دلایل تکرر ادرار

kidney-nephronسئوال

دکتر ع.ح. سردار خسته نباشید … مدتی است که دچار تکرر ادرار شده ام و تقریبا هر ۴۵ دقیقه کم و زیاد تکرار میشود . ادرارم کمی بد بو و کدر میباشد . یکبار هم که خیلی سوزش داشت و تیر میکشید و در آن زمان رنگ آن سرخ و خون مانند شد . الان ٢٨ ساله هستم و مجردم . قبلا درد در ناحیه کمری داشتم ولی الان بیشتر در ناحیه شکمی میباشد . آقای دکتر دلیل تکرر ادرار در من چیه و چکار باید بکنم ؟

جواب:

دوست محترم از مطالبی که مطرح کرده اید من علائم سنگ در دستگاه دفع ادرار را درشما میبینم . ممکن است که سنگ از ناحیه کلیوی به طرف پائین حرکت کرده باشد . پیدایش سنگ کلیه یک پدیده تدریجی است و در حال حاضر ممکن است موجب بروز عفونت در دستگاه دفع ادرار شده باشد . بهر حال شما نیاز به آزمایش ادرار و سونوگرافی از کلیه و مثانه را دارید . البته دلایل تکرر ادرار خیلی زیاد است ، لذا مطالعه موارد ذیل را پیشنهاد میدهم .

تکرر و تغییر غیر عادی در ادرار علامتی برای بیماری‌های دستگاه دفع ادرار و دیگر سیستمهای بدنی است . اگر در شرایطی، میزان مایعات دفعی بدن فزونتر از مایعات جذب شده باشد موجب بروز اختلال در کارکرد کلیه و دیگر ارگانهای بدن میشود ، در واقع در اثر کاهش مایعات بدن ، فشار خون نیز کاهش میابد و در پی آن درصد خون دریافتی کلیه کاسته و تغذیه خونی بافت کلیوی کاهش می یابد و نتیجه آن اختلال در کارکرد کلیه ها خواهد بود . بی‌توجهی به این امر ، می‌تواند در آتیه تاثیر نامطلوب و جبران ناپذیری را بر جای گذارد .

تکرر ادرار یک بیماری نیست بلکه علامت یک یا چند بیماری در بدن است یکی از دلایل تکرر ادرار در طول روزمیتواند بیانگر بیماری‌های عصبی شخص و از سویی تکرر آن در شب میتواند حاکی از بیماری‌های عفونی دستگاه دفع ادرار باشد . معمولا بیمار از سوزش در ادرار، درد در قسمت پایین شکم، سوزش و کم سویی چشم ،بوی ادرار تند ، ضعف عمومی بدن، کدر شدن ادرار،تب و لرز، درد در پایین کمر و فشارهای عصبی شکایت دارد .

تکرر ادرار علل زیادی دارد و پاره ای از آنها شامل موارد ذیل است :

– تضعیف عضلات مثانه،

– عفونت پروستات و بزرگ شدن آن

– عفونت مثانه ، کلیه و یا واژن

– داروها و غذاهای ادرار آور و مصرف زیاد ویتامین B2 و C و پرنوشی

– میگرن

– لوپوس اریتماتوز lupus erythematosus

– پرکاری غده تیروئید

– گلومرولونفریت glomerulonephritis

– کافئین موجود در قهوه یا چای

– هیپوآلدوسترونیسم hypoaldosteronism

– تومور های دستگاه دفع ادرار

– سرطان‌های نزدیک مثانه

– اختلال در سیستم گردش خون

– انسداد در سیستم ادراری

– تولید ناکافی هورمون ضد ادرار

-تحریک کلیه در اثر سرما

– بیماری ادیسون

– آسیب به کبد

– فشار رحم در حال رشد به مثانه در زنان باردار

– انتقال عفونت مقعدی به دستگاه دفع ادرار ( بیشتر در بانوان )

– سنگ‌های مثانه و کلیه

– دیابت

– و …

Posted on نوامبر 19, 2000, in کل مطالب, پزشکی به زبان ساده. Bookmark the permalink. 20 دیدگاه.

  1. تکرر ادرار کودک

    تکرر ادرار چیست؟
    تکرر ادرار اغلب اوقات برای بچه های 5-4 ساله اتفاق می افتد،شما توجه خواهید داشت که:
    – کودک شما به طور ناگهانی هر 30-10 دقیقه شروع به ادرار کردن می کند و اغلب 40-30 بار در روز.
    – کودک شما در هر دفعه مقدار کمی ادرار دارد.
    – کودک شما هنگام دفع ادرار درد ندارد.
    – کودک شما در طول روز خودش را خیس نمی کند.
    – کودک شما بیش از اندازه مایعات نمی نوشد.
    – کودک شما قبلا تعلیم توالت رفتن را داشته است.
    – تکرر ادرار در طول خواب ایرادی ندارد.

    علت چیست؟
    تکرر ادرار گهگاه بازتابی از فشارها و ترسهای هیجانی است،به این معنی که کودک شما تحت فشار و استرس است.
    علایم به صورت بی اختیاری و غیر عمدی است و نه از روی عمد.
    تکررادرا ممکن است 2-1 روز بعد از رویداد استرس زا یا تغییر در شرایط روتین زندگی کودک شروع شود.نگرانی شما در مورد بیماری کودک می تواند شرایط را بد تر کند. تنبیه سرزنش یا دست انداختن کودک نیز می تواند علایم رابدتر کند.
    علی رغم اینکه علل فیزیکی و جسمی نادر هستند فرزند شما باید توسط مراقب بهداشتی معاینه شود، تنها تستی که معمولا مورد نیاز است آزمایش ادرار است و X-Ray (گرافی)لازم نیست

    چه مدت طول خواهد کشید؟
    در مجموع تکرر ادرار شرایط کم ضرری است که معمولا خود به خود رفع می شود.اگر شما بتوانید هر چیزی را که به فرزند شما استرس وارد می کند را شناسایی کرده و برطرف کنید تکرر ادرارش ظرف 4-1 هفته برطرف خواهد شد.
    بدون درمان معمولاعلایم خودبه خود ظرف 3-2 ماه بهبود می یابد.در تعداد کمی از بچه ها که مثانه کوچکی دارند و مشکلاتی نظیر خیس کردن رختخواب دارند علایم نسبت به موارد قبلی ممکن است بیشتر طول بکشد.

    چگونه می توانم به کودکم کمک کنم؟
    به کودکتان اطمینان بدهید که او از نظرجسمی سالم است.به کو.دکتان بگویید که بدنش، کلیه ها، مجاری ادرارو دیگر جنبه های سلامتی که او درباره آنها نگران است سالم است زیرا هنگامی که خانواده (واحتمالا پزشک) درباره مثانه کودک و دستگاه ادراری او احساس نگرانی می کنند کودک می ترسد که نکند مجاری ادراری اش مشکلی دارد.به کرات به او اطمینان بدهید که او کاملا سالم است.
    به کودکتان اطمینان بدهید که او می تواند یاد بگیرد مدت زمان طولانی تری ادرارش را نگه دارد.به او اطمینان دهید خودش را خیس نخواهد کرد چون این موضوع برای کودک هراس آور است.اگر او قبلا خودش را خیس می کرده است او را تشویق کنید تا درباره خجالتش صحبت کند وبه او قوت قلب د هید که این حالت برای بیشتر بچه ها گاهی اتفاق می افتد.به او بگویید که به تدریج خواهد توانست هر 3-2 ساعت ادرار کند یا همان الگوی قبلی دفع ادرارش را داشته باشد.اگر به طور کلی تکرر ادرارش در طی خرید یا گردش و سفر بد تر می شود او را برای مدتی با خود به مکان های عمومی نبرید.
    به کودکتان کمک کنید تا راحت و آرام باشد.تکرر ادرار می تواند ناشی از یک بحران روحی وروانی باشد.به کودکتان اطمینان بدهید که او در هر روز وقت آزاد و لحظه های خوشایندی خواهد داشت.ورزشهای تن آرامی می تواند به کودکتان کمک کند اگر او بالای 8 سال سن دارد.
    افزایش شادمانی و تعادل در محیط منزل احساس امنیت و آرامش خاطر را به کودکتان بر می گرداند.
    از پرسنل مدرسه یا مراقب روزانه کودکتان بخواهید تا هر تنش و بحرانی که در آنجا وجود دارد را کاهش دهند به عنوان مثال زمانی را که کودک از حمام استفاده می کند محدود کنند.
    سعی کنید کشف کنید که چه چیزی برای کودکتان استرس آور است.با سایر افراد خانواده نشستی داشته باشید و در مورد حوادث استرس آوری که ممکن است 2-1 روز قبل از تکرر ادرار اتفاق بیفتد فکر کنید.همچنین از پرسنل مدرسه یا مراقبین روزانه بخواهید که در این مورد فکر کنند و نظر بدهند. در مورد عقایدتان در مورد عوامل استرس آور با کودکتان صحبت کنید و سعی کنید به او کمک کنید تا بر این استرس ها چیره شود.

    رویدادهای استرس آور رایج عبارتند از:
    – مرگ در خانواده
    – تصادف یا حوادث تهدید کننده زندگی
    – تنش در زندگی زناشویی
    – بیماری والدین یا خواهر وبرادر
    – ورود به مدرسه یا رفتن به یک مدرسه جدید
    – نگرانی زیاد در مورد تنها ماندن در شب یا تاریکی
    – خیس کردن خودش در حضور همسالانش
    علایم تکرر ادرار را نادیده بگیرید.وقتی کودک شما به طور مکرر از توالت استفاده می کند به کودکتان یاداوری نکنید ودر این مورد با او صحبت نکنید. به او یاداوری نکنید که این علایم (مانند رفتن به دستشویی به طور مکرر) شما را نگران می کند.از اینکه تعداد دفعات دفع ادرار کودکتان را برشمرید خودداری کنید.هیچ نمونه ای از ادرار یا حجم ادرار را جمع آوری نکنید.از کودکتان درباره علایمش یا ساعت ادرار کردنش پرس وجو نکنید.
    کودک شما نیاز ندارد ورزشهایی که باعث کشش مثانه می شود را انجام دهد.
    کودک شما نیازی به این ندارد که به او بگویید شما درباره اینکه آیا او بهتر خواهد شد یا همینطور خواهد ماند فکر می کنید.
    مطمئن شوید که کودک شما توسط سرپرستان یا معلمانش مجازات یا نکوهش نمی شود.
    خانواده تان را از گفتگو درباره تکرر ادرار منع کنید.هر چه کمتر درباره تکرر ادرار صحبت کنید کودکتان کمتر درباره آن نگران خواهد بود.اگر کودک شما موضوع را بزرگ می کند به او اطمینان دهید که به تدریج بهتر خواهد شد.
    از حمام حباب یا موارد آزاردهنده دیگر اجتناب کنید.حمام حباب می تواند علت تکرر ادرار در کودکان و به خصوص در دختران باشد.حمام حباب می تواند به قسمت های باز مجاری ادرار آسیب برساند.حمام در آبی که حاوی شامپو مو است نیز می تواند علت علایم مشابه باشد.به علاوه قبل از بلوغ مطمئن باشید کودکتان ناحیه ژنیتال را با آب می شوید نه با صابون.

    چه موقع من باید با مراقب بهداشتی کودکم صحبت کنم؟
    با مراقب بهداشتی صحبت کنید اگر:
    – تکرر ادرار به حالت نرمال بر نگشت بعد از اینکه شما به مدت 1ماه به توصیه های بالا عمل کردید.
    – کودک شما در موقع دفع ادرار درد یا سوزش داشته باشد.
    – کودک شما در طول روز خودش را خیس کند.
    – کودک شما مقدار زیادی مایعات بنوشد.
    – شما سؤالات یا نگرانی های دیگری داشته باشید.

  2. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : با سلام زن 35 ساله هستم من قدم 135 و وزنم 83 میباشد من چقدر اظافه وزن دارم
    دکتر: احتمالا قدتان 153 است که اشتباها 135 نوشته اید.با 153،وزن ایده آل شما 55 کیلو و حداکثر وزن سلامت نیز برای شما 58 کیلو است.

    • Dr. Serdar دکتر سردار

      به اطلاع کاربران گرامی میرساند : جوابهااز جانب من در کامنتها تنها با عنوان Dr. Serdar دکتر سردار اعتبار دارند در غیر اینصورت ارسالی از طرف سایر کاربران میباشد .

  3. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : با سلام. میخواستم بدونم از ورود ویروس ایدز به بدن تا بروز علایم ظاهری چقدر طول میکشد؟ با تشکر
    دکتر: با سلام، از بدو ورود ویروس تا شروع علائم یک ماه تا 10 سال امکان بروز علائم وجود دارد.

  4. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : : با سلام بنده راهبر قطار شهری مترو هستم(راننده).در تونل ذرات معلق براده و آزبست وجود دارد.چه عوارضی برای بنده هست و برای پیشگیری چه راهکاری وجود دارد و برای چک کردن سلامتی خود به چه تخصصی مراجعه کنم؟
    دکتر: با سلام، استنشاق ذرات معلق باعث ایجاد التهاب در بافتهای ریه شده و پس از چندین سال تنگی نفس وعوارض ریوی و حتی سرطان ریه ممکن است ایجاد شود.

  5. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : با سلام. برای درمان تعریق کف دست و پا ازچه دارویی باید استفاده کرد؟
    دکتر: با سلام، کلرید آلومینیوم با غلظت مشخص بایستی استفاده شود که این کار توسط متخصصین پوست انجام می گیرد. ضمناً اخیراً از بوتاکس نیز استفاده میشود.

  6. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : با سلام و خسته نباشید خدمت آقای دکتر ، من یک دختر 31 ساله هستم که سالهاست من یک مشکلی دارم که به یک دکتر داخلی که مراجعه کرده بودم گفتند طبیعی ومن دیگه پیگیر نشدم مشل من این است که دمای عمومی بدن من بالاست و من همیشه احساس گرمی زیادی میکنم و زمانیکه می خندم یا گریه میکنم و یا هیجان زده می شوم به قدری بدن من داغ می شود که هر کسی در نزدیکی من باشد متو جه می شود و این من را آزار می دهد و باعث شده که تمام خواستگارانم را رد کنم و الان تنها ماندم و خواهش میکنم از شما که به من بگویید که این یک بیماریست و اگر این طور است چه کار کنم که خوب شوم و دمای بدنم پایین بیاید با تشکر
    دکتر: با سلام، شما باید روزانه 3 بار ( هر 8 ساعت ) با دماسنج تب گیر حرارت بدن خود را ثبت کنید و پس از یک هفته نتیجه آن را از همین طریق برای من ارسال کنید.

  7. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : با عرض سلام… راههای کاهش آندروزن خون که باعث ریزش مو ارثی میشه چگونه و با چه مواد غذایی میتوان کاهش داد((بدون قرص و دارو))؟ آیا استمنا و فعالیتهای جنسی نیز باعث افزایش آن میشود؟ با تشکر بسیار…
    دکتر: نمیتوان گفت چه غذایی سطح اندروژن را پایین می آورد بلکه باید گفت چه غذایی از بالا رفتن آن جلوگیری میکند.هرچه چربی رژیم غذایی کمتر شود،سطح تستوسترون هم افت میکند.رژیم کم چربی-پرفیبر در کاهش سطح آندروژن در مردان موثر است.چای نعناع هم در کاهش اندروژن موثر است.

  8. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : سلام من دیر به حالت نعوظ می رسم و خیلی زود هم ارضا میشم . دکتر به من قرصای «ارکتو » و » تراماراد » رو داده با مصرف این قرص ها مشکلی ندارم ، ولی هر وقت خواستم که از قرص استفاده نکنم وسط س ک س حالت نعوظ رو از دست میدم ( بعضی وقتها ) . خانمم اعتقاد داره که این ناتوانی حساب میشه . 1. ) میخواستم بدونم حرفش درسته یا نه ؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ 2. ) اگه منو برای استفاده نکردن از این قرصها راهنمائی کنید ممنون میشم.
    دکتر: تعریف ناتوانی نداشتن نعوظ برای دخول یا حفظ نکردن ان برای یک نزدیکی میباشد.

  9. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : سلام آقای دکتر سوالی که پرسیدم جواب دادید برای درد بیضه چپم که بدون رابطه جنسی درد میگیردیعنی تحریک جنسی بدون انزال گفتم که بانامزدم….تنهاراهش انزاله راه دیگه ای نداره؟؟؟؟؟؟و دردش هم فقط همون موقع وبعدشه ادامه نداره ممکنه خطرافرین باشه ممنون میشم زودجواب بدید
    دکتر: با سلام خیر خطری ندارد

  10. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : سلام. همسر من مدتی است دردی در ناحیه کلیه دارد.آزمایش کلیه و پروستات داد که نرمال بود. دکتر با توجه به علائم ناراحتی کلیه را رد کرد. چه بیماری ممکن است باشد؟آیا ممکن است درد عضلانی باشد؟چه باید کرد؟
    دکتر: با سلام دردهای اسکلتی عضلانی از تشخیص افتراقی های مهم دردهای کلیوی می باشند. به متخصص ارتوپدی یا جراحی اعصاب مراجعه نمایید

  11. سلام.چند روزی است دچار تکرر ادرار شدم و چون برای تحصیل از ایران خارج شده ام و دسترسی به پزشک فعلا ندارم.چه دارویی پیشنهاد می کنید…

    • سلام . به دنیای دور از وطن ما خوش آمدید .
      همانطوریکه در متن آمده است ، علل تکرر ادرار فراوان است و نسبت به آن معالجه میشود . که برای هر کدام داروی خاص تجویز میشود .
      علاوه بر استفاده از دارو كه با تجويز پزشك انجام مي‌شود سعي كنيد چاي و قهوه كمتر مصرف كنيد زيرا اين مواد تا حدي زياد كننده ادرار هستند. همچنين براي اين‌كه تعداد دفعات دستشويي رفتن در شب را كم كنيد روزها مقدار زيادي آب بنوشيد ولي در ساعات قبل از خواب آب ننوشيد. يك راه ديگر اين است كه هنگام ادرار كردن كمي به جلو خم شويد تا مثانه كاملاً تخليه شود.

  12. باسلام من سنگ کلیه داشتم و حدوددوهفته بعد از ان دجار تکرر ادرارشده ام البته عفونت تشخیص داده شد و دارو مصرف کردم اما هیچ کونه تاثیری نداشت و الان احساس درد در کلیه ها می کنم لطفا مرا راهنمایی کنیند ممنون

  13. سلام من هر وقت ادار مي كنم تا يه ساعت ادار قطره دارم

  14. سلام من 29 سالم والان مدتی است در ناحیه سمت چپ{سمت قلب}احساس درد میکنم واین درد از صبح تا شب ادامه دارد.و قبلا نوار قلب و اکو گرفتم مشکلی نبود و همه چی نرمال بود .میخواستم بدونم مشکلی هست یا خیر …خیلی ممنون از شما

  15. با سلام
    من 24 سال سن دارم از بچگی تکرر ادرار داشتم تقریبا بین 4-2 ساعت یک بار نیاز پیدا می کنم آزمایش قند خون وادرار وسونوگرافی هم انجام دادم جواب نرمال بوده می خواستنم بدونم علت چیست و چه کاری میتوانم در خصوص کاشش انجام بدم؟

  16. سلام . دختری هستم 32 ساله. حدود یک هفته است که دچار پر ادراری و تکرر ادرار بدون سوزش و بسیار کمرنگ شده ام. که البته فقط در طول روز است و هیچ وقت در طول روز احساس تخلیه نمی کنم. البته در طی دو سال گذشته فشار روحی سنگینی را به خاطر تومور مغزی برادر 26 ساله ام تحمل کرده ام که بعد از فوت وی در بهمن ماه و ابتلای پدرم به سرطان لنفوم و مشکلات روحی و روانی وی تشدید شده است. لازم به ذکر است که مدتهاست در اکثر مواقع تخلیه مثانه ام به صورت دو مرحله ای صورت می گرفته است. باعث تشکر خواهد بود اگر مرا راهنمایی کنید.

  1. بازتاب: انواع اختلال عملکرد مقاربتی در مردان و طرق معالجه « Dr. Serdar دکتر سردار

  2. بازتاب: فیبروئیدها و خونریزی رحمی ، روشهای جدید درمانی « Dr. Serdar دکتر سردار

پاسخی بگذارید

