فارابی ، دانشمند ترکمن

حقیقتی‌ هست‌ یکی‌ و یگانه‌ که‌ چون‌ در ذّرات‌ آرمیده‌ی‌ عناصر جاری‌ Farabiگردد، توازن‌ طبیعت‌ باشد، و چون‌ در نغمات‌ ایجاد شود، بعد باشد، و چون‌ در حرکات‌ پدید آید، وقار باشد، و چون‌ در السنه‌ مشاهده‌ شود، فصاحت‌ و بلاغت‌ باشد، و چون‌ در اندامها تولید شود، زیبایی‌ باشد، و چون‌ در قوای‌ ذهنی‌ جلوه‌ کند، تعادل‌ باشد.»

فارابی‌ ترکمن‌ بود و در عراق‌ تحصیل‌ کرد و با آنکه‌ شهرتش‌ بیشتر در فلسفه‌ بود، به‌ عنوان‌ یک‌ نظریّه‌پرداز در موسیقی‌ نیز پیشوای‌ همگان‌ محسوب‌ می‌شد، و شهرتش‌ در این‌ باره‌ به‌ ویژه‌ ناشی‌ از اثرش‌ بود که‌ کتاب‌ الموسیقی‌ الکبیر نام‌ داشت‌ و خود بزرگ‌ترین‌ اثر در باب‌ موسیقی‌ تا زمان‌ فارابی‌ بود. می‌گوید تقریباً تمام‌ آثار یونانی‌ در زمینه‌ی‌ موسیقی‌ را پیش‌ از او به‌ عربی‌ برگردانده‌ بودند، و او بیشتر آنها را مطالعه‌ کرد، گو آنکه‌ از هیچ‌ یک‌ نامی‌ نمی‌برد. مگر از اثر تمیستیوس‌ Themistius . فارابی‌ نوازنده‌ نیز بود، برخلاف‌ تمیستیوس‌ که‌ موسیقی‌ نمی‌نواخت‌؛ و هر چند بیشتر مباحث‌ نظریش‌ مبتنی‌ بر آراء نویسندگان‌ یونانی‌ بود. با این‌ همه‌ از جنبه‌ی‌ علمی‌ مطالب‌ اصیل‌ فراوانی‌ را فراهم‌ آورد که‌ در هیچ‌ جای‌ دیگر یافت‌ نمی‌تواند شد، به‌ ویژه‌ در توصیفاتی‌ که‌ از آلات‌ موسیقی‌ رایج‌ در میان‌ اعراب‌ به‌ دست‌ داده‌ است‌. فارابی‌ در علوم‌ ریاضی‌ فیزیک‌ احاطه‌ی‌ کامل‌ داشت‌، و لذا برای‌ ورود به‌ علم‌ نظری‌ از هر لحاظ‌ مجهّز بود. گرچه‌ علم‌ خود را به‌ یونانیان‌ مدیون‌ بود، ولی‌ خطاهای‌ آنان‌ را تکرار نکرد، و نپذیرفت‌ که‌ صدا در آب‌ به‌ درجه‌ای‌ کمتر از صدا در هوا شنیده‌ می‌شود؛ نیز این‌ قول‌ ارسطو را هم‌ نپذیرفت‌ که‌ پشم‌ چون‌ بر آن‌ ضربه‌ وارد آورند صدا پدید نمی‌آورد؛ به‌ همین‌ منوال‌ این‌ لغزش‌ نیکوماخوس‌ را هم‌ تکرار نکرد که‌ بگوید فیثاغورس‌ ملایمت‌ consonance را از رهگذر سنجش‌ سنگینی‌ چکّشهای‌ آهنگر کشف‌ کرد؛ و این‌ افسانه‌ای‌ بود که‌ گودنتیوس‌ Gaudentius و بوئتیوس‌ Boethius هم‌ آن‌ را تکرار کرده‌ بودند. تحلیلی‌ که‌ او از تأثیر موسیقی‌ به‌ دست‌ می‌دهد، هم‌ یونانیان‌ را وهم‌ کندی‌ را به‌ کلّی‌ پشت‌ سر می‌نهد، همان‌گونه‌ که‌ از فیلسوفی‌ طبیعی‌ چون‌ او چنین‌ انتظاری‌ هم‌ می‌رود.

منبع : کانون ایرانی پژوهشگران فلسفه و حکمت

جهت خواندن متن کامل به اینجا کلیک نمائید

 

Posted on نوامبر 11, 2004, in مطالب متنوع, کل مطالب. Bookmark the permalink. 16 دیدگاه.

  1. زندگي‌نامه و مكتب فارابی ترکمن

    ابونصر فارابي بزرگ ترين فيلسوف ترکمن است. وي در شهر فارياب از نواحي ترکمن دیار متولد شد. پدرش از سران سپاه مرزنشين بود. در جواني طي سفري طولاني و پر رنج به بغداد رفت و نزد استادان بزرگ زمان، به تحصيل منطق و فلسفه يونان پرداخت. پس از اندک زمان، وي که به زبان هاي ترکمنی ، فارسي، ترکي، عربي، سرياني و يوناني تسلط کامل داشت، در فهم فلسفه يونان به پايه اي رسيد که او را معلم دوم خواندند. معلم اول ارسطوست و پس از ابونصر ديگر هيچ کس را معلم نگفته اند.
    فارابي در راه کسب دانش سختي بسيار تحمل کرد. شب ها در نور چراغ پاسبانان شهر کتاب مي خواند و اغلب تا صبح بيدار مي ماند. زندگي محدود و محقر او به خوابيدن کنار رودخانه ها و باغ ها گذشت. در همان وضع به نوشتن و خواندن روز مي گذراند و شاگردان بسيار خويش را نيز همان جا تعليم مي داد. اين محروميت هاي مادي، اگرچه بيشتر در سال هاي جواني بر او تحميل شد اما پس از آن نيز وي با همه دانش و شهرت خويش، هم چنان ساده مي زيست. نوشته اند که از سيف الدوله همداني فاتح دمشق نيز، که او را گرامي مي داشت، هر روز بيش از چهار درم که مبلغي بسيار ناچيز بود نمي پذيرفت.

    ابونصر فارابي فيلسوف بود اما براي گذراندن زندگي ناچار به پزشکي و مداواي بيماران مي پرداخت. اين راهي بود که بيشتر فلاسفه ترکمن در آن روزگار پيش مي گرفتند. به همين جهت حتي تا روزگار ما هنوز به پزشک، حکيم نيز مي گويند، در حالي که حکيم در اصل به معني فيلسوف و انديشه ور است.
    فارابي نخستين کسي است که با رنج بسيار آثار ارسطو و افلاطون را به طور کامل دريافت و در کتاب ها و رساله هاي خود به شرح و تفسير و نقد آنها پرداخت. آشنايي دوباره جهان با آثار اين فيلسوفان در واقع مرهون دانش و تلاش ابونصر فارابي است. وي، علاوه بر فلسفه و منطق که موضوع بيشترين آثار باقي مانده از اوست، در همه علوم زمان خود سرآمد ديگران بود. پزشکي را نيک مي دانست اما در روزگار رفاه بدان نمي پرداخت. در ستاره شناسي کتابي از او باقي است که بي پايه بودن پيش گويي منجمان را ثابت مي کند و آنها را بي ارزش مي شمرد. کتاب بزرگ و معتبر او در سياست نمودار اطلاع وسيع او درباره جوامع بشري است. مهم تر از همه کتابي است که وي درباره مدينه فاضله و شهر آرماني فلاسفه نوشته است. وي در اين کتاب که خود به چند بخش بسيار بزرگ و مهم تقسيم شده، با پيش بيني فلسفي و عارفانه نظريات خود را در باره جوامع انساني بيان داشته است.
    ابونصر فارابي در موسيقي ترکمنی و دیگر ملل نيز استادي بي نظير بود. اختراع قانون را به او نسبت داده اند. او علاوه بر نوشتن رساله هاي متعدد درباره موسيقي و زبان شناسي، نوازنده اي ماهر بود. نوشته اند که وي در محضر سيف الدوله همداني ابتدا خطاي يک يک خوانندگان و نوازندگان مجلس را بازنمود، آنگاه از کيسه اي که در کمر داشت چند چوب درآورد و آنها را به هم پيوست و بنواخت. همه را خنده گرفت. پس چوب ها را درهم ريخت و ترکيبي تازه فراهم بساخت و بزد. همه به گريه درآمدند. بار ديگر چوب ها را درهم ريخت و ترکيبي تازه فراهم آورد و ضربي ديگر آغاز کرد. همه حاضران حتي پرده داران و دربان ها نيز به خواب رفتند. او آنها را خفته رها کرد و برفت. ابونصر فارابي سعادت انسان را درترک پيوندهاي ظاهري و بستگي هاي مادي مي دانست و معتقد بود که تنها کسي بايد به فلسفه و علم روي آورد که از جهت اخلاقي سخت پاک و بي نياز باشد. وي به تربيت نفساني خويش و شاگردانش بسيار اهميت مي داد و در زندگي شخصي به جاه و جلال و نام و شهرت بي اعتنا بود.
    شيخ الرئيس ابوعلي سينا خود را شاگرد مکتب فارابي خوانده و گفته است که تنها از طريق مطالعه رساله هاي ابونصر توانسته است منظور ارسطو را از کتاب متافيزيک درک کند.

    • Dr. Serdar دکتر سردار

      به اطلاع کاربران گرامی میرساند : نظرات از جانب من در کامنتها تنها با عنوان Dr. Serdar دکتر سردار اعتبار دارند .

  2. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : با سلام من چند روز پیش دکتر رفتم و تشخیص دادند که من بواسیر دارم روزی که من رفتم خونریزی داشتم حتی وقتی که دستشویی نمی رفتم بعد که ایشان تشخیص دادند من بواسیر دارم به من یک شیاف انتی همورید و دارو برای نرم کردن مدفوع و توصیه کردند که من چند بار در روز در آب گرم بنشینم من الان دو روز اینکار را انجام می دهم ولی وقتی با دستمال کاغذی بواسیرم را لمس می کنم یه ذره خون (خیلی کم ) روی دستمال کاغذی می بینم البته بعضی اوقات آیا من دوباره باید دکتر برم یا نه ؟

    دکتر: با سلام و تشكر حداقل 10 الي 14 روز براي بروز نتايج درمان لازم است. به درمان ادامه دهيد.

  3. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : سلام خسته نباشید مدتی است که مقدار چسبندگی منی من بیشتر شده مثلا وقتی منی روی پوستم یا روی سطحی می ریزد به آنجا می چسبد و سخت از آن سطح جدا می شود . این مورد غیر طبیعی است یا طبیعی ؟ و اگر غیر طبیعی است راه درمانش چست؟

    دکتر : این یک پدیده نرمال است

  4. پرسش پاسخ کوتاه

    من دختری 25ساله هستم که در دانشگاه تبریز فوق لیسانس حسابداری میخوانم من به خاطر اینکه در پنجم ابتدایی بخاطر ترس پروییدم ندانسته دست به مهبل زدم اما خودم به یادم دارم که دستم فرو رفت من چند سالی از پرده بکارت در دختران خبر نداشته ام تا اینکه خواستگاران من آمدند من چون خودم از این موضوع خبر دار شده ام به ترس از پاره بودن پرده ام این خواستگاران را رد کردم.حالا از دانشگاه من خواستگاری دارم که خانواده ام با آنها موافقند و به من مهلت دادند که به آنها جواب بدم خودم هم از آن پسر خوششم میآیید اما نمیدانم چکار کنم میترسم از اینکه آبروییم پیش خانواده ام بره ازسوی هم من خانم دکتر من تا حالا نه پسری دوستی داشته نه چیز دیگری و از طرفی هم میترسم خودم به پزشک متخصص نشان بده ام

    دکتر : به هیچ وجه از مراجعه به متخصص زنان جهت بررسی مشکل خود هراسی نداشته باش ،چون تنها راه حل مناسب را یک متخصص زنان در بررسی و معاینه بالینی می تواند به شما ارائه دهد .

    • سلام خسته نباشيد
      من دو سه ماه است كه مقعدم هنگام دفع مزاج درد داره وبعضي وقتها هم خون قطره قطره مياد به دكتر جراح عمومي هم مراجعه كردم برام سه بسته شياف ديكلوفناك و پماد ليدوكائين اچ وهيدروكورتيزون داده 10 روز من اون استفاده كردم ولي 3 روزه كه قطع كردم كه اون درد دوباره شروع شده لطفا مرا راهنمايي كنيد

  5. پرسش پاسخ کوتاه

    سلام آقای دکتر

    ببخشید که یکراست می روم سر اصل موضوع ، آقای دکتر یکی از اقوام به تازگی زایمان کردند ولی نوزاد ایشان بستری است . پرستارها می گویند قلب نوزاد خیلی خیلی تند می زند ، نوزاد عفونت دارد و در حین تولد نیز در دست نوزاد تاول وجود داشته است.لطفا نظر خود را در این مورد بفرمایید. اگر جواب را فوری بدهید ممنون می شوم

    جواب:
    دوست عزیز دلایل زیادی میتواند عامل آن باشد که نیاز به آزمایش کودک و والادین او است . وقوع عفونت ویروسهای تراتوژنیك شامل سیتومگالوویروس (CMV)،واریسلازوستر(VZV)،هرپس سیمپلكس(HSV) و ویروس سرخچه (Rubella) بشكل عفونت ناآشكار بدون علامت بالینی نیتواند موجب بروز آن گردد . بهر حال وضعیت تندرستی مادر باید بررسی گردد و در مواردی بیماریهای بیمارستانی میتواند عامل آن باشد.

  6. پرسش پاسخ کوتاه

    سئوال:
    سلام یک سئوال داشتم من 21 سالمه حدوده 50 روزه پیش یک آزمایش کلی داده بودم و پیشه دکتر فوق تخصص داخلی بردم و گفتن تا 40 روز هیچ داروئی مصرف نکن و یکسری آزمایش داد که آنجام بدم و بد از این مدت جواب آزمایش رو بردم پیشش و دوباره یکسری آزمایش برام نوشت و گفت تا دوماه الی 3 ماه هیچ داروئی مصرف نکنم و این آزمایشارو انجام بدم تو آزمایشم همه موارد نورمال بود ولی 3 تا از آنزیم های کبدم sgot:154sgpt : 111 , ldh : 750 میخواستم خواهش کنم برام توضیح بدید و دلایل و مضراتش و درمان این مشکل رو برام بگید من سر گیجه دارم بیرون رویم زیاده افزایش وزن ندارم غذا خوب میخورم درد مفاصل دارم وحدوداً یک سال پیش تو بدنسازی یکم شیطونی کردم و ناندرلون و تستسترون زدم و پروتئین هم خوردم ورزش هم میکنم

    SGPT

    (ALT)

    در بيماريهاي كبدي، بيماريهاي كليوي، پانكراتيت، مصرف الكل ميزان آن بالا مي‌رود. همچنين در بسياري از بيماريهاي التهابي ميزان آن افزايش مي‌يابد.
    SGOT

    (AST)

    در بيماريهاي قلبي، پانكراتيت، بيماريهاي كبدي، بيماريهاي عضلاني، مصرف الكل و آسيب‌هاي جسماني ميزان آن بالا مي‌رود. همچنين در بسياري از بيماريهاي التهابي ميزان آن افزايش مي‌يابد.

    AL.ph

    فسفاتاز قليايي

    در رشد استخواني، بدخيمي‌ها، ترميم شكستگي‌ها، بيماري پاژه، بيماريهاي كبدي، نارسايي قلبي، بارداري، پركاري غده پاراتيروييد و بسياري بيماريهاي ديگر بالا مي‌رود.

  7. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : سلام . دختري 23 ساله هستم دور چشمان من سياه و گود است . سال گذشته براي رفع تيرگي 7 جلسه ليزر انجام دادم كه تا حدودي بهتر شد اما كاملا خوب نشد . اكنون تصميم گرفته ام كه براي رفع گودي و بهبود تيرگي تزريق چربي يا ژل ( هيالورونيك اسيد) انجام دهم و از شما خواهشمندم مرا راهنمايي كنيد كه كدام روش مرا به هدفم كه بهبود تيرگي است نزديك مي كند و دوام كدام روش بيشتر است و مقرون به صرفه تر است. ممنون مي شوم اگر در مورد مزوتراپي نيز توضيحاتي بفرماييد. با تشكر.

    دکتر : تزريق چربي يا ژل ( هيالورونيك اسيد) براي رفع گودي مناسب است ولی برای بهبود تيرگي مفید نیست.براي رفع گودي هر دو مناسب است .

  8. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : با عرض سالام و خسته نباشید.جناب اقای دکتر من از تعریق زیر بغل کلافه شده ام.محلول کلرید آمونیوم هم مصرف کرده ام ولی رضایت بخش نبود.لطفا مرا راهنمایی کنید ……..با تشکر

    دکتر : سلام.اگر محلول کلرید آلومنیوم با درصد کافی و ساخت صحیح استفاده کرده باشید فقط یونوتوفورز و تزریق بوتوکس راه موثر درمان است.

  9. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : با عرض سلام من دختری 20 ساله هستم.پوستی حساس دارم.از کرم های ضدآفتاب و مرطوب کننده و کرم پودر خوب و مطمئن استفاده میکنم. الان حدود 1 ماهه که روی صورتم (تقریبا کمی بالاتر از گونم) ناحیه ای تقریبا به شعاع 1 سانتی متر خشک و پوسته پوسته شده و کمی سرخ شده. واقعا ممنون میشم اگه کمکم کنید. (البته حدودا چند ماه پیش ناحیه دیگری از صورتم اینجوری شده بود و خوب شد) من منتظر جواب شما هستم

    دکتر : باید از کرم های ضدآفتاب مخصوص پوست حساس و مرطوب کننده قوی استفاده کنید.

  10. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : دختر هشت ساله ام که تک فرزند من است مدتی است در مدرسه منزوی شده وظاهرا هم بازی ندارد این مسئله مدتی است او وما را رنج میدهد البته مشاجرات لفظی هم من و همسرم در خانه داریم ومیدانم بی تاثیر نیست از لحاظ هوشی ودرسی مشکلی ندارد و فقط این انزوا باعث تخریب روحی وعدم اعتماد به نفس شده لازم به یادآوری است از لحاظ مادی ظاهری هم (مادی) مشکلی وجود ندارد لطفا راهنمای فرمایید

    دکتر : در مورد دختر هشت ساله تان که منزوی شده ، موضوع اساسی می تواند همان نکته ای باشد که خود به آن توجه داشته اید . اختلاف ها و کشمکشهای والدین می تواند زیمنه ساز ابتلاء کودکان به افسردگی باشد اگر چنانچه در خواب و اشتهای کودکتان نیز تغییراتی مشاهده می کنید به یک متخصص روانپزشک کودک و نوجوان مراجعه کنید .

  11. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : با سلام و خسته نباشید….. ایا استفاده از مواد غذایی مانند سیر و پیاز وسبزیجات برای بزرگی خوشخیم پروستات مضر است ……

    دکتر : بله بهتر است از پياز و سير كه محرك هستند استفاده نكنيد.بهترين ماده غذايي ضد سرطان پروستات گوجه فرنگي است كه هرچه قرمز تر هم باشد بهتر است.خوردن آن هرروز توصيه ميشود.

  12. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : با عرض سلام آیا روشی را برای از بین بردن چین و چروک اطراف لب یک بیمار اسکلرودرمی میتوانید به من پیشنهاد نمایید من بسیار از این مورد در عذاب به سر می برم با تشکر فراوان

    دکتر : سلام روشی علمی برای از بین بردن چین و چروک اطراف لب یک بیمار اسکلرودرمی نداریم ولی میتوانید تزریق ژل را امتحان کنید.

  13. با تشکر از دکتر ترکمن خودمون

پاسخی بگذارید

