قرص ضد بارداری (Oral Contraceptive)

دکتر ع. ح. سردارPD*27001222

توضیح
* رایج ترین و عوام پسند ترین روش پیشگیری از بارداری است .
* قرص های ضد بارداری حاوی دو نوع هورمون ترکیبی استروژن (Estrogen) و پروژستین (Progestin) میباشند .
* در هر بسته تعداد 21 یا 28 عدد قرص موجود میباشد .
* قرص های کوچک ضد بارداری ( Progestin-only pills و یا mini-pills) دارای استروژن نمیباشند . این قرصها در زنانی استعمال میشود که نمیتوانند استروژن مصرف نمایند .
* گاهی قرصها بشکل متوالی مصرف میشوند ( بدون توقف در مصرف دارو هورمونی) ، که علت آن احتراز یا تاخیر در پریود است .

نحوه عمل

* یک قرص هر روز مصرف میشود .

* مانع آزاد شدن تخمک توسط تخمدان میگردد.

* موجب ضخیم شدن مخاط گردن رحم میشود و بدین ترتیب اسپرم نمیتواند از آن عبور کند .

* موجب تغییر در پوشش رحم میگردد و محیط نامناسب برای لانه گزینی ایجاد میکند .

اثر

* با استعمال دقیق 99.7 درصد موثر است .

مزایا

* موثر و برگشت پذیر است (دائمی نیست) و اگر زنی مایل به داشتن فرزند باشد، با قطع قرص قدرت باروری خود را باز می یابد.

* پریود را منظم کرده و درد عادت را کاهش میدهد .

* اکنه و نابجا رویی مو (Hirsutism) را کاهش میابد .

* خطر سرطان رحم و تخمدان تنزل پیدا میکند .

معایب

* هر روز باید مصرف شود .

* تهوع ، دردناک شدن پستانها، سر درد ، خونریزی نامنظم و ایجاد لکه از عوارض جانبی این قرصها است .

* زنان بالای 35 سال که سیگار میکشند از این قرصها نمیتوانند مصرف کنند .

* ممکن است باعث افزایش خطر لخته شدن خون شود .

* از بیماریهای عفونی مقاربتی پیشگیری نمیکند .

مطالب مرتبط
قرص ضد بارداری (Oral Contraceptive)
چسب های ضد بارداری (Transdermal patch)
حلقه های واژنی ضد بارداری (Vaginal contraceptive ring)
ضد بارداری تزریقی (Injectable Contraceptive)
آیودی هورمونی (Intrauterine System)
آیودی مسی (Intrauterine Device)
عقیم سازی زنان (Female Sterilization)
اسفنج واسپرم کش ضد بارداری (Sponge and Spermicide)
دیافراگم و سرپوش ضد بارداری (Diaphragm and Cervical Cap)
کاندوم زنانه (Female Condom)
کاندوم مردانه (Male Condom)
عقیم سازی مردانه (Male Sterilization)
پیشگیری طبیعی از بارداری (Natural Family Planning)
روش اورژانس پیشگیری از بارداری و میزان بارداری برنامه ریزی نشده
– کل مطلب: مروری کلی به متدهای پیشگیری از بارداری

Posted on ژانویه 21, 2002, in مقاربت, کل مطالب, پزشکی به زبان ساده, تنظیم خانواده, سئوالات خانمها. Bookmark the permalink. 23 دیدگاه.

  1. مصرف قرص های ضد حاملگی

    نحوه ی مصرف قرص های ضد حاملگی
    نحوه ی مصرف قرص های ضد حاملگی به طریق زیر است:
    * شروع قاعدگی را روز اول خونریزی در نظر بگیرید.
    * قرص های LD و HD را از روز پنجم قاعدگی شروع کنید. سعی کنید هر شب و در ساعت معینی مصرف کنید تا زمانی که 21 عدد قرص موجود در بسته تمام شود.
    * بهتر است قرص ها پس از شام و قبل از خواب خورده شوند تا عوارض گوارشی ایجاد نکنند.
    * اگر پس از اتمام اولین بسته ی قرص در طی 7 روز استراحت، قاعدگی ایجاد نشود، به شرط آن که همه ی قرص ها را مرتب مصرف کرده باشید و اسهال و استفراغ شدید نداشته باشید و از داروی دیگری هم به طور هم زمان استفاده نکرده باشید، مشکلی وجود ندارد و از روز 8 بسته ی دیگر را مصرف کنید. در غیر این صورت با پزشک یا ماما مشورت کنید.
    در صورتی که مصرف قرصی را فراموش کردیم چه باید کرد؟
    قرص های LD و HD:
    – اگر مصرف قرص را در روز مقرر فراموش کردید، تا نوبت بعد هر موقع که یادتان آمد، قرص را بخورید و در غیر این صورت، روز بعد باید دو قرص را با هم میل کنید و از روزهای بعد طبق دستور قبلی، روزی یک عدد قرص مصرف شود.
    – چنانچه مصرف قرص برای دو روز متوالی فراموش شود، روزی دو قرص برای مدت دو روز مصرف کنید (در مجموع 4 عدد) و از روز سوم طبق دستور قبلی یعنی روزی یک قرص مصرف شود.
    – چنانچه مصرف قرص برای سه روز متوالی فراموش شود، توصیه می شود که قرص را قطع کرده و در آن دوره تا شروع قاعدگی از روش دیگری استفاده کنید و بعد از شروع قاعدگی طبق دستور قبلی از روز پنجم، بسته ی جدید را مصرف کنید.
    قرص های تری فازیک:
    در صورت فراموش کردن مصرف یک قرص، اگر در مدتی کمتر از 12 ساعت از زمان همیشگی به خاطر آوردید، بلافاصله مصرف کنید (گذشت زمان کمتر از 12 ساعت از زمان معمول خوردن قرص، اثر پیشگیری از بارداری را کاهش نمی دهد).
    اگر پس از 12 ساعت به خاطر آوردید، باید به محض به یاد آوردن، مصرف بقیه ی قرص ها را ادامه دهید و قرص های فراموش شده را مصرف نکنید. در این گونه موارد حتماً باید از یک روش دیگر مانند کاندوم، تا شروع بسته ی بعدی استفاده شود.
    زمان مصرف قرص ها بعد از سقط جنین و زایمان چگونه است؟
    1- به دنبال سقط های کمتر از 12 هفته، بلافاصله قرص را مصرف کنید.
    2- به دنبال سقط های 12 تا 20 هفته، 10-7 روز بعد از سقط مصرف کنید.
    3- به دنبال زایمان، 3 هفته پس از زایمان مصرف کنید.
    قرص چگونه عمل می کند؟
    مصرف قرص با سه روش زیر از بارداری پیشگیری می کند:
    1- مهار تخمک گذاری
    2- جلوگیری از نفوذ اسپرم، با ایجاد موکوس غلیظ سرویکس
    3- ایجاد محیط نامناسب برای لانه گزینی
    نکاتی که در هنگام استفاده از این قرص ها باید رعایت شود:
    1- سه ماه پس از شروع مصرف قرص، بهتر است برای کنترل وزن، فشار خون، قند، تری گلیسیرید خون و آزمایش ادرار به پزشک مراجعه کنید و در صورت سالم بودن، سالیانه کنترل شوید. در کنترل دوره ای بهتر است، معاینه پستان و لگن نیز انجام شود.
    2- اگر به دلایلی مجبور به مصرف هم زمان آنتی بیوتیک هایی نظیر آمپی سیلین و تتراسایکلین هستید، بهتر است از یک روش کمکی ضد بارداری نیز استفاده کنید.
    3- در اولین دوره ی مصرف قرص، در ماه اول و ترجیحاً 2 هفته اول، از یک روش دیگر مانند کاندوم استفاده کنید.
    4- در صورت بروز عوارض جدی مانند: تاری دید ، تنگی نفس ، درد ناگهانی سینه که با دَم شدیدتر می شود، تورم و درد ساق پا و… سریعاً به پزشک مراجعه کنید.
    5- در صورت ابتلا به اسهال و استفراغ حتما جهت انتخاب روش مناسب دیگر همراه با آن، با پزشک خود مشورت کنید

  2. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : سلام آقای دکتر ببخشین من چند تا سوال داشتم اگه میشه کمکم کنید. 1.من خود ارضائی میکردم اما الان کم کم دارم ترک میکنم اما هر موقع به فیلمی یا عکسی نیگا میکنم مایع لزجی میاد.چیکار کنم؟ 2.تقریبآ 25% طول آلت من دارای مو شده چیکار کنم که موهای زائد دیگه در نیاد چون در آینده باعث دل زدگی همسرم میشه! 3.من انزال زودرس دارم یعنی کمتر از 10 ثانیه ارضا میشم! 4. جناب دکتر میشه یک راهنمایی کنید که با چه دارویی میشه به قطر آلت افزود؟(بدون عمل)
    دکتر: با سلام 1.این مساله طبیعی است و مشکلی وجود ندارد. 2.به متخصص پوست و مو مراجعه نمایید. 3.جهت تجویز دارو به پزشک مراجعه نمایید.

    • Dr. Serdar دکتر سردار

      به اطلاع کاربران گرامی میرساند : جوابهااز جانب من در کامنتها تنها با عنوان Dr. Serdar دکتر سردار اعتبار دارند در غیر اینصورت ارسالی از طرف سایر کاربران میباشد .

  3. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : با سلام. پدر من 73 ساله است و در سال 81 به دليل مشکلات قلبي عمل باز انجام داده. اکنون حدود 5 ماهي مي شود که متوجه شديم از ادرار وي خون نيز بيرون مي آيد. با مراجعه به پزشک و انجام سونو مشخص شد که در مثانه يک توده به ابعاد تقريبي 21*17*14 وجود دارد. با توجه به انجام اکو و کارکرد قلب 10 درصد ، دکتر کليه انجام بيهوشي او را خطر ناک دانسته و از دست آنها در بوشهر کاري بر نمي آيد. به ما گفته اند که در تهران با عمل ليزر مي توان آن را تراشيد ولي آوردن پدرم به تهران نيز ريسک است چرا که با هواپيما نيز امکان ندارد و با سواري نيز براي وي دشوار است. حال مي خواستم بدانم که عمل ليزر مي تواند موفقيت آميز باشد تا او را به تهران بياوريم؟ و اين که غير از ليزر راهي ديگر نيز وجود دارد؟ اگر اجازه دهيد مي توانم سونو ايشان را برايتان ايميل کنم .
    دکتر: با سلام منظور از لیزر تراشیدن توده است. در تهران و سایر شهرها نیز ریسک بیهوشی همین قدر است و این عمل تنها با رضایت بستگان بیمار قابل انجام است.

  4. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : سلام استفاده طولانی مدت از قرص ارکتو مشکلی داره ؟ اسپری بی حس کننده چه مارکی بهتره و آیا بائث از بین رفتن نعوظ میشه؟مضرات هم داره؟ ممنون
    دکتر: با سلام بله. هیچکدام از مارکهای فعلی را توصیه نمیکنم. بله

  5. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : سلام من پسری 18 ساله و بی حس و حال در غذا خوردن هستم.لطفا یک مولتی ویتامین مینرال مناسب معرفی بفرمایید که لااقل از فقدان ویتامین به حال احتضار نیافتم.لطفا قیمت مولتی ویتامین زیر 10 هزار تومان باشد. بسیار متشکرم
    دکتر: کپسول فارماتون مولتی دیلی سنتروم مکمل های خوبی می باشند ولی بهتر است شما ویتامیتن های لازم را از مواد غذایی تامین کنید

  6. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : سلام…ایا دوغ وفلفل وادویجات بر نقرس تاثیر دارد یا نه….ممنون…..
    دکتر: دوغ و محصولات لبنی کم چرب و ادویجات باعث تشدید نقرس نمی شود

  7. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : در نوک بیضه من اسپرماتوسل وجود دارد و این قسمت از قسمت پشت بیضه متورم تر است در چه حالتی نیاز به درمان دارد
    دکتر: با سلام بهتر است تا حد امکان اسپرماتوسل عمل نشود ولی در صورت تورم زیاد یا درد مقاوم نیاز به عمل دارد

  8. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : سلام دکتر.مجردم و 24 ساله.درمان انزال زودرس به چه صورت هست . من پس از یک دقیقه ارضا می شوم و انزال انجام می شود چکار کنم .اگر میشه جواب بدهید و مشکلم همینطور برطرف شه ممنون میشم. با تشکر
    دکتر: شما با درمان داروعی قابل درمان هستید

  9. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : سلام اقای دکتر . سوال من این بود که قبلا خیلی استمنا می کردم و الت تناسلی و بیضه های من الان خیلی بزرگ تر از اندازه معمولی خود شده است برای برگرداندن انها راهی هست یعنی امیدی هست که الت و بیضه ها ی من کوچکتر شود و به حالت طبیعی خود برگردد و راه درمان ان فقط عمل جراحی است یا اینکه با نه , با دارو و امپول درست می شود اقای دکتر خواهش میکنم مرا راهنمایی کنید شما در جواب گفته بودین که باید به مطبتان مراجعه کنم و لی بدلیل دوری راه و دانشجو بودن من امکان این کار برایم میسر نیست خواهش میکنم راهنمایی لازم را انجام دهید با تشکر فراوان
    دکتر: آقای محترم با نشستن در خانه وتقاضای درمان کردن که درمان نمی شوید شما به نزدیک ترین متخصص ارولوزی درمحل زندگیتان مراجه نماید

  10. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : با سلام آقای دکتر . دو سال است از من منی خارج نمیشود ابتدا خروج منی کم و بی جهش شد و بعد کامل قطع گردید شش ماه قبل از این مشکل جراحی آپاندیس حاد انجام دادم بعضی پزشکها تاثیر دیابت بر مثانه بعضی نیز واریکوسل یا مشکل عصبی را باعث ان میدانند الان هفت ماه است دیابت را کنترل کردم ولی نتیجه نگرفتم داروهایی که مصرف کردم:پزودو افدرین بمدت یکماه روزی دو قرص_ _ویتامین e روزی یک قرص ب کمپلکس روزی یک قرص__اسید فولیک روزی یک قرص__متیل توستسترون روزی یک قرص هر کدام بمدت یکماه در ازمایش ادرار از نظر اسپرم نیز اسپرم مشاهده نمیشود در سونوگرافی مثانه ادرار باقیمانده پس از تخلیه 68 سی سی است در نوار مثانه نیز باقیماندن ادرار در مثانه بمیزان 40 سی سی گزارش شده است بفرمایید این مشکل بر اثر چه عواملی ممکن است بروز کرده باشد؟ ایا قابل درمان است یا خیر؟در صورت درمان دارویی است یا جراحی؟ با سپاس

    دکتر: درمان شما در مرحله اول داروءی است وبعد جراحی است

  11. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : با سلام ایا همه دندان ها را نیز می توان کاشت؟ اگر می شود برای هر دندان چند روز طول می کشد؟ لطفا در مورد هزینه نیز بگویید با تشکر

    دکتر : امکان کاشتن تمام دندان ها وجود دارد..با تشکر

  12. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : با سلام خانمی هستم که 3 روز است فرزند 2 ساله خودم را از شیر گرفته ام .بااینکه هروز شیر سینه ام را با دست می دوشم ولی احساس درد شدید در سینه ام می کنم .لطفا مرا راهنمایی کنید که برای خشک شدن شیر چه بکنم؟با تشکر.

    دکتر: باسلام، برای کاهش خروج شیر از سینه ها بایستی تحریک نوک سینه به حداقل برسد. حتی المقدور سعی کنید شیر خود را ندوشید، درد سینه شما به علت تجمع شیر در غدد و مجاری شیری است که به مرور زمان برطرف خواهد شد.

  13. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : با سلام خدمت آقای دکتر وبا تشکر از سایت خوبی که دارید . آقای دکتر سوال من از شما این است که آیا دندان عصب کشی شده را که درد میکند میتوان دوباره عصب کشی کرد و آیا میتوان آن را با مواد همرنگ پر کرد ؟ و سوال دیگر من از شما این است که قیمت مواد همرنگ نسبت به جنس آن متفاوت است میخواستم بدونم قیمت آنها از چه مقدار شروع میشود ؟ با تشکر

    دکتر: با سلام در موارد زیادی می توان دندانی که قبلا» روت کانال شده است را درمان ریشه نمود شما می توانید برای این کار به یک متخصص درمان ریشه مراجعه کنید.هزینه ترمیم با مواد همرنگ دندان نیز با توجه به نوع مواد ، تجربه وتخصص دکتر،خدمات مطب و… متفاوت است.به نظر من قبل از انتخاب پزشک تجربه وکارآئی او را در نظر بگیرید نه قیمت را وگرنه مانند دندان روت کانال شده ای که دارید مجبور به درمان دوباره وپرداخت مبالغ بیشتری خواهید شد. با تشکر

  14. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : با سلام خدمت دکتر عزیز من دو سالی هست که پوست صورتم خیلی زیاد چربی بی مورد تولید میکند و دلیلش رو نمیدونم خواهشا اگه راه درمانی برای درمان کلی وجود دارد توصیه کنید و همین طور بهترین راه برای از بین بردن اسکار در ایران کدام روش میباشد و در آخر آیا چربی پوست مقطعی میباشد یا خیر چون من الآن 19 سال دارم تشکر…
    دکتر: استفاده مداوم از پاک کننده غیر صابونی توصیه میشود. چربی پوست مقطعی نمیباشد و دایمی است (تا چهل سالگی).احتمالا بهترین راه برای از بین بردن اسکار در ایران لیزر است.

  15. ba arze salm
    man javani mojard,25 sale hastam
    va baray erzay maile jens khob estemna mikonam
    ama zaname enzal modate ziadi tool nemikeshad
    aya in be in mani hastesh ke man be enzale zod ras docharam?
    aya agar bekham tamas jensi bargharar konam ham be in sorat dochare enzal misham
    va dar kol aya modat zaman estemna va nazdiki yeksan hastesh?
    ba tashkor az shoma

  16. انزال زود رس

    انزال زود رس
    بله دوست عزیز. خود ارضایی شخص را به انزال زود رس سوق میدهد و عارضه به دوران بعد از ازدواج هم کشیده میشود .

  17. باسلام اقای دکتر من 5 سال است بچه نمی خواهم میخواستم ببینم جلوگیری طبیعی عوارضی دارد و در ضمن موقع نزدیکی هیچ هرضا نمیشوم چکار کنم

  18. سلام من دختر 28 ساله هستم ،مدت 2 ماه است که خود ارضایی میکنم،با اینه بعد از این عمل به ارگاسم کامل میرسم ولی اصلا هیچ آبی از من نمیآید.
    کلا پس از دیدن فیلمهای محرک و تصاویر شهوت انگیز با اینکه لذت می برم ولی به هیچ وجه آبم نمی آید. به نظر شما من دارای مشکل جنسی هستم؟؟

  19. salam jenabe dr.hudude 8sale k khod erzayi daram .albate halate histeric nadare,gahi tu hafte 5,6bar va gahi tu 2,3 mah hichi
    man ba didane axe lokhte zana (bekhusus sine)kheili tahrik misham.hamishe ham tu zehnam hastan.ghablan sex ba yek mardo tajrobe kardam(garche bekarat daram)un moghe ham faghat az tarighe sine erza mishodam
    fekr mikonam shayad man lesbian basham.aya emkanesh hast?

  20. سلاممي خواستم بدونم آيا قرصي براي ضد شهوت هم وجود دارد !

  1. بازتاب: Dr. Serdar دکتر سردار

پاسخی بگذارید

