مجرد 30 ساله هستم حدود 4 سال و 5 ماه پیش در حین خدمت سربازی در کرمان دچار

    زخم اثنی عشر شدم متاسفانه در محلی که خدمت می کردم سطح بهداشت پایین بود و آب خوردن

    در منبع ریخته می شد و البته ما همیشه اعصاب خوردی هم داشتیم و اوضاع بدی بود حدود 6 ماه

    کرمان بودم و بعد به مشهد منتقل شدم ( مشهدی هستم ) با مراجعه مجدد به متخصص داخلی

    ایشون به من داروی امپرازول و فاموتیدین دادن که بعد از مصرف و اتمام دوره و دوبار پیش

    ایشان رفتن تاپیری نداشت مجددا به متخصص دیگری مراجعه کردم که بازهم ایشان پس از انجام

    اندوسکوپی و نمونه برداری از مخاط معده داروی امپرازول ومترونیدازول و آموکسی سیلین 500

    تجویز کردند بعد از 3 مرتبه مراجعه به ایشان و مصرف چندین باره امپرازول هیچ نتیجه ای نگرفتم

    البته ایشان ازمایش خون و کبد هم از من گرفتند در نتیجه به متخصص دیگری مراجعه کردم که ایشان

    داروی ضد اسید جدیدی که تازه به بازار اومده بود و گران قیمت هم بود برام تجویز کردن ( اسم دارو

    یادم نیست ) دوره مصرف دارو 3 ماه بود و من بعد از 3 ماه نتیجه ای نگرفتم

    (در ضمن دکترهایی که رفتم همگی فوق تخصص داخلی بودن و از دکترهای بنام مشهد)

    در واقع ناراحتی من نه کمتر ونه بیشتر شد کاملا بدون تغییر ! در زمان مصرف دارو

    بهتر میشم ولی بعد از قطع دارو دوباره بعد ار مدتی ناراحتی ها شروع میشه !

    درد مبهمی در ناحیه بالای شکم زیر جناغ سینه دارم حتی گاهی موقع خم شدن و در

    حالتهای خاص فیزیکی که قرار میگیرم درد میگیره … بعد از خوردن غذا اگه ترش

    باشه یا فلفل توش باشه یا مثلا لپه توش باشه درد دارم با خوردن میوه هایی مثل سیب حتی

    پوست کنده هم مشکل دارم در یک کلام الان موندم که چه غذایی رو بخورم !

    خلاصه آقای دکتر پدرم در اومده ! دیگه خسته شدم از این وضعیت اگر امکانش هست

    یه راهنمایی منو بکنید اگر به اطلاعات بیشتری هم نیاز هست بفرمایید تا براتون ارسال کنم

    با تشکر

    • با پزشک خود در مورد مصرف یک نوع آنتی بیوتیک مثل مترونید اوزل مساوره نمائید .
      توصيه ما به افرادي که دچار ريفلاکس مي‌شوند،اين است که حتي‌المقدور از خوردن غذاهاي آماده يا همان فست فودها اجتناب کنند.مصرف ميان‌ وعده‌هاي ناسالمي چون چيپس و پفک، غذاهاي تند،شور و پرادويه را به حداقل برسانند.از مصرف چاي فراوان و پررنگ بپرهيزند و غذاهاي چرب نخورند.سعي کنند تعداد وعده‌هاي غذايي‌شان را افزايش داده اما حجم غذا را در هر وعده به حداقل برسانند.از خوردن سس گوجه‌فرنگي،ميوه و سبزي‌هاي ترش و شور جداً خودداري كنند.در ضمن،کاهش وزن،ترک سيگار و عدم مصرف الکل هم در کنترل علايم اين اختلال بسيار کمک‌ کننده‌اند.اين افراد بايد از دراز کشيدن بلافاصله پس از غذا اجتناب کرده و هنگام خوابيدن از بالش بلندتري استفاده کنند،در ضمن،نوشيدن نوشابه‌هاي گازدار،شکلات و غذاهاي چاشني‌دار و معطر مثل پيتزا و پرتقال براي اين افراد مناسب‌ نبوده و بايد به منظور كنترل بيماريشان، مصرف آنها را محدود كنند.
      توصيه ها
      – افزايش تعداد وعده هاي غذايي و کاهش حجم هر وعده.
      – با آرامش غذا خوردن و پرهيز از استرس.
      – پرهيز از مصرف حجم زياد مواد غذايي پيش از خواب.
      – پرهيز از مصرف سيگار، الکل و قهوه; زيرا از طريق افزايش ترشح اسيد و ضعيف نمودن غشاي مخاطي، باعث توسعه يافتن زخم و کند شدن روند بهبودي مي گردند.
      – افزايش مصرف اسيدهاي چرب امگا3 و امگا6 که اثر حفاظتي دارند.
      – در صورت عدم تحمل ميوه ها مي توان از کمپوت يا آبميوه استفاده کرد.
      – عسل براي معده مفيد است; زيره ضدنفخ است و شيرين بيان، نعناع و بابونه ضد اسپاسم هستند.
      مواد غذايي غيرمجاز
      – غذاهاي تند و ادويه دار بخصوص فلفل سياه و قرمز (فلفل در مقادير کم از طريق افزايش توليد مخاط باعث افزايش محافظت مخاط مي گردد، ولي در مقادير زياد باعث تخريب آن مي گردد)
      – شورها و ترشي ها
      – کافئين
      – نوشابه هاي گازدار
      – سرخ کردني ها و غذاهاي پرچرب و سس ها
      – سوسيس و کالباس
      – حبوبات
      – سبزيجات نفاخ مانند کلم، ترب، تربچه، خيار، شلغم، پياز و پيازچه
      – ميوه هاي نفاخ مانند هندوانه، گيلاس، گوجه سبز، هلو، چاقاله بادام و زيتون
      – غذاهاي خيلي سرد و خيلي گرم
      – آجيل در صورت عدم تحمل
      – شکلات در صورت عدم تحمل
      – مواد غذايي اسيدي مانند مرکبات در صورت عدم تحمل
      – سير در برخي بيماران که تحمل نمي کنند.

      • ممنون دکتر جان

        سوال : omega 3 و omega 6 توی چه غذاهایی وجود دارن ؟

        در مورد شیرین بیان هم یه مدتی همون اویل ناراحتی مصرف کردم که بدتر شدم !

        در ضمن من تمام غذاهایی که شما اسم بردین مشکل دارم با بعضی ها بیشتر

        و با بعضی ها کمتر . در ضمن دکتر جان من الان می ترسم برم پیش دکتر دیگه ای

        چون آخرین دارویی که برام تجویز شد که همونطور که گفتم یه ضد اسید جدید

        و گرون قیمت از خانواده امپرازول بود حالمو بدتر کرد !

        در ضمن پزشک های متخصص داخلی نوبتهاشون برا 2 سه ماه بعد هست !

        و با با عرض معذرت به نظر می رسه دارن تجارت می کنن تا طبابت !

        خلاصه آقای دکتر اگه بخوام خودم دارو مصرف کنم اگه مثلا مترونیدازول رو

        با امپرازول مصرف کنم چطور میشه ؟

        جایی توی یه مقاله پزشکی خوندم که این «حاج هلکوباکتروپیلوری باکترینژاد» !

        خیلی سریع نسبت به آنتی بیوتیک ها مقاوم میشه !

        نظر شما درباره سیپروفلوکساسین چیه ؟ آیا مصرفش عوارض بدی داره ؟

        و نکته ای که فراموش کردم بگم اینه که دومین پزشکی که در مشهد رفتم و

        اندوسکوپی کردن گفتن شما ورم معده داری نه زخم !

        در حالی که در کرمان متخصص داخلی بعد از اندوسکوپی گفتند شما زخم اثنی عشر داری !

        ایا این معنیش اینه که زخم در حال بهبوده ؟ اگر اینطوره چرا بعد از 4 سال واندی

        خوب نشدم ؟ و از 3 سال پیش به اینطرف هم تغییری نکردم

        آقای دکتر خداییش ! این قضیه «درمان پذیر بودن زخم معده و… » همش خالی بندی نیست ؟

        حالا دارن همه چی رو سر «حاج هلکوباکتروپیلوری باکترینژاد» خالی می کنن!! ؟

        آخه تا قبل از کشف باکتری که روشهای درمانی متفاوت بود !

        نکنه 4 روز دیگه معلوم بشه این باکتری ماله یه چیز دیگه س و اصلا داستان

        فرق داره ؟!!! d:

        در ضمن اگه من سرطان معده داشته باشم آیا ممکنه پزشک معالج اونو از من

        مخفی کنه ؟ ( به خاطر خراب نشدن روحیه و از این حرفا ! )

  14. ماهی ؛ روغن گردو، جوانه گندم و سویا و تخم مرغ دارای omega 3 است .

    مترونیدازول ( یا هر نوع آنتی بیوتیک دیگر ) با فاصله زمانی با امپرازول باید مصرف گردد .

    بهترین روش برای تعیین آنتی بیوتیک : کشف میکروب و کشت آن و تشخیص آنتی بیوتیک با طیف اثر لازمه است .

    معالجه زخم معده معمولا حالت طولانی مدت را دارد .

    با توجه به سن شما بعید میداتم سرطان داشته باشید .

    دوست عزیز صبور باشید . عصبی نشوید چرا که 90 درصد عوارض زخم در اثر عصبانیت میباشد . رژیم غذایتان را رعایت کنید . اگر به غذایی واکنش دارید از رژیم غذائیتان حذفش کنید . همیشه به همراه خودتان چیزی مثل نان سوخاری داشته باشید که معده تان خالی نماند . به میزان کم و لی در فواصل زمانی نزدیک غذا بخورید . از داروهای آنزیمی برای گوارش و مکملهای غذایی میتوانید استفاده کنید .

    به دنیا لبخند بزنید .

  15. سلام خدمت آقای ئکتر
    من حدود دوماه پیش دچار خونریزی معده شدم که با مراجعه به پزشک وعکس برداری از معده ام برام رانیتیدین وامرازول تجویز شد بعد از مصرف تقریبا دردم ساکت شده بود وسوزش معده نداشتم ولی در طول این یکی دوهفته دوباره درد از ناحیه پایین تر (زیر معده)احساس می کنم وبطوری هستش که بعضی اوقات اعصابم بهم می ریزه وتنها راه خلاص شدن از اون دراز کشیدن وبنحوی خودمو سرگرم کردن باکارهای دیگه هست طبق گفته پزشک معالجم من دچار ورم معده هستم که گفتن با مصرف جوشانده بابونه بهتر میشه ولی این یکی دوروز واقعا دارم درد می کشم لطفا در این ضمینه راهنمایی لازم رابفرمائید

  16. جولای 26, 2010 در 1:41 ق.ظ. | #5 پاسخ | گفتاورد سلام اقای داکتر خانم من از نا حه اطراف ناف بسیار درد دارد و این ذرذ هر بار به مدت 2 الی 3 روز دوام میکند با زرق نمودن پیچکاری تسکین خوب میشود استفراغ هم دارد تا فعلا دوا های هر داکتر خورده اما مفاد نکرده. امیـــــــــــد است که توسه خوب بدهد/

  1. بازتاب: علت چاقی چیست ؟ روش لاغری کدام است ؟ « Dr. Serdar دکتر سردار

پاسخی بگذارید

