عقیم سازی زنان (Female Sterilization)

دکتر ع. ح. سردارFemale Sterilization

توضیحات

* نوعی عمل جراحی که در آن لوله های فالوپی بسته می شوند .

* تخمک نمی تواند به درون رحم مهاجرت کند.

* با تکنیکهای مختلف جراحی انجام می گیرد.

نحوه عمل

* لاپاراسکوپی (Laparoscopy) : با ایجاد شکاف کوچکی در ناحیه زیر ناف ، یک دوربین (Camera) و نیز وسیله دیگری را از ناحیه بالای استخوان شرمگاهی (Pubic) وارد میکنند . بعد لوله ها بوسیله گیره یا حلقه و یا سوزاندن بلوکه میشوند .

* مینی لاپراتومی (Mini-laparotomy) : شکاف کوچکی در ناحیه شکم ایجاد میشود بعد لوله ها بوسیله گیره یا حلقه یا سوزاندن و یا با بریدن بلوکه میشوند .

* هیستروسکوپی (Hysteroscopy) : دوربین کوچکی از طریق گردن رحم وارد رحم میشود . توپی کوچکی در لوله های فالوپی قرار میدهند . بعد از سه ماه ، رادیولوژیست بلوکه شدن لوله را تائید میکند .

اثر

* 99.۵ درصد موثر است .

مزیا

* دائمی است .

* در مقاربت تداخل ایجاد نمیکند .

معایب

* دائمی است و به حالت اولیه در آوردن مشگل میباشد .

* ممکن است خانم عقیم شده ، در آتیه از تصمیم خود پشیمان شود .

* خطر عمل جراحی شامل موارد ذیل است : ریسک در بیهوشی ، درد در ناحیه عمل شده ، خونریزی ، عفونت و آسیب به روده ، مثانه و عروق .

* خطر بارداری خارج از رحم وجود دارد .

* از بیماریهای عفونی مقاربتی پیشگیری نمیکند .

مطالب مرتبط

قرص ضد بارداری (Oral Contraceptive)

چسب های ضد بارداری (Transdermal patch)

حلقه های واژنی ضد بارداری (Vaginal contraceptive ring)

ضد بارداری تزریقی (Injectable Contraceptive)

آیودی هورمونی (Intrauterine System)

آیودی مسی (Intrauterine Device)

عقیم سازی زنان (Female Sterilization)

اسفنج واسپرم کش ضد بارداری (Sponge and Spermicide)

دیافراگم و سرپوش ضد بارداری (Diaphragm and Cervical Cap)

کاندوم زنانه (Female Condom)

کاندوم مردانه (Male Condom)

عقیم سازی مردانه (Male Sterilization)

پیشگیری طبیعی از بارداری (Natural Family Planning)

روش اورژانس پیشگیری از بارداری و میزان بارداری برنامه ریزی نشده

– کل مطلب: مروری کلی به متدهای پیشگیری از بارداری

Posted on مارس 1, 2002, in مقاربت, کل مطالب, پزشکی به زبان ساده, تنظیم خانواده, سئوالات خانمها. Bookmark the permalink. 15 دیدگاه.

  1. پيشگيری از بارداری در ابتدای ازدواج

    9/99 درصد از زوج‌هایی که استفاده از قرص‌های ترکیبی را برای جلوگیری از بارداری انتخاب کرده‌اند و از آن به طور منظم و درست استفاده می‌کنند در طول یک سال از بارداری ناخواسته مصون بوده‌اند…

    بهترین و مطمئن‌ترین روش پیشگیری از بارداری در ابتدای ازدواج استفاده از قرص‌های خوراکی جلوگیری از بارداری است. این قرص‌ها خود به سه دسته تقسیم‌بندی می‌گردند:

    • منو فازیک (تک مرحله‌ای): میزان هورمون‌های استروژن و پروژسترون در تمام قرص‌ها یکسان می‌باشد. قرص‌های LD وHD در این گروه قرار دارند.

    • دی فازیک (دو مرحله‌ای): میزان هورمون‌های استروژن و پروژسترون در دو مرحله تغییر می‌کند.

    • تری فازیک (سه مرحله‌ای): میزان هورمون‌های استروژن و پروژسترون در سه مرحله به تدریج افزایش می‌یابد.

    بسته‌بندی قرص‌های ترکیبی نیز دو گونه است؛ 21 عددی و 28 عددی.

    قرص کاملا موثر و بی‌خطر و بازگشت‌پذیر است. قرص علاوه بر خاصیت جلوگیری از بارداری چند اثر بهداشتی عمده دارد:

    کاهش احتمال ابتلا به سرطان جسم رحم و سرطان تخمدان، محافظت در برابر بیماری‌هایی چون بیماری التهابی لگن خاصره و بیماری‌های خوش‌خیم پستان، محافظت در مقابل کم‌خونی به علت کم شدن حجم خون عادت ماهانه زن، کاهش میزان بروز بارداری‌‌های خارج از رحم، منظم‌تر شدن عادت ماهانه و کاهش دردهای این دوران، کمک به درمان جوش‌های صورت، كاهش بروز كیست‌های تخمدانی، افزایش تراكم استخوان‌ها، جلوگیری از بروز تصلب شرایین (آترواسكلروز) و بهبود آرتریت روماتویید. علاوه بر این، از جمله مزایای چشمگیر قرص‌های ضد بارداری آن است كه خوردن قرص بدون ارتباط با عمل جنسی است و به همین دلیل جزو معدود روش‌هایی است که مردم در استفاده از آن احساس ناراحتی نمی‌کنند.

    در بعضی موارد به تعادل هورمونی در بدن خانم‌ها کمک می‌کند و باعث بهبود شرایط جسمی ‌و روحی در آنان می‌گردد. و اما نكته مهم اینكه: در مواردی اثر قرص‌های خوراکی جلوگیری از بارداری کاهش یافته و باید از یک روش مکمل دیگر جلوگیری از بارداری استفاده گردد. این موارد شامل: بعضی از داروها مانند داروهای ضدتشنج، ضدسل، ضدقارچ، خواب‌آور، آنتی‌بیوتیک‌ها و آرام‌بخش‌ها است. اسهال و استفراغ شدید نیز اثربخشی قرص‌ها را کاهش می‌دهد و باید از روش دیگر جلوگیری از بارداری استفاده گردد. ضمنا قرص‌های ترکیبی حجم شیر مادر را کم می‌کند بنابراین زنان شیرده در 6 ماهه اول بعد از زایمان نباید از این قرص‌ها استفاده کنند

    • Dr. Serdar دکتر سردار

      به اطلاع کاربران گرامی میرساند : جوابها از جانب من در کامنتها تنها با عنوان Dr. Serdar دکتر سردار اعتبار دارند در غیر اینصورت ارسالی از طرف سایر کاربران میباشد .

  2. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : سلام من پسری 25 ساله هستم من یه مشکل عجیب دارم و اونم اینکه وقتی با صدای بلند دیگران از خواب بیدار میشم یا بهتر بگم وقتی بد خواب میشم بدنم شروع به خارش میکنه و دیگه نمی تونم بخوابم دلیلش چیه ؟ راه حلی داره ؟ ممنون که به سوالاتمون جواب میدید
    دکتر : بدخوابی یا ناگهانی از خواب پریدن باعث آزادشدن هورمونهای تنگ کننده عروق و استروئیدها درخون میشود و هیستامین هم مختصر .که با خوردن آنتی هیستامین قابل رفع میباشد که میتوانید قبل از خواب از هیدروکسی زین شربت یک یا دو قاشق میل فرمائید اگر بعد از دو هفته موثر نبود مشاوره هم کمک کننده است.

  3. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : با سلام دختر یکی از اقوام در رفت و آمد خانوادگی مبادرت به دزدی می کردوازجیب وکیف اقوام پول بر می داشت آخرین بار در مهمانی خانوادگی تکرار شدومبلغی را برداشت ودر کیفش گذاشت میزبان به محض متوجه شدن کیفش را نگاه کرد ولی او اظهار بی اطلاعی کرد وگفت کس دیگری پول را در داخل کیفش گذاشته متاسفانه وقتی پدر ش متوجه شد به حمایت از دخترش روابط را قطع کرد نظر شما چیست
    دکتر : این مسئله گرچه حقیقت ممکن است داشته باشد.مسئله حیثیتی است و پدر مامبرده نمی پذیرد.که طبیعی است .اما شما باید مراقب تکرار این عمل که جزو اختلاهای رفتاری و ضد اجتماعی است باشید. و اون دختر خانم هم باید به سرویس اعصاب و روان مراجعه تا درمان گردد وگرنه دچار مشکلات قانونی خواهد شد.

  4. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : سلام و خسته نباشید من مشکلی دارم که خودم نتونستم واسش کاری کنم آقا دکتر من بیش از حد رویا پردازی میکنم.طوری که شبها تا یه داستان واسه خودم رویا پردازی نکنم خوابم نمیبره..اونقدر که با داستان خیالیم میخندم گریه میکنم و…چند وقته همه خیالاتم دور سکس میچرخه و من نا خودآگاه استمناء میکنم..و اونقد این رویا تو ذهنم میره که واسه فرار از هر مشکلی که دارم به رویا پردازی پناه میبرم..منا راهنمایی کنید من 24 سالمه و تا حالا چند بار مورد سواستفاده جنسی قرار گرفتم البته با رضایت خودم چون توانایی گفتن نه را هیچ وقت نداشتم. تو را خدا منا راهنمایی کنید من از این چیزایی که دورما گرفته ناراضی ام..من نمیتونم حضوری مسایلما به کسی بگم..راهنماییم کنیدوبهم کتاب معرفی کنید نمیدونم هر چی فکر میکنید به دردم میخوره…خواهش میکنم
    دکتر : شما باید حضوری مراجعه نمائید. گرچه این شرح حال شما ساده بنظر میرسد اما میتواند باعث افسردگی پیشرونده بشه .پس به خودتان کمک کنید و مرا جعه نمائید به سرویس اعصاب و روان.

  5. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : باسلام به دکتر . من 31 ساله و18 ماه است که زندگی مشترک راشروع کردم اما از زود انزالی خیلی رنج می برم به پزشک مراجعه کردم اماهیچ تفاوتی نکرد باتوجه به این که من داراری واریکوسل دوطرفه دارم مدت انزال بعداز دوخول5 ثانیه می باشد چند مورد هم ازاسپریهای تاخیر ی استفاده کردم اما نتیجه ای نداشت لطفا راهنمایی فرمایید باتشکر
    دکتر : در خصوص انزال زود رس باید :نظراورولژیست ، اعصاب وروان و داروها بررسی گردد . گرچه مشاوره و آموزش نیز لازم است.

  6. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : سلام آقای دکتر.پسری هستم 25 ساله که چشمانم گود است و تیرگی دور آن مرا آزار می دهد.در ضمن لاغر هم می باشم.آیا شربتی و یا قرصی برای رفع آن می باشد.اگر راهی هست ممنون می شم
    دکتر : گودیو تیرگی چشمها اغلب ارثی است و درمان ندارد.

  7. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : با سلام وآرزوي سلامتي دختري30 ساله هستم براي تقويت مژه وابرو روغن فندق كه بهداشتي و با تاييد وزارت بهداشت است موثر مي باشد در غير اينصورت لطفا دارو يا محلولي را معرفي فرماييد ممنونم
    دکتر : ابتدا باید از نبود بیماری دیگر مثل تیرویید اطمینان داشته باشید.به پزشک مراجعه کنید.

  8. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : با سلام دختری هستم 25 ساله مدت 3 سال که به اگزمای شدید مبتلا شده ام بارها به پزشک مراجعه کرده ام بر اثر استفاده ی زیاد از پماد تریامنیسولون در نواحی کشاله ی ران و زیر بغل دچار ترک های زیادی شده ام که با مصرف کرم ضد ترک نیز درمان نشد که خارش شدید و سوزش شدیدی را ایجاد کرده و پزشک دیگری مصرف egoderm cream را تجویز کرد اما فایده ای نداشت من از کرم های مرطوب کننده ی زیادی استفاده می کنم اما در کل بدنم به جز صورت مخصوصا در زیر بغل وکشاله ی ران شدیدا دچار قرمزی و خارش هستم می خواستم بپرسم ایا روش درمانی دیگری وجود دارد؟روشی برای از بین بردن این ترک ها هست یا خیر؟متشکر
    دکتر : استفاده از کرمهای غیر کورتونی،پرهیز از تماس با مواد و درمان با اشعه از روشهای دیگر درمان هستند.

  9. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : با سلام – تمام بدن من دچار استریا شده است و به هر پزشکی ( پوست )مراجعه میکنم اظهار مینمایند راه در مانی وجود ندارد با توجه به سن ینده 28 سال و مشکلاتی که این قضیه برایم بوجود آورده استدعا دارم اینجانب را راهنمایی فرمایید ضمنا ورزشکار هستم و تغییر وزن برایم تا حدودی اجتناب ناپذیر هست ( حدوداً دو سه کیلو متغیر هستم ) در صورت امکان با توجه به سکونت بنده در کرج پزشک معالج معرفی فرمایید . با سپاس فراوان
    دکتر : متاسفانه درمان استریا بسیار مشکل است ولی با لیزر میتوان آن را بهبود داد.در کرج پزشکی نمیشناسم.

  10. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : من یک رژیم بر حسب کالری دارم ولی هر روز هم برنج می خورم . آیا بهتر نیست یک روز در میانش کنم ؟ یا اینکه هر روز به مقدار کم اشکال نداره؟ متشکرم
    دکتر: سلام-مصرف برنج به مقدار متعادل در هر روز هیچ اشکالی ندارد فقط باید از یک حد تعیین شده دریافت کالری را بالا نبرد.

  11. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : با سلام من یه دختر 27 ساله هستم می خواستم بدونم مصرف روزانه یه قرص ویتامین b1 ضرری نداره چون به اشتهام کمک می کنه؟سیپروهپتادین نمی خوام بخورم یا شربت باریج.تو دوران بارداری چی مصرف ویتامین ب1؟
    دکتر: دریافت B1 فقط در صورتی که از طریق خوراکی 1000برابر و به صورت تزریقی 100 برابر بیشتر از میزان مورد نیاز روزانه باشد مسمویت زا است و بنابراین مصرف روزانه یک قرص بی ضرر به نظر میرسد.

  12. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : باسلام به دکتر . واریکوسل دوطرفه چه مشکلاتی دارد آیا از واریکوسل یکطرفه حاد تر است باتشکر
    دکتر : باسلام احتمال ناباروری در واریکوسل دوطرفه به ویژه در صورتی که گرید ان در طرف راست نیز 3 باشد بیشتر است.

  13. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : سلام آقاي دكتر ممنونم كه كمكم كرديد و گفتيد شوهرم به اورولوژيست مراجعه كنه دكتر گفته واريكوسل دوطرفه داره و بايد عمل بشه ميخواستم بپرسم چه مدت طول ميكشه تا بعد عمل اسپرمها زياد بشن و باروري صورت بگيره بازم ممنونم كه كمكم كرديد
    دکتر : با سلام در انتخاب بیمار برای عمل واريكوسل دوطرفه باید بسیار دقت کرد زیرا تنها 10% موارد دوطرفه میباشد. بهیود وضعیت اسپرمها به تدریج و معمولا طی چند ماه رخ میدهد.

  14. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : با سلام گاهي دردي در ناحيه بيضه ها و مخصوصا بيضه چپ احساس ميكنم و بيشتر مواقع اين امر پس از انجام فعاليت هاي جنسي (غيراز دخول يا بهتر بگويم وقتي مني اي خارج نميشود) اتفاق مي افتد و گاهي تا يك روز ادامه مي يابد. قبل از ازدواج به متخصص ارولوژي مراجعه كرده ام و ايشان پس از معاينه و سونوگرافي ابتلا به واريكوسل را رد كردند. لطف كنيد بفرماييد اين درد عادي است و اگر بله راه كاهش و حذف آن چيست؟
    دکتر : با سلام در صورت تحریک جنسی زیاد و عدم انزال امکان ایجاد درد بیضه ها وجود دارد.

پاسخی بگذارید

