اسفنج واسپرم کش ضد بارداری (Sponge and Spermicide)

دکتر ع. ح. سردارSponge and Spermicide

توضیح

* اسفنج یک وسیله نرم دیسک مانند است که با مواد اسپرم کش آن ، اسپرم را ناتوان می کند و سدی در برابر آنها است .

* اسپرم کشها در شکلهای متفاوتی هستند ، منجمله : کرم ، ژل ، قرص ، شیاف ، اسفنج حبابی شکل و غیره .

نحوه عمل

* اسفنج در داخل واژن گذاشته میشود و چنان سدی دهانه رحم را می پوشاند و اسپرمها را جذب و ناتوان میکند و بنابراین اسپرمها نمی توانند به رحم برسند .

* با الحاق اسپرم کش به واژن ، مواد آن ، اسپرمها را ناتوان میکنند . اسپرم کشها را میتوان به همراه سایر روشهای ضد بارداری نیز بکار برد .

اثر

* اسفنج ها : در زنانی که بچه دنیا نیاورده اند 91 درصد و در زنانی که بچه دنیا آورده اند 80 درصد موثر است و تا 12 ساعت اثر دارد .

* اسپرم کش ها : بکارگیری اصولی آن 82 درصد موجب پیشگیری میشود و آنها با «روش مسدود کننده» موثرتر هستند .

مزایا

* دارای هورمون نیست .

* در خانومهای سیگاری و مادران شیرده ، میتواند مورد استفاده قرار گیرد .

* اسپرم کش ها میتوانند واژن را لیز نمایند .

معایب

* اسفنج ها میتوانند موجب عفونت و تحریک واژن شوند .

* بعضی از بانوان به اسپرم کش ها آلرژی دارند .

* از بیماریهای عفونی مقاربتی پیشگیری نمیکند .

* اگر اسفنج بیشتر از زمان مقرر قرار داده شود ، ممکن است شخص دچار شوک سمی شوند .

مطالب مرتبط
-قرص ضد بارداری (Oral Contraceptive)
-چسب های ضد بارداری (Transdermal patch)
-حلقه های واژنی ضد بارداری (Vaginal contraceptive ring)
-ضد بارداری تزریقی (Injectable Contraceptive)
-آیودی هورمونی (Intrauterine System)
-آیودی مسی (Intrauterine Device)
-عقیم سازی زنان (Female Sterilization)
-اسفنج واسپرم کش ضد بارداری (Sponge and Spermicide)
-دیافراگم و سرپوش ضد بارداری (Diaphragm and Cervical Cap)
-کاندوم زنانه (Female Condom)
-کاندوم مردانه (Male Condom)
-عقیم سازی مردانه (Male Sterilization)
-پیشگیری طبیعی از بارداری (Natural Family Planning)
-روش اورژانس پیشگیری از بارداری و میزان بارداری برنامه ریزی نشده
– کل مطلب: مروری کلی به متدهای پیشگیری از بارداری

Posted on مارس 28, 2002, in مقاربت, کل مطالب, پزشکی به زبان ساده, تنظیم خانواده, سئوالات خانمها. Bookmark the permalink. 11 دیدگاه.

  1. روش اورژانس پیشگیری از بارداری

    چنانچه برای پیشگیری از بارداری از کاندوم، روش‌های منقطع و یا طبیعی استفاده می‌کنید و پس از نزدیکی متوجه شدید که کاندوم استفاده شده سوراخ یا پاره شده است و یا به هر دلیل احساس کردید که نزدیکی شما مشکوک به وقوع حاملگی است با استفاده از روش اورژانس پیشگیری از بارداری به شکل زیر می‌توانید از وقوع یک حاملگی ناخواسته جلوگیری نمایید.
    تعریف:
    در این روش با استفاده از قرص‌های ترکیبی پیشگیری از بارداری به صورت زیر از حاملگی در موارد مشکوک جلوگیری خواهد شد.
    زمان و نحوه مصرف :
    بلافاصله و یا حداکثر تا ۷۲ ساعت پس از نزدیکی مشکوک به حاملگی ناخواسته فرصت دارید که استفاده از این روش را شروع نمایید.
    ۲ عدد قرص پیشگیری از بارداری نوع HD (سفیدرنگ) را همزمان میل نموده و ۱۲ ساعت بعد ۲ عدد قرص HD دیگر را نیز با هم بخورید.
    میزان تاثیر:
    گرچه این روش اکثراً‌ از بارداری ناخواسته جلوگیری می‌کند ولی تاثیر آن صد در صد نیست.
    به خاطر داشته باشید که هرچه خوردن قرص‌ها را سریع‌تر شروع نمایید امکان موفقیت این روش بیشتر است.
    عوارض جانبی:
    شایع‌ترین عارضه مصرف قرصها به این روش حالت تهوع است که گاهی استفراغ هم به دنبال دارد ممکن است در بعضی از موارد باعث سرگیجه شود. این عوارض معمولاً‌ در عرض ۲۴ ساعت از بین می‌رود.
    نکات مهم:
    ۱- در صورت عدم وقوع قاعدگی پس از ۳ هفته و یا بروز هرگونه مشکل به پزشک و یا مراکز بهداشتی درمانی مراجعه نمایید.
    ۲- روش فوق نباید جایگزین یکی از روش‌های پیشگیری از بارداری شود و فقط در مواقع اضطراری و حداکثر یک‌بار در هر سیکل قاعدگی قابل استفاده است.
    ۳- زوجینی که مکرراً‌ ناگزیر به استفاده از این روش می‌شوند بهتر است پس از مشاوره مجدد تنظیم خانواده روش پیشگیری از بارداری مطمئن دیگری را انتخاب کنند.
    ۴- چنانچه قرص HD دردسترس نباشد می‌توانید به جای آن ۴ عدد قرص LD (کرم رنگ) را یکجا میل کرده و ۱۲ ساعت بعد ۴ قرص LD دیگر را با هم بخورید (جمعاً‌ ۸ قرص)
    بنابراین:
    چنانچه استفاده کننده هریک از روش‌های کاندوم، منقطع و یا طبیعی هستید، همیشه ۴ قرص HD در منزل داشته باشید.

    • Dr. Serdar دکتر سردار

      به اطلاع کاربران گرامی میرساند : جوابها از جانب من در کامنتها تنها با عنوان Dr. Serdar دکتر سردار اعتبار دارند در غیر اینصورت ارسالی از طرف سایر کاربران میباشد .

  2. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : سلام جناب دکتر.خسته نباشيد. من 23 سال دارم.احساس مي کنم مشکل پروستات دارم.اخه احساس مي کنم عمل ادرار کامل صورت نم گيره.چندبار بايد پشت هم خودم قطع و وصل کنم که با اينحال هم احساس تخليه کامل نمي کنم .حتي شدت ادرارم باکندي خاتمه پيدا ميکنه.ايا با اين سن مشکل پروستات دارم؟به پزشک مراجعه کنم؟؟به جه پزشکي؟واقعا ممنونم
    دکتر : با سلام شما جهت اخذ شرح حال دقیق و معاینه و درخواست سونوگرافی وازمایشات مورد نیاز به اورولوژیست مراجعه نمایید.

  3. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : باسلام خدمت دکتر .. من به دکتر کلیه و مجاری ادرار رفتم و ازمایش و سونوگرافی دادم که همه چیز طبیعی بود وفقط کراتین زیاد بود(با توجه به ازمایشات دکتر گفت التهاب مثانه است) و الان به مدت 5روزی باید قرص لوپراکس 400(سفیکسیم)بخورم ایا پوستی که حالت جمع شده مانند ضایعه ی پوستی(قبلا سوالی در موردش پرسیده بودم) در زیر سوراخ الت وجود دارد مربوط به این موضوع است یا خیر؟مشکل و درمانش چیست؟(بی زحمت جواب بدید) با تشکر
    دکتر : افزايش كراتنين در ارتباط با مشكل در كاركرد كليه است اطلاعات ارسالي شما صحيح نميباشد.

  4. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : با عرض سلام به شما . من پسري هستم 24 ساله كه حدود 3 سال به خود ارضايي گرفتار بودم ولي الان حدود 2 سال است كه اين عمل را ترك كرده ام ولي از نظر رواني اكنون چنان دچار پريشاني هستم كه مبادا در آينده دچار مشكل شوم . اين امر برايم شده است كابوس . تورو خدا راهنمايي كنيد منو چي كار كنم .
    دکتر : با سلام بهتر است شما گذشته را فراموش کنید. انشاا… مشکلی برای شما پیش نخواهد امد. این نگرانی و پریشانی شما برای روح و جسم شما مخرب تر است بنابراین با اعتماد به نفس و بدون نگرانی از اینده به زندگی عادی روزمره ادامه دهید. با سپاس

  5. پرسش پاسخ کوتاه

    دکتر : با سلام برای قضاوت بهتر است حداقل 2 ازمایش اسپرم داشته باشیم اما نتایج ازمایش شما در محدوده نرمال قرار دارد. جراحی واریکوسل در مواردی نیاز است که علامتدار باشد یا باعث کوچک شدن بیضه یا ناباروری گردد. Rechecked به معنی این است که نتیجه ازمایش 2بار چک شده است.حجم مایع منی طبق معیارهایWHO بیشتر یا مساوی 2سی سی میباشد. روش جراحی استاندارد جراحی با روش میکروسکوپیک است. همکاران متخصص جراح عمومی نیز این عمل را انجام میدهند اما این جراحی در حیطه اصلی تخصص اورولوژی میباشد.

  6. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : با عرض سلام مي خواستم بدانم هزينه بليچينگ تقريبا چقدر است و كم و زياد بودن زردي دندان هم در هزينه ان تاثير دارد يا خير؟ با تشكر
    دکتر : دوست عزیز ،هزینه بلیچینگ بستگی به خیلی از مسائل دارد که می توان به روش ومواد مورد استفاده، میزلت زردی وجنس دندان ، مطب هی مختلف وتجربه شخصی پزشکان اشاره کرد.

  7. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : سلام آقای دکتر.وقت بخیر.من 20 سال سن دارم.حدود 1 سال و 6 ماه است که از روآکوتان استفاده میکنم(حدود 220 کپسول یک روز در میان).در حال حاضر تمام جوشها از بین رفته و صورتم ظاهری کاملا طبیعی دارد.شاید هر 2هفته یکبار یک جوش بزنم که آن هم به قول معروف در نطفه خفه میشود.پزشکم اعتقاد دارد باید با وزن 100 کیلو حدود 500 کپسول مصرف کنم.اما بعلت ریزش مو قصد دارم مصرفم را قطع کنم.نظر شما چیست؟اگر مصرف را قطع کنم و جوشها برگشت در صورت مصرف مجدد آیا مجددا نتیجه خوبی حاصل میشود؟یعنی بدن مقاوم نمیشود؟اگر قرار بر بازگشت جوشها باشد در صورت قطع چند هفته طول میکشد تا باز هم خودشان را نشان دهند؟
    دکتر : به نظر من اگر صورتتان ظاهری کاملا طبیعی دارد.بهتر است مصرف آن را قطع کنید.اگر مصرف را قطع کنید و جوشها برگشت کند در صورت مصرف مجدد نتیجه خوبی میگیرید.نگران مقاومت نباشید.زمان بازگشت جوشها در افراد مختلف متفاوت است.

  8. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : با سلام. پوست صورت من چند وقتیه که خیلی خشک و تیره تر از قبل شده. در ضمن تو این چند وقته احساس میکنم روی پیشانی و زیر چشمام چروک بدی افتاده. چکار کنم که پوستم به سفیدتر و بدون چروک مثل قبل بشه. در ضمن باید بگم که چند وقت پیش به علت وچد لکه های بی مو روی شورتم پیش متخصص رفتم که دو تا آمپول توی جاهای بی مو صورتم زد و چند وقت هم از پماد فلفل استفاده میکردم(نمیدونم به این موضوع ربط داشت یا نه؟) به هر حال ممنونم
    دکتر : استفاده طولانی از ضد آفتاب مرطوب کننده میتواند موثر باشد.

  9. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : ا سلام میخواستم راهها وکارهایی رو که از حالا با ید انجام بدیم تا بعدها دچار ریزش مو نشویم رو بگید. ممنون
    دکتر : هر چه آسیب به مو توسط رنگ مو،فر ، مش و …. کمتر باشد موهای سالمتری خواهید داشت.تغذیه مناست و متعادل هم اهمیت زیادی دارد.

  10. پرسش پاسخ کوتاه

    سوال : با سلام و خسته نباشید من 23 ساله هستم و 2 سال است که ازدواج کرده ام .من به فرد احساساتی هستم و در مقابل شوهرم به هیچ عنوان احساساتش را بروز نمی دهد.تا حالا حرف عاشقانه ای از او نشنیدم.حتی وقتی با او دردودل می کنم و ازو انتظار جواب دارم به وقت دیگری موکول می کند که هنوز هم نرسیده.خیلی برایش گفته ام که من به این حرف ها و حرکات عاشقانه تو نیاز دارم اما…ما 6 سال با هم اختلاف سن داریم .من خیلی سعی کردم مثل خودش بی تفاوت شوم اما گاهی اوقات یکدفعه مثل توپ می ترکم .و افسرده می شوم.شوهرم از همه لحاظ خوب است از نظر همه او بهترین است ولی به نظر من وقتی دل ها نزدیک نباشند چه فایده؟!او بیش از اندازه به مادرش وابسته است گاهی اوقات نسبت به کارهایی که برای مادرش انجام می دهد و احترامی که به ایشان می گذارد حسودی ام می شود اما نمی توانم با او در میان بگذارم.چون فورا جبهه می گیرد .نم توانم برای دردو دل به کسی اعتماد کنم چون حس می کنم راز دلم را فاش می کنند.همیشه قبل از ازدواج حس می کردم شوهر بهترین تکیه گاه است اما …در ضمن این کارهای او روی روابط زناشویی مان هم تاثیر گذاشته.من فقط در خیال خودم به دنبال لحظه های عاشقانه وحرف های زیبا هستم.لطفا مرا راهنمایی کنید .در ضمن شوهرم اصلا آدم دکتر روانشناس رفتن نیست چون برایش اهمیتی ندارد…
    دکتر : با سلام دوست عزیز 1- متقاعد کردن همسر ،جهت مشاوره 2- کمک گرفتن از مادر همسر و درمیان گذاشتن این مسئله با موافقت همسر 3- مراجعه حضوری شما باروانش شناس ا

پاسخی بگذارید

دنبال‌کردن

هر نوشتهٔ تازه‌ای را در نامه‌دان خود دریافت نمایید.

به 75 مشترک دیگر بپیوندید

