مولاسکوم : بیماری مقاربتی یا عدم مراعات بهداشت

یکی از وبلاگهایی که من علاقه شدیدی به خواندن مطالبش دارم » وب molluscumنوشته های اُغلُن » است . وبلاگ فوق با مطرح کردن مطالب متنوع و تعمق برانگیز ، کاربران را با نیروی خاصی بسوی خود جذب میکند و خواننده اش را به فکری عمیق فرو میرود . این دوست خیلی خوبم پیامی را برایم ایمیل کرده بودند :
«آقای دکتر ع. ح. سردار من مطلب شما در مورد مولاسکوم در پاراسات را مطالعه کردم و مطالب مفیدی را در آن یافتم، لازم دیدم مطالبی را که از وبسایتهای انگلیسی خوانده بودم را ترجمه کنم و در اختیار شما قرار دهم تا هرطور که صلاح میدانید از آن استفاده کنید …».
با اجازه و تشکر فراوان از اُغلُن عزیز ، متن ذیل که نتیجه پژوهش ایشان است تقدیم همگان مینمایم :

مولاسکوم Molluscum

مولاسکوم یک بیماری پوستی ویروسی است و بشکل دانه‌های ریز نرم و محکم به رنگ‌های سفید یا صورتی و بصورت تکی یا گروهی ممکن است روی پوست ظاهر گردد، این عارضه معمولاً حالث ثانویه دارد و بعد از آلوده شدن به یک‌سری از باکتری‌ها ویروس مولاسکوم نیز وارد بدن شده و فعالیت می‌کند. این بیماری فقط بر پوست بیرونی اثرگذار بوده و در انسان‌های سالم به بقیه نقاط پوست گسترش نمی‌یابد و در حالت معمول خود به خود طی چند هفته یا ۶ ماه تا یکسال ظاهر شده و ناپدید می‌شود هرچند ممکن است در برخی افراد به مدت بالای ۴ سال هم در پوست آن‌ها باقی بماند. این بیماری هرچند که در هر محیطی از این کره‌ی خاکی احتمال رشد و فعالیتش می‌رود اما در آب و هوای گرم، محیط‌های مرطوب و شهرهای پر ازدحام و شلوغ بیش‌تر دیده می‌شود. اگر مولاسکوم را در بدن اطرافیان و خانواده‌تان یافتید نباید چندان تعجب کنید مخصوصاً بین کودکان یک تا ده سال، چرا که در این سن در بدن خردسالان بسیار رایج و معمول است، هم‌چنین در بزرگسالانی که سیستم دفاعی بدن‌شان ضعیف است مثل بیماران مبتلا بهHIV احتمال رشد و فعالیت بیش‌تر مولاسکوم وجود دارد. در چنین افرادی ممکن است اندازه دانه‌های مولاسکوم بیش‌تر، درشت‌تر و دوره‌ی درمان هم طولانی‌تر باشد.
این بیماری پوستی بواسطه‌ی لمس کردن و در تماس بودن با پوست آلوده منتقل می‌شود و قدرت سرایت یافتن آن بسیار بالاست بطوری‌که حتی اگر فرد سالم با حوله، لباس‌ها و حتی اسباب بازی‌های شخص مبتلا در ارتباط باشد امکان ظاهر شدن دانه‌های مولاسکوم بر بدن وی نیز وجود دارد. هم‌چنین خود شخص آلوده هم نباید چندان به آن دست بزند و اکیداً توصیه می‌گردد که از خراشیدن آن جلوگیری شود چرا که دیده شده با این کار به قسمت‌های دیگر بدن فرد هم سرایت کرده است.
رابطه‌ی جنسی هم یکی از اصلی‌ترین راه‌های انتقال است که در بزرگسالان معمولاً از این طریق مولاسکوم منتقل می‌شود چرا که یکی از قسمت‌هایی که دانه‌های مولاسکوم در آن دیده می‌شود اندام تناسلی است که می‌تواند شامل اطراف یا روی آلت مردانگی، مهبل، معقد و اطراف آن باشد، و نیز محققان این احتمال را می‌دهند که این عارضه‌ی پوستی از طریق حمام، سونا و استخر عمومی نیز منتقل می‌شود که البته این نظریه تاکنون به اثبات علمی نرسیده است.
استفاده کردن از تتو و خالکوبی هم می‌تواند از دیگر عوامل انتقال شناخته شود. نکته‌ی دیگر آن‌که انتقال مولاسکوم توسط نشیمنگاه توالت (فرنگی) نیز تاکنون به اثبات نرسیده است.
اگر شما برآمدگی‌های ریز بشکل تاول، احساس سوزش و خارش در بدن‌تان کردید که جدیداً بر پوست‌تان ظاهر شده، بهتر است که به متخصص مراجعه نمایید تا هرچه زودتر از این عارضه‌ی پوستی رهایی یابید.
اندازه مولاسکوم ممکن است به اندازه سر سوزن یا بزرگتر (درحدود ۲تا ۵ میلی‌متر)باشد، رشد و وجود این دانه‌ها معمولاً بدون هرگونه سوزش و خارشی است اما در بعضی اوقات همراه با این علایم نیز ممکن است ظاهر شود. این دانه‌ها ممکن است در هر قسمتی از بدن دیده شوند اما بطور معمول در گردن، بازوها، شکم، صورت، زانو و اندام‌های تناسلی بیشتر رشد می‌کنند و البته ذکر این نکته هم خالی از لطف نخواهد بود که به ندرت در کف دست و کف پا هم ظاهر گشته است. اگر هر یک از علائم مذکور را در پوست خود یافتید بهتر است فقط به متخصص مراجعه نمائید که تشخیص آن توسط متخصصین حرفه‌ای براحتی امکان‌پذیر است.
برای جلوگیری از مبتلا شدن به این عارضه پوستی تنها کافی‌ست توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنید و از تماس داشتن با قسمت‌های آلوده شده خودداری کنید، شستن دست‌ها با آب و صابون یکی از راه‌های مفید برای جلوگیری از انتقال مولاسکوم است، همچنین در رابطه‌ی جنسی برای جلوگیری از انتقال می‌بایست از کاندوم استفاده شود که البته نباید از کاندوم بعنوان ابزار پیشگیری‌کننده قطعی انتظار برود چرا که کاندوم فقط میتواند آلت تناسلی را محفوظ بدارد در حالی‌که در معاشقه و ارتباط بدن، احتمال انتقال کم نیست به همین جهت رابطه جنسی افراد بهتر است به یک شریک محدود شده و از بی‌بندوباری به شکل جدی پرهیز شود. نکته‌ای که می‌شود برای جلوگیری از انتقال آن به دیگر قسمت‌های بدن متذکر شد آن است که می‌شود قسمت آلوده‌شده را به روش‌های مختلف پوشاند (توسط بانداژ یا هر چیزی شبیه به آن) تا از گسترش آن جلوگیری شود هرچند که وسواس بخرج دادن زیادی هم در این مورد صحیح نخواهد بود زیرا چندان هم این مساله اهمیتی ندارد و لازم نیست خودتان را خصوصاً شب‌ها و در هنگام خواب به زحمت بیاندازید، البته توصیه می‌شود که ورزشکارانی که با توجه به ورزش خود با بدن دیگران در تماس‌ند چون کشتی‌گیران یا کسانی‌که از محیط‌های چون استخر استفاده می‌کنند قسمت آلوده‌شده‌ی بدن خود را با لباس یا بانداژ بصورت کیپ و محکم ببندند تا آب را آلوده نکرده و باعث گسترش مولاسکوم در سایرین نشود، پارچه‌ها و بانداژهای استفاده شده یا پوشک بچه که برای کودکان استفاده می‌شود می‌باید هر روز تعویض گردد. طبق گزارش‌ها و تحقیقات، این دانه‌های پوستی در استخرهای عمومی بسیار بیشتر منتشر می‌شوند که البته محققان تاکنون نتوانسته‌اند علت دقیق آن را کشف نمایند به همین جهت در هنگام استفاده کردن از استخرهای عمومی از سالم بودن آب اطمینان حاصل کنید و از استفاده مشترک از وسایل شخصی مثل حوله اکیداً خودداری نمایید. همچنین توصیه دیگری که می‌شود نمود آن است که از تیغ زدن یا ماشین کردن نواحی آلوده شده در حد امکان جلوگیری شود. ویروس مولاسکوم وقتی به بدن راه یافت پوست بیرونی را آلوده کرده و آسیب می‌زند و این‌طور نیست که این ویروس خودش را برای مدتی پنهان کند و دوباره فعال شود بعبارت دیگر از ویروس‌های ساکت و در حال کمون نیست.
اما در مورد راه درمان این بیماری پوستی باید گفت که معمولاً در فاصله ۶ تا ۱۲ ماه خود به خود این دانه‌ها ناپدید می‌شوند هرچند که در بعضی اشخاص بیشتر از ۴ سال نیز ممکن است باقی بمانند. داروهای در دسترس افراد در داروخانه چندان برای بیماری مفید و کارساز نیستند و گاهاً ممکن است مضر نیز باشند که لازم است برای درمان این عارضه به پزشک متخصص مراجعه کرد. البته ذکر این نکته هم لازم است که راه قطعی و صد درصدی برای از بین بردن‌شان وجود ندارد ولی راهنمایی پزشکان می‌تواند تا حد زیادی این مشکل را حل کند. درمان برای کسانی‌که به ضعف سیستم دفاعی بدن دچارند بسیار مشکل‌تر از سایرین است و برای این افراد بهترین راه استفاده از داروهای مربوط به سیستم دفاعی بدن است. از راه‌هایی که پزشکان متخصص برای از بین بردن دانه‌های مولاسکوم استفاده می‌کنند می‌توان به لیزر درمانی اشاره کرد که با لیزر دانه‌های مولاسکوم را از بین می‌برند یا همچنین از فریز کردن یعنی منجمد کردن نیز بهره می‌برند که در مورد از بین بردن زگیل نیز مورد استفاده واقع می‌شود، راه دیگر پاک کردن مایعات اطراف دانه‌هاست که البته هر سه‌ی این روش‌ها ممکن است تا حدی دردآور باشد و ممکن است جای آن‌ها نیز از بین نرود و باقی بماند، اضافه باید کرد که بعد از استفاده از این روش‌ها نیز نمی‌توان تضمینی برای دوباره ظاهر نشدن این لکه‌ها داد. البته راه‌های دیگری نیز پیشنهاد می‌شود که البته ذکر آن‌ها در این‌جا صرفاً جهت آشنایی شماست و استفاده از آن‌ها بدون تجویز پزشک توصیه نمی‌شود، از جمله این راهکارها می ‌توان به پمادها اشاره کرد که بعنوان نمونه می‌توان بهsalicylic acid, podophyllin, tretinoin, cantharidin اشاره کرد و نیز پماد جدیدی بنام imiquimod برای بالا بردن سیستم دفاعی پوست وجود دارد که این پمادها موضعی هستند و راهکاری برای از بین بردن قطعی این ویروس محسوب نمی‌شوند. البته نکته مهم و ضروری که نباید فراموش شود آن است که زنان حامله و زنانی که به بچه شیر می‌دهند نباید از این داروها استفاده نمایند و اگر می‌خواهند از شر این دانه‌های مزاحم خلاص شوند، وضعیت خاص خود را با پزشک مطرح نمایند تا روش مناسب اتخاذ شود.
اما در مورد ابتلای مجدد بایستی گفت که کسی‌که در گذشته یک‌بار بخاطر این عارضه مورد معالجه قرار گرفته احتمال ظاهر شدن مجدد مولاسکوم بر بدن او وجود دارد البته همان‌طور که گفته شد ویروس این بیماری جزو ویروس‌های ساکت و خاموش نیست پس اگر شخصی مجدداً به مولاسکوم دچار شد به این معنا خواهد بود که توصیه‌های بهداشتی را مورد توجه قرار نداده و خود را در معرض ابتلای مجدد به این بیماری پوستی قرار داده است.

 

مدیر وبلاگ وب نوشته های اُغلُن

 

 

Posted on ژانویه 4, 2009, in مقاربت, کل مطالب, پوست, پزشکی به زبان ساده. Bookmark the permalink. 21 دیدگاه.

  1. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : باسلام . من دختری 28 ساله هستم کل موهای سرم کم پشت است ولی جلوی سرم کمتر است ا الان 6 جلسه مزوتراپی انجام دادم ولی نتیجه نگرفتم می خواستم بدانم می توانم از پیوند استفاده کنم؟ دکتری که برایم مزوتراپی را انجام داد فرمودندکه چون پشت سرم کم پشت است نمی توانم از پیوند استفاده کنم ؟ آیا هیچ راهی نیست؟
    دکتر: بدون معاینه نمیتوان در مورد مشکل شما اظهار نظر کرد

    • Dr. Serdar دکتر سردار

      به اطلاع کاربران گرامی میرساند : نظرات از جانب من در کامنتها تنها با عنوان Dr. Serdar دکتر سردار اعتبار دارند ..

  2. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : اقای دکتر بازم مزاحم شدم رضای23هستم مشکل زنتیکی نیست از15سالگی شروع شده الان با این موهای سفید چه کار کنم نه میشه رنگ کرد نه کاری دیگه روشی دیگه نیست .هر جا میرم همه نگام میکنند
    دکتر: سلام میتوانید رنگ کنید و از شامپو youthair استفاده کنید.

  3. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : باسلام 2ماه پيش ليفتينگ صورت غيرازپيشاني وگردن انجام داده ام ناهمواريهايي روي صورتم ايجادشده كه دكترميگويدهماتوم است وبتدريج جذب ميشودميتوانم نظرتان رابدانم درضمن ساكشن حين عمل نداشتم سوال ديگراينكه ازچه زماني ميتوانم كرمهاي روزوشب ودورچشم استفاده كنم سپاسگزارم
    دکتر: بدون معاینه نمیتوان در مورد مشکل شما اظهار نظر کرد.

  4. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : با سلام خدمت دکتر عزیز من دو سالی هست که پوست صورتم خیلی زیاد چربی بی مورد تولید میکند و دلیلش رو نمیدونم خواهشا اگه راه درمانی برای درمان کلی وجود دارد توصیه کنید و همین طور بهترین راه برای از بین بردن اسکار در ایران کدام روش میباشد و در آخر آیا چربی پوست مقطعی میباشد یا خیر چون من الآن 19 سال دارم تشکر…
    دکتر: استفاده مداوم از پاک کننده غیر صابونی توصیه میشود. چربی پوست مقطعی نمیباشد و دایمی است (تا چهل سالگی).احتمالا بهترین راه برای از بین بردن اسکار در ایران لیزر است.

  5. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : سلام استفاده طولانی مدت از قرص ارکتو مشکلی داره ؟ اسپری بی حس کننده چه مارکی بهتره و آیا بائث از بین رفتن نعوظ میشه؟مضرات هم داره؟ ممنون
    دکتر: با سلام بله. هیچکدام از مارکهای فعلی را توصیه نمیکنم. بله

  6. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : با سلام. پدر من 73 ساله است و در سال 81 به دليل مشکلات قلبي عمل باز انجام داده. اکنون حدود 5 ماهي مي شود که متوجه شديم از ادرار وي خون نيز بيرون مي آيد. با مراجعه به پزشک و انجام سونو مشخص شد که در مثانه يک توده به ابعاد تقريبي 21*17*14 وجود دارد. با توجه به انجام اکو و کارکرد قلب 10 درصد ، دکتر کليه انجام بيهوشي او را خطر ناک دانسته و از دست آنها در بوشهر کاري بر نمي آيد. به ما گفته اند که در تهران با عمل ليزر مي توان آن را تراشيد ولي آوردن پدرم به تهران نيز ريسک است چرا که با هواپيما نيز امکان ندارد و با سواري نيز براي وي دشوار است. حال مي خواستم بدانم که عمل ليزر مي تواند موفقيت آميز باشد تا او را به تهران بياوريم؟ و اين که غير از ليزر راهي ديگر نيز وجود دارد؟ اگر اجازه دهيد مي توانم سونو ايشان را برايتان ايميل کنم .
    دکتر: با سلام منظور از لیزر تراشیدن توده است. در تهران و سایر شهرها نیز ریسک بیهوشی همین قدر است و این عمل تنها با رضایت بستگان بیمار قابل انجام است.

  7. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : سلام آقای دکتر ببخشین من چند تا سوال داشتم اگه میشه کمکم کنید. 1.من خود ارضائی میکردم اما الان کم کم دارم ترک میکنم اما هر موقع به فیلمی یا عکسی نیگا میکنم مایع لزجی میاد.چیکار کنم؟ 2.تقریبآ 25% طول آلت من دارای مو شده چیکار کنم که موهای زائد دیگه در نیاد چون در آینده باعث دل زدگی همسرم میشه! 3.من انزال زودرس دارم یعنی کمتر از 10 ثانیه ارضا میشم! 4. جناب دکتر میشه یک راهنمایی کنید که با چه دارویی میشه به قطر آلت افزود؟(بدون عمل)
    دکتر: با سلام 1.این مساله طبیعی است و مشکلی وجود ندارد. 2.به متخصص پوست و مو مراجعه نمایید. 3.جهت تجویز دارو به پزشک مراجعه نمایید.

  8. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : اگر در موقع خوردن آلت مرد كمي از آب اوليه را بدون اختيار خورده باشم امكان حاملگي وجود دارد يا نه ؟ از چه طريقي حاملگي حتما اتفاق مي افتد؟ آيا از پشت داخل كردن هم امكان حاملگي دارد يا نه؟
    دکتر: خیر. در صورتی که درحوالی زمان تخمک گذاری(روز 14 عادت ماهانه) اسپرم زنده ودارای حرکت در مجاور تخمک قرار گیرد امکان بارداری وجود دارد. در صورتی که پس از تماس از پشت اسپرمها خارج و به سمت واژن وداخل ان حرکت کنند امکان بارداری وجو دارد هر چند احتمال ان کم است.

  9. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : سلام من دختری 21 ساله قدم 160 و وزنم 74 میباشد مدتی است شکمم خیلی بزرگ شده و میخواهم آن را با حرکات دراز نشست کوچک کنم این مار در چه مدت شکم مرا کوچک می کند با تشکر
    دکتر: با سلام BMI شمامعادل 29 می باشد در صورتی که نتوانید رژیم غذایی بگیرید وبخواهید فقط با دراز ونشست وزن خود راکاهش دهید نیاز به لااقل یکساعت دراز و نشست داشته وباید دچار تعریق زیادی در زمان آن شوید بااین شکل 3 ماه زمان نیاز دارید

  10. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : با سلام خدمت آقاي دكتر عزيز خسته نباشيد من پسري21 ساله شاغل هستم و يك دوستي دارم كه 5 سال از خودم كوچكتر است اين آقا ترك تحصيل كرده بود كه با رهنمودهاي بنده به درس و مدرسه بازگشت آقاي دكتر يه پسردائي داشت كه او را به يكسال دوري از درس و مواد مخدر كشيده بود كه جداش كردم سرتون رو درد نيارم ما خيلي بهم وابسته شديم طوريكه من روي اون حساس شدم اگه ديدم با يكي سلام و تعارف مي كنه يه جورايي مي ريزم بهم اگه يه جا تنها رفت بازم به اعصابم فشار مي ياره شايد شبها بي خوابيم بيفته و تو فكرش باشم كه آيا چيكار ميكنه يا نميكنه تا زماني كه با خودم هست آرومم ولي بعد از اون مي ريزم بهم؟شما يه چاره اي تدبير كنيد چگونه از او دل بكنم؟ باتشكر
    دکتر: وابستگی پیدا کرده ای به این شخص 5 سال گوچکتر از خودت که چون ترک و دوری از او ویا ادامه ارتباط با او برایت دغدغه خاطر فراهم میاورد به او اعتیاد پیداکرده اید .که راهش این است که کم کم فاصله ایجاد کنی یا شخص دیگری را جایگزین او سازی. به هر حال در هر ارتباطی که رابطه شکل میزبان و انگلی پیدا نماید یعنی یکی فدای دیگری شود این ارتباط باید محدود و بازنگری شود.

  11. سلام اقای دکتر. دور سر التم دانه های ریز وپیوسته زده که هیچ دردی وخارشی ندارد ونه اضافه میشه نه کم و 6ماه که از بین نرفته . ایا این مولاسکوم است.این دانه هاخیلی ریز است که در حدودا کمتر از 0.5میلیمتر است لطفا من را راهنمای کنید باتشکر.

  12. Dr. Serdar دکتر سردار

    به اطلاع کاربران گرامی میرساند : نظرات از جانب من در کامنتها تنها با عنوان Dr. Serdar دکتر سردار اعتبار دارند .

  13. سلام آقاي دكترخسته نباشيد-تورو خدا جواب بديد-من پوست بدنم تيره ست ولي آلت تناسليم و زانوهام و خط سينه ام بشدت تيره تر از پوست خودم شده طوريكه اعتمادبه نفسمو ازدست دادم-خواهش ميكنم راهنماييم كنيد البته بدون عمل-مرسي

    • Dr. Serdar دکتر سردار

      سلام . در آن ارتباط در بحثی با عنوان ذیل توضیح داده شد :
      تیره شدن رنگ پوست کشاله ران ، واژن ، لبهاى فرج ، نوک پستان در زنان
      لطفا عنوان را کپی و در قسمت جستجو بیابید .

  14. سلام آقاي دكترخسته نباشيد-تورو خدا جواب بديد-من پوست بدنم تيره ست ولي آلت تناسليم و زانوهام و خط سينه ام بشدت تيره تر از (در ضمن ترك هم برداشته) پوست خودم شده طوريكه اعتمادبه نفسمو ازدست دادم-خواهش ميكنم راهنماييم كنيد البته بدون عمل-مرسي

  15. خسته نباشيد آقاي دكتر من دختري 19 ساله با قد 163 و وزن 75 خودتون ديگه تشخيص ميديد كه چقدر اضافه وزن دارم 1ماه تورژيم كم خوريم كلاس ورزشي دوميداني و فوتسال هم ميرم ولي 1كيلو هم كم نكردم تورو خدا راهنماييم كنيد دارم روحيمواز دست ميدم

  16. سلام آقاي دكتر من دختري هستم 19 ساله باقد 163 و وزن 75 1ماهه كه رژيم گرفتم به همراه ورزش ولي 1كيلو كم نكردم راهنماييم كنيد

  17. چرا جوابمو نميديد؟

  18. با درود و احترام فراوان
    میشه راه تشخیص مالاسکوم و زگیل تناسلی را توضیح دهید ؟؟
    من تمام اینترنت و سایت ها رو زیرو رو کردم و دانه هایی که در کشاله ران و ناحیه تناسلیم وجود دارد قرمز رنگ و بسیار ریز با سطحی براق هستند که بیشتر شبیه مولاسکوم میباشند و هم زمان با پیدایش این دانه ها در ناحیه کشاله ران پایین لبم هم دانه های ریزی بوجود امدن که تقریبا بعد از 3 ماه دارن ناپدید میشن.

    ولی دکترم تشخیص زگیل دادن والان 9 جلسه فریز کردم و دانه ها با انچه از زگیل در اینترنت می بینم بسیار متفا.تند و نه پرزدار هستن و نه مثل گوشت اضافه . دقیقا مثل جوش قرمز ریز با سطحی براق هستن.
    من چون دیدم درمان هردو تقریبا یکی است ذیگر به دکترم اصراری بر مالاکوم نکردم ولی برای معلومات خودم میخواهم بدان لیا راهی هست 100% مطمئن شوم که زگیل است یا مالاسکوم ؟؟
    من چون دختر هستم برایم تست پاپ اسمیر انجام نمیدهند .

    سپاس و احترام از توجه تان (لطفا پاسخ را به ایمیلم هم بفرستید

  1. بازتاب: تومورهای خوش خیم و بدخیم فرج (وولو) بانوان « Dr. Serdar دکتر سردار

پاسخی بگذارید

