علت ریسک و رانندگی با سرعت زیاد در بین جوانان چیست؟

دکتر ع. ح. سردار  motorcycle
چندین سال پی در پی است که معضل رانندگی با سرعت زیاد جای ویژه ای در سوانح و تلفات به خود اختصاص داده و متاسفانه در حال حاضر منحنی این آمار رو به صعود میباشد . این پدیده در بین جوانان ترکمن نیز عواقب دلخراشی را رقم زده است . البته عشق به سوارکاری در بین ترکمنها قدمت تاریخی دارد چرا که نسل قدیم ترکمن سوار بر اسبش در صحرای کبیر ترکمن میتاخته و شیهه اسبش برایش  نوای رامشگر لحظات تنهایی اش بوده است . اما در شرایط کنونی زندگی شهرنشینی او را از اسب پیاده و سوار ماشین نموده است . در این راستا ما شاهد آن هستیم که  موتورسواری با سرعت زیاد بین جوانان ترکمن تبدیل به یک سرگرمی خطرناکی شده است . اما براستی علت رانندگی با سرعت زیاد در بین جوانان چیست؟

نوجوانان و جوانان معمولا دست به اعمال ریسک آمیزی میزنند که این عمل بین میانسالان کمتر بروز میکند .به نظر محققان  ماهیت درونی نوجوانان و جوانان در همان کاری است که از آنها سر میزند . اگر چه آنها به بلوغ جسمی لازمه میرسند اما بعد مغزی آنها در حال بسط یافتن میباشد .در این ارتباط پژوهشگران آمریکایی تحقیقاتی بین چندی از نوجوانان و جوانان تا بیست و یک سال به عمل آورده اند . محققین هر دو سال آنها را جهت ام.آر.آی مغزی احضار نموده  و طی این مطالعه دریافته اند که بخشی از مغز جوانان بنام « دورسال-لاترال پروفرونتال کورتکس » رشد لازمه را نداشته است . فونکسیون این ناحیه مغزی کنترل قضاوت و تعهد در اعمال ریسک آمیز میباشد و به نظر محققان تئوری اخیر بیانگر علت راغب بودن جوانان به اعمال پر خطری چون رانندگی با سرعت زیاد است .

پاره ای از روانشناسان بر این باورند که به خرج دادن شدت عمل در مقررات رانندگی و افزایش کنترل نوجوانان و جوانان  از سوی والدین میتواند آنها را از خطرات رانندگی دور نماید و یکی از پیشنهادات آنها افزایش سن جهت رانندگی میباشد ، چرا که آنها معتقدند که در پاره ای از موارد مغز نوجوانان و جوانان  آمادگی کنترل رفتار آنها را ندارد .

البته تجسسات و بیانات اخیر دارای برهان کافی در اثبات کامل این طیف از کشفیات نیست چرا که ویژگیهای ملل نسبت به فرهنگها تمایز داشته و با دامنه زندگی اجتماعی آنها رابطه ای تنگاتنگ دارد .ما شاهد آن هستیم که اگر نوجوانان و جوانان  با بزرگسالان برخورد بیشتری داشته باشند ، آنها بیشتر تحت تاثیر توصیه بزرگسالان قرار میگیرند . از سویی اختصاص محیطی خاص جهت رانندگی برای نوجوانان و جوانان تحت نظر مربیان کار آزموده میتواند از عواقب این امر بازدارد .

در پایان مطلبم را با سئوالی ختم میکنم: اگر مغز میانسالان به رشد کافی رسیده باشد ، چرا گاهی آنها نیز نمیتوانند رفتار خود را کنترل نمایند ؟!

 

Posted on فوریه 16, 2006, in مطالب متنوع, کل مطالب, پزشکی به زبان ساده. Bookmark the permalink. 16 دیدگاه.

  1. پرسش پاسخ کوتاه

    سلام آقای دکتر سردار دوست عزیز : مضرات قلیان و روش دست برداشتن از آنرا برای من بگویید چون یکی از دوستان عزیز من به ان بد جوری علاقه پیدا کرده و می تونم بگم هر روز اون رو میکشه .
    جواب:

    دوست عزیز ضررهای قلیان چنان سیگار میباشد و در مواردی هم بدتر است . و ترک آن نیز مشابه سیگار میباشد . یک پست ناتمام در مورد ترک سیگار دارم . میتوانید به آن مراجعه کنید .

    • Dr. Serdar دکتر سردار

      به اطلاع کاربران گرامی میرساند : نظرات از جانب من در کامنتها تنها با عنوان Dr. Serdar دکتر سردار اعتبار دارند .

  2. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : با عرض سلام و خسته نباشید من الان مدت 2 ماه است که رنگ خون پریودم قهوه ای شد است مخصوصا 2روز اول و اخر (به رنگ قهوه ای یا بنفش تیره است ) ایا این مسئله طبیعی است ؟؟ متشکرم

    دکتر : با سلام من سن شما را نمیدانم اما اگر پریودهای شما رو به کاهش است(از نظر مقدار خونریزی) نیاز به بررسی هورمونها دارید. رنگ قهوه ایی میتواند به علت کاهش میزان خونریزی و یا مشکلی بر سر راه خروج خون باشد.با پزشک خود مشاوره حضوری بفرمائئد

  3. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : با سلام و تشکر از این سایت خوبتون من 32 سالمه و در انگلیس زندگی میکنم میخوام ای وی اف انجام بدم ولی در حین انجام ازمایشات برای ای وی اف متوجه شدم که هپاتیت ب دارم که البته پسشرفته نیست این موضوع منو نگران کرده لطفا به من بگید ایا میتونم این کارو انجام بدم مشکلی پیش نمیاد ممنون

    دکتر : خیر در خارج از ایران مراکز نازایی با تمهیدات خاص برای شما هم امکان ای وی اف را فراهم میکنند فقط اگر با یک متخصص گوارش هم مشورت کنید قبل از باردار شدن بسیار مفید است

  4. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : من دندانهای پیشمو بعلت شکستگی پور کردم و حالا خیلی ناراحتم که نمیتونم بخندم لطفا یک راهی به من پیشنهاد کنین

    دکتر : با سلام من متوجه نشدم که چرا نمی توانید بخندید ؟ آیا دندان های شما بد پر شده اند؟ اگر این گونه است می توانید با مراجعه به دندانپزشک از اوبخواهید دندان های شما را به صورت طبیعی وزیبا پر کند تا از زندگی ولبخند خود لذت ببرید.هر پرکردگی دندانی باید کاملا» طبیعی به نظر برسد .اگر شکستگی دندان شما زیاد بوده است ممکن است به روکش احتیاج داشته باشد.

  5. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : ضمن سلام میخواستم از حضورتان سوال کنم که هرپس تناسلی در11 هفتگی عوارضی برای جنین دارد؟ واگرجواب آزمایشات منفی باشند بازهم ادامه بارداری به صلاح است ؟

    دکتر : فقط نزدیک زایمان خطرناک است. ودر صورت داشتن ضایعات حین زایمان توصیه به سزارین میشود

  6. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : سلام.من دختری 27 ساله هستم که حدود 1 ماه پیش با نامزدم رابطه داشتم.(البته در طی این رابطه هیچ دخولی انجام نگرفت)می خواستم بدانم آبی که در ابتدا از آلت مرد ترشح می شود و به نام پیش آب است باعث حاملگی میشود یا خیر؟و آیا برای اطمینان از این موضوع سونوگرافی لازم است؟لطفا مرا راهنمایی کنید. با تشکر

    دکتر : احتمال کم است ولی 0 نیست تست بدهید

  7. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : با سلام آیا متخصص هموروئید نیز در کشور داریم؟ لطفا راهنمایی بفرمایید. با احترام

    دکتر : با سلام و تشکر خیر.این بیماری توسط متخصص جراحی عمومی درمان میشود

  8. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : پارسال حاملگی خارج از رحم داشته ام بعد از عمل در جواب عکس رنگی رحمم آمده است که پاساژ ماده حاجب در سمت چپ دیده نمیشود که ناشی از کاهش موتلیته ان می باشد. دکترم گفته مشکلی نیست و باردار میشوی میخواستم نظر شمارا بدانم

    دکتر : با داشتن یک لوله هم میتوان حامله شد اما به محض حامله شدن سونوگرافی لازم است . اگر بعد از 6 ماه حامله نشدید باید مشاوره کنید

  9. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : كيست تخمدان چيست و چگونه بوجود مي آيد وانواع آن چيست وخطرات آن چيست و علام ظاهري آن چگونه است وچگونه ميتوان آنرااز بين برد .

    دکتر:كيست يا ساده است ويا كومپليكه و با اختلال در قائدگي ودرد زير شكم ظاهر ميشود درمان ان هم داروئي وهم جراحي است

  10. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : سلام خسته نباشی من بعد از عکس برداری از رحمم متوجه شدم که دهانه رحم من به سمت بالا می باشد . آیا امکان بارداری من به روش طبیعی وجود دارد یا باید از رئش تزریقی استفاده کنم

    دکتر : بله ولی اگر بعد از یک سال باز هم حامله نشدید به فوق تخصص نازایی مراجعه کنید

  11. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : نزدیک به یک سال است که دچار زگیل تناسلی شده ام.ولی متاسفانه داراهای مصرفی چندان موثر نبوده. 4 جلسه فریز داشتم و کم کم در حال کوچک شدن هستند ولی تعدادشان بیشتر شده. به دلیل وجود زگیل ها 1 سال است که معاینه نشده ام و خیلی نگران سرطان دهانه رحم هستم.(26 ساله-زایمان نداشته ام)

    دکتر: شما باید پاپ اسمیر و کولپوسکوپی مرتب داشته باشید ریسک سرطان دهانه رحم در شما بالاست

  12. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : سلام. 27 ساله از مشهد هستم. 23 سالگي فهميدم گرفتار لنفوم هوچكين هستم.از نوع ندولار اسكلروز. شش دوره شيمي درماني شدم و 18 جلسه پرتو.در اينترنت سرگذشت آقايي به نام دكتر شاددل را مي خواندم كه همين بيماري را داشته اند و با هوميو پاتي درمان شده اند. من نگران بازگشت بيماري هستم وهيچ پزشك هوميوپاتي را هم نمي شناسم. ممكن است مرا راهنمايي كنيد.بسيار سپاسگزارم.

    میتوان با درمان هومیوپاتی بعنوان پروفیلاکسی (پیشگیری) با از بین بردن استعداد ابتلا به بیماری از عود احتمالی بیماری جلوگیری کرد.

  13. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : سلام من 30 سال سن دارم. در سن 13 یا 14 سالگی یکی از همکلاسیهایم در حال دویدن التم را کشید که در همان هنگام درد شدیدی داشتم.اما خجالت میکشیدم به خانه بگویم .الان البته حس جنسی دارم اما التم انحراف دارد میخواستم بدانم ایا نیاز به جراحی دارم یا خیرم؟ لطفا جواب را فقط برای خودم میل کنید متشکرم

    با سلام و تشكر در صورتي كه اين عارضه باعث اختلال در ارتباط جنسي حين نزديكي شود نياز به جراحي دارد و در غير اينصورت خير.براي اطلاعات بيشتر به متخصص اورولوژي مراجعه كنيد پاسخ فقط براي شما ارسال شد.

  14. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : من دوبار به واریکوسلم را عمل کردم اکنون یکی از بیضه های سفتر از دیگری و تعداد اسپرم های من قبل از عمل جراحی 10000000 عدد بوده است که بعضی اوقات که سوار موتور سیکلت می شوم باز هم احساس درد ناحیه بیضه هایم می کنم دکترها گفته اند که احتمال بچه دار شدن شما بعد از ازوداج کم است شما مرا راهنمایی کنید که باید چه نکاتی را رعایت کنم ؟

    سفتی بیضه در افراد جوان مهم است که حتما به متخصص ارولوژی مراجعه نمائید مشکل ناباروری شما هم قابل درمان است

  15. سلام به همگي و دكتر عزيز.من بعد از عيد تغيير جنسيت ميدم شنيدم ميشه رحممو اهدا كنم به كسي كه مشكل نازايي داره. اگه چنين مشكلي دارين من در خدمتم. اين ميلم mobin_gholizade@yahoo.com

پاسخی بگذارید

