حمله قلبی واقدامات در صورت بروز آن

دکتر ع.ح. سردارheart-attack

حمله قلبی Heart Attack
حمله قلبی یا انفارکتوس عضله قلب (MYOCARDIAL INFARCTION)
وقتی رخ میدهد که یک یا چند سرخرگ کرونری بلوکه میشود . این عارضه باعث توقف خون سرخرگی و نرسیدن اکسژن به بافت عضلانی قلب میگردد . بدون اکسیژن ، مرگ سلولی در عضلات قلبی بوقوع میپیوندد و فلب را دچار آسیب دائمی کند .

علل حمله قلبی
آترواسکلروزیس : افزایش پلاک و تنگی آرتری کرونری موجب عبور خون اندک یا بلوکه شدن رگ میشود .
لخته خونی : پلاک میتواند خیلی شکننده شود . فشار موجود در یکی از سرخرگها میتواند موجب شکاف در آن گشته و ایحاد پارگی کند . بدن با انعقاد خون در صدد رفع این عارضه برمیاید . از سویی لخته های خونی باعث مسدودیت مجاری سرخرگی میگردند . لخته های خونی موجود در یکی از سرخرگها ، میتواند باعث بروز حمله قلبی شود .
اسپاسم سرخرگ کرونری : بعضی اوقات سرخرگهای کرونری دچار اسپاسم میشوند ، بدین معنا که عروق تنگ و فشرده میشوند . در اثر اسپاسم ، سرخرگ بلوکه شده و حمله قلبی رخ میدهد .

علائم حمله قلبیHeart Attack
درد ناگهانی شدید که با استراحت برطرف نمی گردد.
درد میتواند در قفسه سینه ، گردن ، فک ، شانه ها ، بازوان و پشت باشد .
احساس درد میتواند بشکل سوزش ، فشردگی ، سنگینی ، سفتی و یا فشار باشد .
بیمار سختی تنفس و احساس خفگی دارد .
بیمار سوء هاضمه ، احساس تهوع و استفراغ دارد .
بیمار عرق سرد میکند .
بیمار اضطراب ، سرگیجه و سر درد دارد .
بیمار رنگ پریده است و احساس سردی در پوست دارد .
بیمار ممکن است بی هوش شود .

اقدامات در صورت بروز حمله قلبی :
وحود برخی از علائم یادشده میتواند بیانگر حمله قلبی باشد . که در آن صورت سریعا موارد ذیل باید انحام پذیرد:
توقف هرگونه فعالیت و ضرورت استراحت کامل .
اطلاع دادن به آشنایان
تماس با اورژانس برای انتقال با آمبولانس و بستری شدن در بیمارستان .
بیمار رانندگی نکند .
مصرف نیتروگلیسیرین .
مصرف دو قرص آسپیرین بچه یا یک قرص آسپرین بزرگسالان ( مگر اینکه بیمار آسم یا آلرژی به آسپیرین داشته باشد ) .
در صورت هوشیاری بیمار ، قرار گرفتن در حالت نیمه نشسته توصیه میشود .
دگمه لباس و کمربند بیمار باز شود.
در صورتی که بیمار بی هوش باشد و یا نتواند نفس بکشد ، عملیات احیا قلبی ریوی صورت گیرد .

خیلی از مردم فکر میکنند که آنژین صدری و حمله قلبی هر دو یک عارضه هستند .در صورتی که آنژین میتواند به سوی حمله قلبی گسترش یابد . تفاوت اصلی آنها ، نوع آسیبی است که بر قلب وارد میشود . در حمله قلبی ، مرگ قسمتی از سلولهای بافت قلبی رخ میدهد در صورتی که این عارضه در آنژین به وقوع نمی پیوندد اما حملات بسیار زیاد آنژینی میتواند موجب تضعیف عضلات قلبی گردد .

Posted on ژوئیه 12, 2009, in کل مطالب, پزشکی به زبان ساده. Bookmark the permalink. 13 دیدگاه.

  1. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : آيا چند ساعت بعد از استفاده از ماينوكسيديل بايد حتما موها را شست يا نشستن آن مانعي ندارد؟

    دکتر : بعد از استفاده از ماينوكسيديل لازم نیست موها را شست ولی اگر بخواهید بشویید باید یک ساعت بعد باشد.

    • Dr. Serdar دکتر سردار

      به اطلاع کاربران گرامی میرساند : نظرات از جانب من در کامنتها تنها با عنوان Dr. Serdar دکتر سردار اعتبار دارند .

  2. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : با سلام و خسته نباشید من باردارم 2 هفته متاسفانه کیست تخمدان دارم که به اندازه تخم مرغ خیلی نگرانم قبلا سابقه کیست داشتو لطفا منو راهنمایی کنید ممنونم

    دکتر : اکثر کیست ها با گذشت حاملگی از بین میروند ولی جهت اطمینان با جواب سونوگرافی مراجعه کنید تا پاسخ دقیقتری به شما بدهم

  3. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : سلام خسته نباشید من می خواستم بپرسم سونوگرافی در هفته های اول بارداری ضرر داره؟و آیا حتما باید قرص هایی مثل اسید فولیک و مصرف کرد؟

    دکتر : دو بعدی خطر ندارد . اسید فولک باید میل شود

  4. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : پس از استفاده از ضد لك آردن لكهاي كمرنگي كه روي گونه هايم بود پررنگتر از پيش شده و هر گونه ضد لكي كه دكتر برايم تجويز نموده بود استفاده كردم ، كم رنگ شده ولي از بين نرفته ،بگوئيد چه كاري بايد انجام دهم.

    دکتر : از ضدآفتاب به طور مرتب استفاده کنید.

  5. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : با سلام و خسته نباشید من دختری 25 ساله هستم و حدود 3 – 4 ماه است که در قسمت مقعدم خارش شدیدی دارم و همین خارش ها باعث شده در قسمت مقعدم یه حالت گوشت اضافه آورد و باز همان خارش را دارد اگر حس میکنم این گوشت اضافه روز به روز بزرگتر میشود خواهشمند است علت این بیماری را به من بگویید و اگر درمانی دارد آن را بی زحمت به من بگویید. ممنون

    دکتر : بیماری شما قابل درمان است به پزشک متحصص مراجعه نماید.

  6. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : سلام. من یک پسر 23 ساله هستم با 165 سانت قد و وزنی حدود 70 کیلوگرم. چند ماهی است بشدت دچار چاقی از نوع گلابی شدم. خیلی اذیتم می کنه … و حتی باعث شده دچار انحنای بیش از حد کمر بشم. چه مواردی رو برای بهبود این وضعیت توصیه می کنید ؟ ممنونم.

    دکتر: مسلما شما باید یک رژیم محدود از کالری گرفته و همزمان ورزشهای مخصوص چاقی گلابی شکل انجام دهید.

  7. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : سلام و خسته نباشید برای داشتن پوستی روشن و دوری از هر گونه تیرگی چه توصیه ای می کنید و اینکه اگر صابون و یا محصول خاصی مدنظرتان هست را معرفی کنید با تشکر از زحماتتون

    دکتر : مصرف كرم ضد آفتاب.پرهيز از آفتاب.و مصرف كرمهاي AHA در شب .

  8. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : با سلام پسري 26 ساله هستم مدتي در كنار چشمانم چروكي ريز به وجود آمده كه بر اثر اخم يا لبخند زياد ديده مي شود لطفا راهنماييم كنيد ممنون مي شوم
    دکتر : از کرمهای دور چشم استفاده کنید.

  9. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : با سلام من دختری24 ساله با پوست سفید و بسیار حساس هستم 7 سال پیش خدمت شما کک مک های صورتم را لیزر کردم که نتیجه بسیار خوبی گرفتم،حالا روی پوست دستم چند تا کک مک است که می خواستم بدانم آیا با لیزر از بین میرود؟و آیا داروهای لایه بردار که برای پوست صورت استفاده میشود میتواند روی پوست دست هم لایه برداری کند؟ با تشکر.

    دکتر : سلام. بله

  10. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : با سلام همسر من به دلیل وارکوسل چپ گرید 1 به سمت 2 عمل کردند.تقریبا 17 روز میگذره اما در محل بخیه ها یک توره سفت قابل لمس است که حدود یک سوم طول زخم را در بر می گیرد وبا اندازه یک گردو است. ایشون دو دوره هم انتی بیوتیک مصرف کرده اند. مقداری در سمت چپ درد دارند که گاهی اوقات به صورت تیر کشیدن های شدید و ثانیه ایی در بیضه یا زیر آن می باشد. ظاهر زخم طبیعی و بدون ترشح است.آیا این برجستگی و درد از عوارض طبیعی عمل است و برطرف خواهد شد؟

    دکتر : بله بعد از سه ماه سفتی بر طرف خواهد شد.

  11. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : با سلام خدمت شما من پسرس 25 ساله هستم با قد 184 و وزن 130 . آلت من در حال نغوظ 9-10 سانتی متر است و در حالت خوابیده جمع میشود و خیلی کوچکیشود در حد 2-3 سانتی متر. نمیدونم مشکلی دارم یا نه یادر آینده که در زندگی زناشوئی با مشکل مواجه نشوم. لطفاً من را راهنمائی کنید.

    دکتر : شما باید معاینه شوید.

  1. بازتاب: مشکل مقاربتی زن و مرد ، یک قاشق مرباخوری قبل یا بعد از خواب « Dr. Serdar دکتر سردار

پاسخی بگذارید

